اشتباهات رایج هنگام انتخاب و خرید منبع آب

فنی, مقالات

منابع آب یکی از انواع تجهیزات ویژه جهت ذخیره‌سازی آب و سایر مایعات هستند.‌ از این‌رو برای خرید آن‌ها لازم است مطالبی در مورد آن‌ها گفته شود. با رعایت نکات و دستورالعمل‌های ویژه در هنگام خرید، به راحتی می‌توانید منبع مورد نظر خود را خریداری کنید. در غیر این صورت با اشتباهات متداول در خرید مخزن آب روبه‌رو خواهید شد.

منابع آب شامل انواع مختلفی هستند که تنوع زیادی در طرح، اندازه و جنس آن‌ها وجود دارد. در واقع هر کدام از آن‌‌ها به منظور استفاده خاصی طراحی و تولید شده‌اند. اگر قصد دارید با این منابع و اشتباهات رایج هنگام خرید منبع آب یا به عبارتی رایج ترین اشتباهات انتخاب منبع آب آشنا شوید، خواندن مطالب ارائه شده را از دست ندهید. در واقع این‌ مقاله به عنوان راهنمای خرید مخزن آب در اختیار شما عزیزان قرار داده شده است.

منبع آب چیست؟

قبل از این‌که به اشتباهات متداول در خرید مخزن آب اشاره شود، ابتدا توضیحات مختصری در مورد منابع آب و انواع آن‌ها داده خواهد شد.

منابع آب به تانکرهای پلاستیکی یا فلزی گفته می‌شود که برای ذخیره‌سازی انواع مایعات کاربرد دارند. منابع پلاستیکی به دلیل آبرسانی، حمل و نقل و برخورداری از قیمت مناسب‌ در دهه‌های اخیر با استقبال بیشتری روبه‌رو شده است. مواد اولیه تشکیل‌دهنده این مخازن معمولاً از جنس پلی‌اتیلن است که کیفیت و مرغوبیت بالایی دارد. برخی از مخازن پلی‌اتیلنی کاملاً بهداشتی بوده و برای ذخیره‌سازی آب آشامیدنی قابل استفاده هستند.

انواع منابع آب پلاستیکی

به طور کلی مخازن‌ پلاستیکی به صورت تک لایه، دو لایه و چند لایه قابل تولید هستند. این‌ مخازن همچنین با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلف عمودی، افقی، مکعبی و … به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از انواع منابع جهت استفاده در مکان خاصی تولید شده‌اند. به عنوان نمونه از مخازن افقی در مکان‌های مسطح و بزرگ استفاده مي‌شود. در حالی که مخزن عمودی برای استفاده در مناطق مرتفع و باریک طراحی و تولید شده است.‌

ویژگی‌های منابع پلاستیکی

اکثر منابع پلاستیکی از جنس پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن بوده که در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. برخی از این منابع دارای خواص ضد جلبک و ضد باکتری هستند. ویژگی‌های دیگری که در اکثر منابع پلاستیکی وجود دارد وجود خواص آنتی یووی در آن‌ها است. هنگامی که منابع در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، خواص آنتی یووی آن باعث می‌شود منبع در برابر اثرات مضر اشعه فرابنفش خورشید محافظت شده و آسیب کمتری ببیند. منابع پلی‌اتیلنی همچنین از مقاومت بالایی در برابر انواع ضربه و فشار برخوردار هستند. لازم به ذکر است که تنها برخی از مخازن پلی‌اتیلنی دارای پروانه بهداشتی هستند بنابراین می‌توان از آن‌ها برای ذخیره‌سازی آب آشامیدنی استفاده کرد. مخزن سه لایه ضد جلبک پلی‌اتیلنی، نمونه‌ای از منابع مناسب برای ذخیره‌سازی آب آشامیدنی است.

اشتباهات رایج هنگام خرید منبع آب

اکثر خریداران در هنگام خرید مخازن آب دچار اشتباهاتی می‌شوند. در این‌جا به برخی از رایج ترین اشتباهات انتخاب منبع آب اشاره شده است.

عدم محاسبه حجم آب مورد ذخیره‌سازی

یکی از مهم‌ترین اشتباهات متداول در خرید مخزن آب، توجه نکردن به ظرفیت یا گنجایش منبع و نیز محاسبه‌ی اشتباه حجم‌ آب قابل ذخیره‌سازی است. به همین منظور لازم است که از قبل خریداران، نسبت حجم آبی که قرار است ذخیره‌سازی شود اطلاعات دقیقی به دست آورند سپس متناسب با آن‌ حجم، اقدام به خرید منبع نمایند. به عنوان نمونه مخازن ویژه آتش‌نشانی با توجه به استاندارد آن‌ها در هر شهر و منطقه‌ای باید تهیه شود. در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی نیز با توجه به مصرف معمول آن‌ها، مخزن مورد نظر را انتخاب می‌کنند. انواع مخازن با ظرفیت 100 لیتری، 200 لیتری تا 10000 لیتری در بازار موجود است. بنابراین می‌توان گفت عدم توجه به گنجایش منبع، جزو اولین و رایج ترین اشتباهات انتخاب منبع آب به شمار می‌آید.

توجه نکردن به مکان نصب منبع

مشتریان در هنگام‌ خرید باید به ویژگی‌ها و مزایای هر کدام از انواع منابع توجه نموده و با توجه به در نظر گرفتن محل نصب مخزن، منبع مورد نظر خود را انتخاب کنند. بنابراین یکی از اشتباهات رایج هنگام خرید منبع آب، عدم توجه به مکان نصب مخزن است. این اشتباه گاهی از تنوع بسیار زیاد منابع و مخازن موجود در بازار ایجاد می‌شود. بنابراین قبل از خرید، لازم است نسبت به همه‌ی انواع مخازن و کاربرد آن‌ها اطلاعات کافی به دست آورد.

توجه نکردن به ابعاد ورودی در ساختمان محل نصب منبع

یکی از رایج ترین اشتباهات انتخاب منبع آب، عدم توجه به سایز و اندازه درهای ورودی یا راهروها است. گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد یک منبع را خریداری کرده و هنگامی که آن را به محل نصب می‌برند متوجه می‌شوند که ابعاد منبع با محل مورد نظر مطابقت ندارد و از درب آن‌جا وارد نمی‌شود. بنابراین حتما در هنگام‌ خرید منابع، به ابعاد عمودی و افقی آن‌ها باید توجه کرد.

توجه نکردن به استاندارد بودن منبع

یکی دیگر از اشتباهات متداول در خرید مخزن آب، عدم توجه به استاندارد بودن آن است. مهر استاندارد برای منابع مخصوص آب آشامیدنی از ضروریات محسوب می‌شود. بنابراین در هنگام خرید حتماً به نشان‌ مهر استاندارد بر روی مخزن دقت نمایید. زیرا برخی از مخازن دارای نشان استاندارد نیستند و نمی‌توان از آن‌ها به منظور نگهداری و ذخیره‌سازی آب آشامیدنی استفاده کرد. برخی از مخازن غیر استاندارد همچنین از خواص آنتی یووی، آنتی باکتریال و جلبک‌ نیز برخوردار نیستند.

توجه نکردن به برخورداری مخزن از ونت یا هواکش

یکی دیگر از اشتباهات متداول در خرید مخزن آب، عدم توجه به برخورداری منبع از هواکش است. بسیاری از خریداران، بدون توجه به این مورد، منبع مورد نظر خود را خریداری می‌کنند سپس در جریان استفاده از منبع متوجه این‌ مشکل می‌شوند. اهمیت وجود ونت در مخزن به آن دلیل است که با متصل شدن منبع به پمپ، عملیات مکش باید توسط پمپ صورت بگیرد.‌ به این صورت که با وجود ونت، هوا درون مخزن رفت و آمد پیدا می‌کند و عملیات مکش امکان‌پذیر می‌شود.

جمع ­بندی

مخازن جزو تجهیزات ویژه ذخیره‌سازی آب و سایر مایعات به شمار می‌آیند.‌ منابع ذخیره‌سازی آب بر اساس جنس، شکل، کاربرد و تعداد لایه‌های تشکیل دهنده آن دسته‌بندی می‌شوند. در واقع هر کدام از انواع مخزن به منظور استفاده در مکان و جایگاه خاصی طراحی و تولید می‌شوند. با وجود تنوع در مخازن، احتمال اشتباه زیادی در خرید مخزن وجود دارد. در این مقاله به برخی از مهم‌ترین اشتباهات متداول در خرید مخزن آب اشاره شد. از اشتباهات رایج هنگام خرید منبع آب می‌توان عدم توجه به حجم یا گنجایش منبع، عدم توجه به ابعاد افقی-عمودی منبع و نیز عدم توجه به استاندارد بودن مخزن را نام برد. در پایان امیدوارم با مطالعه مطالب گفته شده با رایج ترین اشتباهات انتخاب منبع آب به طور کامل آشنا شده باشید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست