انتخاب حجم مخزن مناسب برای آپارتمان

فنی, مقالات

با افزایش جمعیت و کمبود آب‌های زیرزمینی، تامین آب در ساختمان‌ها به یک چالش تبدیل شده است که استفاده از مخازن نگهداری آب را برای آپارتمان‌ها ضروری می‌کند. کمبود فشار آب باعث می‌شود که انتقال آن به طبقات و ارتفاع بالاتر در آپارتمان‌ها دشوار شود، بنابراین سیستم تامین آب نیازمند پمپ یا مخزن مناسب آپارتمان است. اما تنها تهیه این تجهیزات کافی نیست و شما باید برای تامین آب مورد نیاز هر واحد، حجم درستی از مخزن را خریداری کنید تا پاسخگو نیاز تمامی مصرف کنندگان باشد. با ما همراه باشید تا به شما در انتخاب حجم مناسب مخزن برای آپارتمان کمک کنیم.

شناسایی مخزن مناسب آپارتمان

امروزه صنایع بسیاری سعی کرده اند مخازن نگهداری آب در جنس‌های مختلف تولید کنند که یکی از پرفروش ترین آن‌ها، مخازن پلی اتیلنی هستند. این محصول یکی از انواع مخزن مناسب آپارتمان است که با وجود شکل ظاهری متنوع در هر شرایط محیطی، قابلیت نصب دارد. همچنین مخازن نگهداری آب در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند تا در هر شرایطی پاسخگو نیاز استفاده کنندگان باشند. البته امکان سفارشی سازی مخزن مناسب آپارتمان نیز وجود دارد که شما در این حالت محصولی مطابق با نیاز خود سفارش می‌دهید. عمده ترین دلیل استفاده از مخزن برای آپارتمان‌ها، جلوگیری از قطع طولانی مدت آب در طول شبانه روز است که با انتخاب حجم مناسب مخزن برای آپارتمان، آب مورد نیاز هر خانوار ذخیره و تامین می‌شود.

حجم مناسب مخزن برای آپارتمان

محاسبه حجم مخزن خانگی طی فرمول و مرحله‌های مشخصی انجام می‌شود و برای اینکه حجم بدست آمده با استاندارد اداره اب و فاضلاب هماهنگ باشد، باید علاوه بر محاسبه حجم به نکات دیگری چون محل نصب، محافظت از آن و… هم توجه شود. طی استانداردهای اداره آب و فاضلاب باید به ازای هر واحد مسکونی 250 لیتر آب در نظر گرفت و نصب تاسیسات و مخزن مناسب آپارتمان بهتر است در زیر زمین و طبقه همکف انجام شود تا در اثر زلزله برای ساختمان خطری ایجاد نکند. همچنین مخازن آب ممکن است در برابر عوامل خارجی دچار آسیب و نشتی شوند که این فرآیند ذخیره و انتقال آب به واحد‌ها را با چالش‌های کمبود آب، آلودگی و… مواجه می‌کند. بنابراین باید حتما حفاظی برای مخزن آپارتمان در نظر گرفته شود. شیوه ذخیره سازی آب در آپارتمان‌ها به طور کلی به دو صورت مجزا و مشاع امکان پذیر است که هر کدام از آن‌ها شرایط متفاوتی برای شناسایی مخزن مناسب آپارتمان به وجود می‌آورند. در صورتی که ذخیره سازی آب به صورت مجزا باشد، هر واحد آپارتمانی می‌تواند مخزنی مجزا با توجه به تعداد اعضا خانواده تهیه کند. اما اگر کنتور مشاع باشد، به ازای هر 4 واحد با سطح 100متری، حجم مناسب مخزن برای آپارتمان 1000 لیتر در نظر گرفته می‌شود.

محاسبه حجم مخزن خانگی

طبق محاسبات سازمان نظام مهندسی و شرکت آب، به طور استاندارد باید برای هر واحد مسکونی مصرف آب در روز را معادل 250 لیتر در نظر گرفت که برای هر فرد مقداری حدود 150 لیتر محاسبه می‌شود. در انتخاب حجم مناسب مخزن برای آپارتمان باید به عوامل مختلفی چون زیر بنا ساختمان، تعداد خانوار، تعداد واحد مسکونی و نوع کاربری و منطقه جغرافیایی آپارتمان توجه کرد. در ابتدا برای محاسبه حجم مخزن مناسب آپارتمان تعداد افراد ساختمان را محاسبه می‌کنیم. به طور مثال یک ساختمان 4 طبقه را که در هر طبقه دو واحد وجود دارد در نظر بگیرید. در هر واحد 4 نفر به طور میانگین ساکن هستند. بنابراین ما 8 واحد 4 نفره داریم و به طور کلی 32 نفر ساکن آپارتمان هستند. طبق استاندارد سازمان آب و فاضلاب به ازای هر فرد شما 150 لیتر باید در نظر بگیرید. یا می‌توانید با نگاه کلی تر هر واحد را 250 لیتر در نظر بگیرید. در این صورت شما به مخزنی 2000 لیتری نیاز دارید. اما شرایط دیگری هم بر انتخاب مخزن مناسب آپارتمان تاثیر دارد. شما باید ساعاتی در روز که مصرف آب بسیار پایین و به اصطلاح زمان استراحت گفته می‌شود و ساعت اوج مصرف را نیز در انتخاب حجم مناسب مخزن برای آپارتمان در نظر بگیرید. به دلیل دخالت عوامل مختلف در تعیین حجم مخزن خانگی، پیشنهاد می‌شود با متخصصان و مشاوران فروش شرکت تولید کننده وارد مذاکره شوید و ضمن در نظر گرفتن دستورالعمل اداره آب و فاضلاب، مخزن مناسب را شناسایی کنید.

دلایل استفاده از مخزن ذخیره آب

ممکن است برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که چرا باید از مخازن به جای نصب پمپ بر شبکه آبرسانی برای تامین آب در آپارتمان‌ها استفاده کرد و هزینه بیشتری متحمل شد. بهتر است بدانید که در شرایط کم آبی و افت فشار، ممکن است چالش‌های بسیاری برای انتقال آب به طبقات بالاتر ایجاد شود که پمپ به تنهایی پاسخگو آن نیست و به تجهیزات دیگری چون مخزن مناسب آپارتمان نیاز است. در مناطقی که فشار آب پایین و همراه با نشتی باشد، ایجاد فشار منفی از مکش پمپ، باعث انتقال آلودگی به لوله و آلوده شدن آب تصفیه می‌شود که در این حالت آبی که در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد از بهداشت کافی برخوردار نیست. همچنین گاه کمبود آب ممکن است ساعات زیادی از روز را با مشکل قطع آب مواجه کند که تاثیر زیادی بر امور روزانه خانوار می‌گذارد. در این حالت تهیه حجم مناسب مخزن برای آپارتمان می‌تواند آب مورد نیاز مصرف کنندگان را به میزان مناسب ذخیره کند و در صورت نیاز در اختیارشان قرار دهد. مخازن آب همواره در حال ذخیره سازی آب هستند تا در صورت قطعی آب، تا مدت زمان مشخص آب مورد نیاز را تامین کنند.

جمع بندی

مخزن مناسب آپارتمان تحت عوامل مختلفی شناسایی می‌شود و باید با توجه به استانداردهای اداره آب و فاضلاب از حجم درستی برخوردار باشد. شیوه محاسبه حجم مخزن در این مقاله بررسی شده است. اما پیشنهاد می‌شود که حتما به هنگام تهیه مخزن نگهداری آب، با متخصصان مشورت کنید تا با توجه به عواملی چون ساعت اوج مصرف، شرایط محیطی، میزان قطعی آب منطقه و…، حجم مناسب مخزن برای آپارتمان را شناسایی کنید. ما در این مقاله سعی کرده ایم با در نظر گرفتن شرایط مختلف، نکاتی را جهت انتخاب حجم مخزن خانگی ارائه دهیم تا شما برای خرید این محصول از اطلاعات کافی برخوردار باشید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست