روش ضدعفونی کردن مخزن

چرا ضد عفونی کردن آب داخل مخزن مهم است؟

مقالات, فنی

مصارف آب آشامیدنی ذخیره شده توسط مخازن، نیازمند عملیات ضدعفونی کننده به صورت دوره‌ای است. همان‌طور که می‌دانيد بهداشت آب آشامیدنی نقش اساسی و حیاتی در سلامت عمومی افراد جامعه دارد. از این رو در این مقاله انواع روش‌ ضد عفونی کردن مخزن آب مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین مزایا و معایب روش‌های نظافت و تمیز کردن مخزن آب نیز توضیح داده می‌شود. در انتهای این مقاله شما قادر خواهید بود تا روش ضدعفونی کردن مخزن خود را از بین روش های گفته شده در مقاله انتخاب کنید.

 پاک سازی و ضدعفونی کردن مخزن آب

یکی از اصول اساسی و پایه، جهت ضدعفونی کردن مخزن آب رعایت نکات ایمنی در هر روش است . این اصول با توجه به انواع روش‌های ضدعفونی کردن مخازن آب می‌تواند متفاوت باشد. شست و شوی دوره ای مخزن به منظور جلوگیری از جلبک زدن مخزن نیاز است. در زیر به بررسی چند نمونه از انواع روش‌های پاک سازی و ضد عفونی کردن مخزن آب پرداخته می‌شود.

ضدعفونی کردن با استفاده از قرص کلر

استفاده از قرص کلر یکی از روش‌های رایج ضد عفونی کردن مخزن است. این قرص، با دارا بودن ترکیبات هیپوکلریت کلسیم، در اثر واکنش دادن با آب، ماده کلریت آزاد می‌کند که باعث گندزدایی و تصفیه آب می‌شود. طرز استفاده از این قرص، بسیار راحت است. به این صورت که قرص را از بسته خارج کرده و خرد می‌کنند سپس در داخل آب حل می‌شود. بعد از چند دقیقه که قرص کلر در آب حل شد، عملیات ضدعفونی کردن مخزن آب انجام می‌شود.

شست و شوی مخزن با قرص کلر

 

قرص کلر از گذشته‌های بسیار دور، جهت تصفیه آب آشامیدنی کاربرد داشته است. از این نوع قرص، به عنوان اکسید کننده قوی نیز استفاده می‌شود. از مزایای این روش می‌توان به مقرون به صرفه بودن و بسته‌بندی راحت و آسان آن اشاره کرد.

مزیت دیگر این روش ضدعفونی کردن مخازن اندازه‌گیری دقیق و آسان جهت مصرف است. از ایراداتی که می‌توان به قرص کلر گرفت، بوی بسیار تند آن است که باعث ایجاد حساسیت در افراد مبتلا به آسم می‌شود. امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های به روز، قرص کلر با بوی کمتر و ملایم‌تر تولید می‌شود. از دیگر معایب استفاده از قرص کلر این است که تعداد زیادی از باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در مخزن آب، در برابر این قرص مقاوم هستند و تنها با استفاده از کلر از بین نمی‌روند. در نتیجه باید در کنار استفاده از قرص کلر، از یک روش دیگر گند زدایی آب نیز استفاده کرد. قرص کلر همچنین باعث ایجاد حساسیت بر روی پوست و نیز احتمال آسیب رساندن به پوست در صورت تماس می‌شود. بنابراین هنگام استفاده از آن دقت داشته باشید، در تماس با پوست قرار نگیرد.

پرتوافشانی جهت پاک سازی و ضدعفونی کردن مخزن آب

در میان انواع روش‌های ضد عفونی کردن مخزن آب، پرتوافشانی جز جدیدترین و به روزترین روش‌ها است. ضدعفونی کردن با استفاده از این روش پیشرفت قابل توجه داشته است. به گونه‌ای که در اکثر کشورهای پیشرفته با استفاده از روش پرتوافشانی، عمل ضدعفونی کردن مخازن انجام می‌شود. در این روش از انواع پرتوهای یونیزان مانند گاما استفاده می‌شود. همچنین در مواردی استفاده از پرتوهای رادیواکتیو مانند فرابنفش نیز امکان پذیر است.

ضد عفونی کردن مخزن از طریق اوزون

در اثر تابش این پرتوها، باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در مخزن کشته می‌شوند. استفاده از پرتوهای فرابنفش بر اثر تابش نور خورشید بر آب‌های مخزنی نیز بدون کمترین هزینه‌ای است و تاثیر بسزایی در از بین بردن باکتری‌ها دارد. متاسفانه امروزه پاک‌سازی و ضدعفونی کردن مخزن آب توسط پرتوهای رادیواکتیو در بین عموم مردم، بدون دانستن دلیل علمی آن رواج پیدا کرده است. استفاده از این روش با وجود تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. در واقع طولانی بودن مدت زمان تابش پرتوهای فرابنفش جهت از بین بردن باکتری‌ها یکی از معایب بزرگ این روش است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذر کرد.

جمع بندی

استفاده از مخزن آنتی باکتریال در صنایع بسیار رواج دارد ولی باید به این نکته دقت کرد که حتی مخازن آنتی باکتریال نیز نیاز به شست و شو و مراقبت دارند. با توجه به اهمیت ویژه بهداشت آب آشامیدنی ذخیره شده در مخازن، جهت پاک‌سازی و ضدعفونی کردن مخزن آب، نیاز به یادگیری یک سری روش‌های نظافت و تمیز کردن مخزن آب است. به همین دلیل، ما در این مقاله سعی کردیم، انواع روش‌های ضدعفونی کردن مخزن آب را مورد بررسی قرار دهیم.

این روش‌ها به اختصارشامل پاک‌سازی با استفاده از قرص کلر، ضدعفونی کردن با وایتکس، گندزدایی با گاز ازون و پرتو افزایی است. هر کدام از روش‌های فوق مزایا و معایبی دارد که در بالا، اشاره‌ی مختصری به آن‌ها شده است. در هر حال با وجود معایبی که هر روش دارد، ضد عفونی کردن مخزن آب آشامیدنی به صورت ادواری ضرورت دارد. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت بهره را برده باشید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول
روش های متداول ضد عفونی کردن مخازن آب چیست؟

استفاده از قرص کلر، آب ژاول یا واتکس، گاز اوزون و پرتو افشانی از روش های متداول ضدعفونی مخازن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست