مخزن فایبرگلاس خرید

برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟

مقالات, فنی

مسئله‌ی آب یکی از مباحث حیاتی در بخش کشاورزی است. بعضی کشاورزان به منظور ذخیره‌سازی آب مورد نیاز جهت آبیاری، استخر درست می‌کنند که این کار نیاز به هزینه و صرف وقت دارد.‌ برخی دیگر نیز از مخازن ذخیره‌سازی آب استفاده می‌کنند و آب مورد نیاز مزارع و باغ‌های خود را از این طریق تأمین می‌کنند. حال سؤال اینجاست که کدام روش مؤثرتر و بهتر است؟ در واقع مسئله‌ی اصلی انتخاب بین تانکر آب و استخر آب است.

ما در این مقاله مزایا و معایب هر دو روش را یادآور می‌شویم تا شما بتوانید به راحتی به این نکته که استخر آب بهتره یا مخزن آب پی ببرید.

مزایای آبیاری با استخر

همان‌طور که در بالا گفته شد استخر‌ها نیز به منظور ذخیره‌سازی آب کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش به چند مورد از مزیت‌های مهم استخرها اشاره شده است.

چند کاره بودن استخر

یکی از مزیت‌های مهم استخرها، چند کاره بودن آن‌ها است. در واقع از استخرها می‌توان علاوه بر ذخیره‌سازی آب مصرفی در بخش کشاورزی، استفاده‌های دیگری نیز کرد. به عنوان نمونه در بعضی مزارع، استخرهای پرورش ماهی ایجاد می‌کنند سپس آب پسماند آن که بسیار هم برای گیاهان و درختان مفید است به سمت مزارع کشاورزی هدایت می‌شود.‌ از این طریق هیچ‌گونه آبی هدر نمی‌رود و یک کسب و کار دیگر نیز راه‌اندازی شده است.

تازه بودن آب استخر

از مزیت‌های دیگر استفاده از استخرها در بخش کشاورزی، تازگی آب آن است. زیرا محوطه استخر باز است و نسبت به آب ذخیره شده در مخازن، تازگی و طراوت بهتری دارد. در بعضی مواقع از آب‌ استخر علاوه بر کشاورزی، جهت آب‌دهی به حیوانات نیز استفاده می‌شود و این آب نباید خیلی مانده شده باشد. زیرا آب‌های مانده یک بویی دارند و حیوانات تمایل به خوردن آن ندارند. پس با توجه به این مورد در پاسخ به سؤال استخر آب بهتره یا مخزن نزدیک‌تر می‌شویم.

امکان ذخیره میزان بیشتری از آب

با توجه به آن‌که ظرفیت و حجم استخرها زیاد است در نتیجه می‌توان گفت میزان آبی که می‌توان جهت آبیاری مزارع ذخیره کرد در این روش بیشتر است. برخی از مزارع و باغ‌ها دارای چاه آب نیز هستند از این رو با وجود ظرفیت استخر و نیز ذخیره هر چه بیشتر آب کشیده شده از چاه‌ها، امکان آبیاری مساحت‌های بیشتری وجود دارد. با فهمیدن این مورد انتخاب بین تانکر آب و استخر آب برای شما عزیزان راحت‌تر می‌شود.

اعمال هزینه کمتر در احداث استخر

یکی از ویژگی‌های خوب استخرها این است که با یک بار هزینه کردن برای چندین سال متوالی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.‌ میزان هزینه برای احداث استخر بستگی به مساحت و نوع مصالح کاربردی در آن دارد. قطعا هر چقدر که از مصالح با کیفیت‌تر در ساخت استخر استفاده شود،‌ هزینه تمام شده آن نیز بیشتر می‌شود.

معایب استفاده از استخر

در کنار تمامی مزایا و خوبی‌هایی که استفاده از استخر برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها دارد از یک سری معایب نیز برخوردار است. اطلاع از این معایب شما را در پاسخ‌دهی به سؤال استخره آب بهتره یا مخزن یاری خواهد کرد.

معایب کاربرد استخر شامل موارد زیر است:

  • غیر قابل فروش بودن آن
  • ایجاد بوی نامطبوع در اثر رشد باکتری و جلبک‌ها در سطح زیرین آب استخر
  • خطر سقوط در آن برای کودکان و سالمندان (برای رفع این مشکل می‌توان حفاظ‌هایی در لبه‌های استخر درست کرد.)
  • نشتی و سوراخ شدن از دیواره‌ها و کف استخر
  • احتمال افتادن پرندگان و سایر حیوانات در آن
  • زود کثیف شدن آب آن به دلیل سرباز بودن
  • نیاز به پمپ یا کف‌کش برای بیرون آوردن آب از داخل آن
  • نیاز به مساحت بیشتر برای احداث آن

مزیت‌های آبیاری با مخزن

استفاده از مخزن‌ها برای آبیاری مزارع و باغات نیز با مزایایی همراه است. از این‌رو در این بخش به معرفی برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از مخزن‌ها در بخش کشاورزی پرداخته‌ایم.

مقاوم در برابر تبخیر آب

یکی از مهم‌ترین مزایای مخازن، عدم تبخیر آب درون آن‌ها است. به این دلیل که مخازن دارای درپوش هستند میزان تبخیر آب در آن‌ها بسیار جزئی اتفاق می‌افتد. به دلیل کمبود شدید آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

حفظ کیفیت آب و مقاوم در برابر رشد باکتری و جلبک

یکی دیگر از مزایای استفاده از مخزن برای آبیاری مزارع کشاورزی، حفظ کیفیت آب ذخیره شده در آن‌ها است. در واقع آبی که در مخازن ذخیره می‌شود کمتر از آب داخل استخرها، بوی بد پیدا می‌کند و در نتیجه کیفیت آب ذخیره شده در این روش حفظ می‌شود. با توجه به این‌که اکثر مخازن دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی جلبک هستند در نتیجه باکتری‌ها و جلبک‌ها در آب داخل مخزن امکان رشد ندارند.

امکان جابجایی و نصب آسان

همان طور که می‌دانید امکان جابجایی مخازن به هر مکان و با هر شرایطی وجود دارد. این مخازن به راحتی جابجا شده و نصب می‌شوند. خیلی اوقات کشاورزان بعد از نصب متوجه می‌شوند که محل قرارگیری مخزن مناسب نیست از آن‌جا که جابجایی و نصب آن‌ها راحت است سریع آن را به مکان مورد نظر جابجا می‌کنند.

معایب استفاده از مخازن برای آبیاری

استفاده از مخازن با تمام مزایایی که دارند با یک سری معایب همراه است. این معایب عبارتند از:

  • عدم امکان ذخیره‌سازی آب در حجم‌های زیاد
  • نیاز به اطلاعات کافی در هنگام خرید آن‌ها
  • زنگ زدن مخازن فولادی
  • نیاز به مراقبت و توجه بیشتر به آن‌ها

جمع­بندی

همان‌طور که گفته شد برای آبیاری مزارع می‌توان از دو روش استخر و منابع استفاده کرد. هر کدام از این دو روش مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که در این مقاله به مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها اشاره شده است.‌ حال با داشتن اطلاعات لازم درمورد مزایا و ‌معایب هر دو روش می‌توان به پاسخ سؤال استخر آب بهتره یا مخزن آب راحت‌تر جواب داد.

در پایان امیدوارم با مطالعه مطالب بالا در انتخاب بین تانکر آب و استخر آب دچار تردید نشوید و گزینه بهتر را انتخاب کنید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست