جلوگیری از رشد جلبک درون مخزن

جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی

مقالات, فنی

گذشت زمان و افزایش مصرف آب، باعث شده است که تامین نوع بهداشتی آن، یکی از چالش‌های مهم باشد. مخازن ذخیره آب در مدل‌ها مختلف از نظر جنس، ضخامت، تعداد لایه و… وارد بازار می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، نوع پلاستیکی است. فضای مخزن به گونه‌ای است که اگر محافظت‌های لازم انجام نشود، امکان رشد جلبک در درون آن فراهم می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های مختلف از بین بردن جلبک مخزن آشنا کنیم و انواع مختلفی از مخازن ضد جلبک را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

رشد جلبک در مخزن آب

رشد جلبک در درون مخزن آب، می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت آب داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از صنایع و مراکز به دنبال راهی برای از بین بردن آن هستند. جلبک‌ها معمولا برای رشد نیاز به محیط گرم و مرطوب دارند. بنابراین در مخزن‌های نگهداری آب که نور خورشید از آن عبور می‌کند و فضای داخلی آن گرم است، امکان رشد جلبک‌ها وجود دارد. جلبک‌ها موجوداتی لزج و سبز رنگ هستند. این ماده به دلیل بوی بدی که دارد، فضای نامطبوعی را در درون مخزن ایجاد می‌کند. باکتری‌های بی‌هوازی با تغذیه از جلبک‌ها در مرور زمان، باعث تغییر رنگ و مزه آب می‌شوند. اگر شما هم شاهد این تغییرات و وجود جلبک در مخزن خود هستید، بهتر است زودتر برای از بین بردن آن اقدام کنید و محیط بهداشتی برای نگهداری آب ایجاد کنید.

مخزن ضد جلبک چیست؟

مخزن پلی اتیلن ضد جلبک

مخزن‌ آنتی باکتریال معمولا با توجه به تعداد لایه، در نمونه‌ها تک لایه و چند لایه وارد بازار می‌شوند. نمونه تک لایه آن به دلیلی شفافیت و بی رنگی، نور را از خود عبور می‌دهد. بنابراین فضای درونی آن گرم می‌شود و زمینه برای رشد جلبک به وجود می‌آید. نمونه چند لایه، شامل مدل‌های دو لایه، سه لایه و چهار لایه می‌شود. نمونه دو لایه هم تا حدی نور را از خود عبور می‌دهد و نمی‌توان آن را ضدجلبک دانست. اما نمونه‌های سه لایه و چهار لایه به دلیل استفاده از لایه مشکی رنگ در وسط و لایه فوم دار، می‌توانند از عبور نور خورشید به درون مخزن جلوگیری کنند. بنابراین مخزن پلاستیکی سه لایه و چهار لایه از مخزن پلی اتیلن ضدجلبک هستند. عدم عبور نور خورشید باعث می‌شود که دمای درون مخزن بالا نرود و زمینه رشد جلبک فراهم نشود.

علت جلبک زدن اب تصفیه

جلبک زدن اب تصفیه معمولاً به دلیل وجود عواملی مانند نور، حرارت و غلظت مواد غذایی در آب رخ می‌دهد. جلبک‌ها از طریق فرآیند تولید خودشان، مواد آلی و اکسیژن را به آب اضافه می‌کنند که باعث افزایش تغذیه برای سایر میکروارگانیسم‌ها می‌شود. همچنین، فعالیت‌های انسانی مانند استفاده از کودهای شیمیایی و مواد آلوده در آب‌های زیرزمینی و سطحی نیز می‌توانند عامل جلبک‌زدایی باشند.

به منظور جلوگیری از جلبک‌زدایی در آب تصفیه، روش‌های مختلفی مانند افزایش غلظت مواد شیمیایی نظیر کلر، آهن و مس در آب، استفاده از مواد جذب کننده مانند کربن فعال و زئولیت‌ها، استفاده از فیلتراسیون و اکسیژناسیون آب، کنترل نور و حرارت و استفاده از روش‌های فیزیکی و شیمیایی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها به منظور حفظ کیفیت آب و اطمینان از سلامت انسان و محیط زیست به کار می‌روند.

روش‌های جلوگیری از جلبک زدن مخازن

برای جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب بهتر است اگر هنوز برای خرید مخزن اقدام نکرده‌اید، از نمونه ضد جلبک آن استفاده کنید تا دیگر با گذشت زمان دچار مشکل نشوید. اما اگر مخزن را خریداری کرده‌اید، باید در قدم اول راه‌های عبور نور خورشید به آن را از بین ببرید. ما در ادامه به معرفی راه‌های مختلف برای جلوگیری از جلبک زدن مخازن می‌پردازیم.

رنگ کردن بدنه خارجی مخزن

شما می‌توانید بدنه خارجی مخزن خود را به رنگ تیره درآورید و با استفاده از برزنت و پشم شیشه تیره، از ورود نور به مخزن جلوگیری کنید. علاوه بر بدنه خارجی، رنگ زدن مطمئن و اصولی درون مخزن در کنار لایه بیرونی، می‌تواند تاثیر بهتری در جلوگیری از ورود نور داشته باشد.

عدم نصب مخزن زیر نور مستقیم خورشید

همانطور که اشاره کردیم، نور خورشید و گرمای حاصل از آن، باعث رشد جلبک در درون مخزن می‌شود، بنابراین باید مخزن را در یک مکان خنک و در زیر سایه نصب کنید. این کار باعث می‌شود که علاوه بر عدم رشد جلبک، عمر مخزن طولانی‌تر شود. معمولا مخزن‌ها در پشت بام مراکز مختلف نصب می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به مخزن، از سایه‌بان استفاده کنید.

پوشش دادن به مخزن

یکی از راه‌های جلوگیری از ورود نور به تانکر پلاستیکی، ایجاد پوشش اطراف آن است. شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌های آلومینیوم، نایلون حباب دار و فوم، ورود نور به مخزن را به حداقل برسانید. این پوشش‌ها مانند عایق عمل می‌کنند و باعث می‌شوند که دمای آب درون مخزن، برای مدت زیادی ثابت باقی بماند.

تمیز کردن مخزن به صورت دوره‌ای

شما باید برای نظافت مخزن، اقداماتی را به صورت دوره‌ای در نظر بگیرید. سعی کنید مخزن‌هایی با در بزرگ و آدم رو تهیه کنید تا نظافت آن راحت‌تر باشد. تمیز کردن مخزن باعث کاهش جلبک و باکتری‌های درون آن می‌شود. ضد عفونی کردن آب مخزن از اقدامات جدی است که باید به فکر آن باشید.

مسدود کردن محفظه ورود نور به مخزن

یکی از راه‌های دیگر جلوگیری از رشد جلبک، مسدود کردن فضاهای باز مخزن است. در صورتی که بر روی مخزن شما محفظه‌های بازی برای ورود نور باشد، امکان ورود آلودگی‌های دیگر هم وجود دارد. بنابراین به محض رویت شکستگی و سوراخ بر روی مخزن، با نمایندگی تماس بگیرید.

جمع بندی

جلبک زدن مخازن آب پلاستیکی یکی از مشکلات همیشگی مخزن‌های ضد جلبک است. زمانی که فضا رطوبت داشته باشد و نور خورشید باعث گرمای آن فضا شود، امکان رشد جلبک فراهم می‌شود. با رشد جلبک و تغذیه باکتری‌های بی‌هوازی از آن، کیفیت آب هم تغییر می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی در بهداشتی بودن آن می‌شود. بنابراین باید به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری و از بین بردن جلبک مخازن باشیم. یکی از راه‌های تاثیر گذار برای این کار، تمیز کردن دوره‌ای مخزن است. برای اینکه بتوانید از رشد جلبک در درون مخزن جلوگیری کنید باید از راه‌هایی استفاده کنید که عبور نور به مخزن، به حداقل برسد. برای این کار، می‌توان لایه‌های رنگی تیره بر روی مخزن ایجاد کرد یا از سایه بان برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بهره گرفت. جلبک‌ها معمولا با استفاده از مواد تصفیه کننده شیمیایی، سرکه، کلر و… از بین می‌روند. بنابراین می‌توانید از این موارد برای از بین بردن جلبک مخازن خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از مواد تصفیه کننده شیمیایی، به دقت زیادی نیاز دارد و استفاده مقدار زیاد آن، می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول
جلبک زدن مخزن چه تاثیری در کیفیت آب دارد؟
رشد جلبک باعث بد بو و بد طعم شدن آب شود و امکان رشد باکتری ها را فراهم کند.
از بین بردن جلبک مخزن آب چطور انجام می‌شود؟

با استفاده از پوشاندن سطح مخزن به وسیله کاور و یا قرار دادن آن زیر سایبان می‌توانید از جلبک زدن مخزن جلوگیری کنید. در صورتی که مخزن جلبک بسته است، نیاز به شست و شو است

5 دیدگاه. Leave new

  • شهریاری
    1401-05-23 18:30

    سلام داخل مخزن داره شروع به جلبک میزنه ولی مزه آب تغییر نکرده برا سلامتی ضرر داره این قضیه؟

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-05-23 18:36

      سلام بله دوست عزیز در طولانی مدت باعص مشکلات گوارشی میشه

      پاسخ
  • فلاحتی
    1401-05-23 18:35

    سلام جلبک برا سلامتی ضرر داره؟ چون با وجود جلبک تو منبع آب هیچ تغییری تو بو و مزه حس نمیکنیم

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-05-23 18:37

      سلام باید مخزن رو شست و شو بدین و راهکارهایی برای عدم نفوذ نور خورشید به کار ببرین. بسیار مضر است و در طولانی مدت مشکلات زیادی براتون به وجود میاره

      پاسخ
  • منوچهر دابویی
    1401-08-17 20:42

    من مخزن پانصد لیتری ضد جلبگ وسه لایه که داخلش ابی رنگ هست خریدم قبل از ورودی اب به مخزن دو عدد تصفیه کن ابی رنگ بزرگ گذاشتم لاکن الان روی دیوارههای مخزن جلبک زده بو نداره ولی من ازدیدنش اذیت میشم داخل موتورخونه نصب کردم نور بهش نمیخوره چرا اینطوری شده وچکار باید بکنم مخزن ایستاده ۵۰۰ لیتری سه لایه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست