مقایسه مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل

مقایسه مخزن های پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ

مخازن پلی اتیلن به مخازنی اطلاق می‌شود که جهت نگهداری و ذخیره مایعات به کار می‌رود. این مخازن که از آن‌ها به عنوان مخازن پلاستیکی نیز نام برده می‌شود، از مشتقات نفتی به‌نام پلی اتیلن ساخته می‌شوند. مخزن استیل ضد زنگ نیز نوعی مخزن جهت نگهداری سیالات است. عنصر کروم به کار رفته در ساخت این مخزن از زنگ‌زدگی و خوردگی مخزن جلوگیری می‌کند. وجود عنصر دیگری به‌نام مولیبدن در ترکیبات این مخزن، اثرات خورنده آب، اسیدهای سخت و… را خنثی می‌کند. درجه استنلس مخزن استیل بر اساس درصد ترکیبات به کار رفته در ساختار آن‌ها، تعیین می‌شود.

در این مقاله، مخازن پلی اتیلن و استیل ضد زنگ مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه به مقایسه مزایای مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ پرداخته‌ایم. توصیه می‌شود مطالعه این مقاله را از دست ندهید تا با تفاوت مخزن‌های پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ از نظر مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید.

مزایای مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن به دلیل دارا بودن پیوند محکم و قوی شیمیایی در ترکیب ساختاری خود، از درجه پایداری ویژه‌ای برخوردار است. این مخزن‌ همچنین تحت تاثیر هیچ واکنشی قرار نمی‌گیرد. از این رو در برابر عامل‌های خوردگی، کاملا مقاوم است. قالب‌ریزی این مخازن به صورت یک تکه است، به گونه‌ای که هیچ درزی در آن وجود ندارد. از دیگر مزایای مخزن پلی اتیلن می‌توان به قابلیت جوش‌پذیری بالا و دارا بودن گوشه‌هایی با استحکام بالا اشاره کرد. ضخامت دیواره‌های این مخزن با توجه به چگالی سیال مخزن مورد نظر، متغیر بوده و عمدتا دیواره‌های ضخیمی دارد. هزینه تولید این مخازن نسبتا پایین است و از وزن سبک و حمل‌ونقل راحت برخوردار هستند. طول عمر مخزن پلی اتیلن در سرم و گرما نیز قابل قبول است. قبل از این‌که به مقایسه مزایای مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ پرداخته شود، ابتدا به مزایای مخزن استیل ضد زنگ نیز اشاره‌ای مختصر می‌کنیم.

مزایای مخزن استیل ضد زنگ

مخزن استیل در قالب‌های تک جداره، دوجداره و سه جداره یا پروسس بانک ساخته می‌شود. هر کدام از این مخازن، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند‌. این نوع مخازن بنا به سفارش ساخت، از سه نوع ورق 304، 316 و 307 تولید می‌شوند.

مخزن استیل با توجه به برخورداری از بدنه مقاوم و محکم، دارای عمر طولانی چندین دهه‌ای است. از ویژگی‌های بارز این مخازن می‌توان به ضد زنگ بودن آن‌ها اشاره کرد. در ساخت مخازن استیل، شاخص‌های فشار کاری، دمای کاری، میزان غلظت اسیدی یا بازی سیال، ظرفیت و نوع کاربرد مخزن، مدنظر قرار می‌گیرد. از خواص آلیاژهای به کار رفته در ساخت این مخازن می‌توان به داشتن مقاومت زیاد در برابر اسیدهای آنی، خورندگی و فرآیند اکسیداسیون اشاره کرد.

مقایسه مزایای مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ

هر دو مخازن پلی اتیلن و استیل ضد زنگ، قابلیت ذخیره و نگهداری آب با کیفیت بالا را دارند. هر دو نوع مخزن از هزینه بسیار کمی جهت نصب و راه اندازی برخوردار هستند و اگر به درستی نصب شوند تا ده سال بدون نیاز به هیچ‌گونه تعمیرات اضافی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. جهت استفاده بهینه از این مخازن توصیه می‌شود، هر چند وقت یک‌بار با هدف خارج شدن جرم‌ها و چربی‌های شناور در آب، اجازه دهید آب از مخزن سرریز شود تا مسیر خروجی مخزن مسدود نشود. از دیگر ویژگی مشترک هر دو نوع مخزن، ساختار قوی و محکم آن‌ها است که در برابر فشارهای وارده از خود، مقاومت نشان می‌دهند و دچار آسیب نمی‌شوند.

مخازن استیل همچنین در ظرفیت های بیشتر و بالاتر از مخزن پلی اتیلن تولید می‌شوند. با این وجود در مخزن‌های پلی اتیلن به دلیل دارا بودن قابلیت جوشکاری می‌توان دو مخزن را با یکدیگر جوش داد. در این صورت با صرف هزینه کمتر می‌توان ظرفیت مخزن را بالا برد.

هر دو مخازن استیل و پلی اتیلن در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند. این مخازن همچنین از نظر زیبایی فرق چندانی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت آن‌ها در تنوع رنگ پذیری مخازن پلی اتیلن است که در مخازن استیل امکان تنوع رنگ وجود ندارد. مخزن پلی اتیلن بیشتر برای مصارف خانگی مفید است و مخازن استیل برای مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شوند. با مقایسه مزایای مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ درمی‌یابیم که هر کدام از این مخازن ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

معایب مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن با توجه به ترکیبات پلیمری که دارند، نسبت به نور مستقیم خورشید حساس هستند. در نتیجه در برابر تابش آفتاب بسیار آسیب‌پذیر هستند؛ به طوری که با قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور خورشید، حساس و شکننده می‌شوند. امکان سوراخ شدن این مخازن همچنین در صورت برخورد با یک شی تیز و برنده وجود دارد.

از معایب دیگر مخزن پلی اتیلن می‌توان به مقاوم نبودن آن‌ها در دمای بالا و آتش سوزی اشاره کرد. ایراد دیگری که می‌توان به این مخازن گرفت، قابل تعمیر نبودن مجدد آن‌ها است زیرا در صورت تعمیر، قابل اطمینان نبوده و متحمل خسارات گوناگونی می‌شوند. توصیه می‌شود، از این نوع مخازن بیشتر در مکان‌های سربسته استفاده شود. مورد دیگر تعمیر مخزن پلی اتیلن است، این مخازن قابلیت تعمیر دارند ولی پس از تعمیر زیاد عمر نمی‌کنند.

معایب مخزن استیل ضد زنگ

دراین مخازن، مانعی برای نچسبیدن گرد و خاک به درون مخزن وجود ندارد. به همین منظور نیاز است هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را با آب و دستمال تمیز کرد. برای جلوگیری از خوردگی و ساییدگی این مخازن، نباید آن‌ها را در مجاورت حلال‌ها قرار داد.

از دیگر معایب مخازن استیل، غیر قابل دفن بودن آن‌ها است. مخازن استیل را نمی‌توان جوشکاری کرد زیرا ترکیبات آهن به ساختار آن‌ها صدمه وارد می‌کند. نقطه ضعف دیگر مخزن استیل، طرز ساخت آن است به این صورت که چندین ورقه فولادی را توسط پرچ و اتصالات محکم به هم وصل می‌کنند. به همین دلیل احتمال نشتی در این مخازن زیاد است. این نوع مخازن هزینه تولید و نگهداری نسبتا بالایی دارند.

مقایسه معایب مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ

در گذشته مخازن استیل، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه با روی کار آمدن مخازن پلی اتیلن، استفاده از مخازن استیل با توجه به هزینه‌ی بالای تولید، کمتر شده است. با این وجود، همچنان در بعضی مواقع استفاده از مخازن استیل، بنا به شرایط جوی و کاری ضرورت دارد. با وجود خاصیت ضد زنگ‌زدگی در مخازن استیل، باز هم احتمال زنگ زدن وجود دارد در حالی که در مخازن پلی اتیلن این احتمال صفر است.

در مخازن استیل، مقاومت مکانیکی و ضربه‌پذیری نسبت به مخازن پلی اتیلن بیشتر است. نصب مخازن پلی اتیلن نسبت به مخزن استیل، سریع‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد. در مخزن‌های پلی اتیلن بو، رنگ و مزه آب در دماهای پایین تغییر نمی‌کند اما با تغییرات دمایی و گرمای زیاد، به مراتب کیفیت خود را از دست می‌دهد. برای بالا بردن طول عمر مفید هر دو نوع مخزن، نیاز است اقداماتی صورت بگیرد.

به عنوان مثال برای مخزن پلی اتیلن باید سایه‌بان وصل کرد و در مورد مخازن استیل نیز هر چند وقت یک‌بار مخزن را کاملا تخلیه کرد و شست‌وشو داد. با مقایسه معایب مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ به این نتیجه می‌رسیم که استفاده از هر دو نوع مخزن، ایده‌آل و منطقی است و بستگی به کاربرد آن‌ها دارد.

جمع بندی

به طور کلی مخازن پلی اتیلن و استیل ضد زنگ جهت ذخیره‌سازی و جابه‌جایی مایعات و سیالات کاربرد دارد. مخازن پلی اتیلن جز مخازن پلاستیکی و مخزن استیل جز مخازن فولادی محسوب می‌شوند. مخزن پلی اتیلن از طریق قالب‌گیری پودر اتیلن و مخزن استیل از طریق ورق‌های فولادی ساخته می‌شود. هر دو مخزن دارای نصب سریع و آسان بوده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی ایمن هستند.

با مقایسه مزایای مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ درمی‌یابیم که مخزن پلی اتیلن از چگالی سبک و وزن کمتری نسبت به مخازن استیل برخوردار است. مخازن استیل بر حسب نوع مصرف خانگی یا صنعتی از درجه‌های مختلف استنلس استیل تولید می‌شوند که عناصر پایه در مخازن استیل، کروم و مولیبدن است. با مقایسه معایب مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل متوجه می‌شویم که برتری مخازن، وابسته به روش تولید و کیفیت مواد اولیه‌ی آن‌ها است. در واقع مخازنی که در ساخت آن‌ها اعم از فولادی (استیل) و غیرفولادی (پلی اتیلن)، از متدها و تکنولوژی روز دنیا استفاده شده باشد به طوری که نتوان کوچک‌ترین ایرادی به ساخت آن‌ها گرفت؛ در بازار با استقبال بیشتری از سوی مشتریان روبه رو می‌شوند.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

2 دیدگاه. Leave new

  • میهن دوست
    1401-01-06 13:34

    سلام من میخوام مخزن پلی اتیلن بخرم ولی بازم شک دارم چون مقاومت مخازن استیل خیلی بالاست و پولی که بابتش میدم هرچند زیاده ولی ارزش داره، عمر مخازن پلی اتیلنی چه قدره؟

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-01-06 13:59

      سلام، عمر مخزن پلی اتیلنی در صورت عدم آسیب دیدگی بسیار زیاد است. نگرانی از این بابت نداشته باشید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست