روش تولید مخزن پلی اتیلن به صورت چرخشی و دورانی

تولید مخازن پلی اتیلن به روش چرخشی

تانکرهای پلاستیکی، باتوجه به مواد تشکیل دهنده اولیه آن‌ها که یکی از محصولات پتروشیمی به‌نام پلی اتیلن است؛ به عنوان مخازن پلی اتیلن شناخته می‌شوند. مراحل تولید مخزن پلی اتیلن، براساس ویژگی‌های ساختاری انواع مخازن، دارای روش‌های گوناگونی است. هر مخزن با استفاده از FDA سازگار، مواد HDPE ،LLDPE و … ساخته می‌شود. یکی از روش‌های مرسوم و متداول، تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی است. در این مقاله سعی شده است مراحل کلی تولید مخزن پلی اتیلن بررسی شود. ازاین‌رو اگر دوست دارید، بدانید که مخزن پلی اتیلن چگونه ساخته می‌شود، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مخزن پلی اتیلن چگونه ساخته می شود؟

شاید برایتان سوال پیش آید که مخزن آب پلی اتیلن چیست؟ و چطور تولید می‌شود. برای ساخت مخزن پلی اتیلن، ابتدا پودر پلی اتیلن رنگی را با رنگ‌های مجاز خوراکی، داخل قالب مورد نظر می‌ریزند. سپس قالب را تا زمانی که مواد ذوب شوند، در کوره حرارت می‌دهند. قالب پوسته‌ای شکل، حول محور مشخصی آنقدر می‌چرخد تا مواد مذاب، شکل قالب را به خود بگیرد. در مرحله‌ی بعد، قالب جهت سرد کردن، وارد محفظه‌ی خنک‌کننده‌ای می‌شود. عملیات چرخشی نیز در این مرحله ادامه دارد، تا قالب سرد و سخت شود و به شکل جامد درآید.

در این مرحله بعد از جدا شدن ضایعات از مواد، محصول نهایی از قالب جدا شده و جهت کنترل کیفیت وارد بخش QC می‌شود. در نهایت محصول تولید شده به بازار عرضه می‌شود. اکثر محصولاتی که از این طریق بدست می‌آيند، در دسته پلاستیک‌های گرمانرم قرار می‌گیرند. در تولید محصولات گرمانرم، بیشتر از ترکیبات بسپار نیمه بلور و بخصوص پلی آلفین استفاده می‌شود. آنچه که گفته شد شرح مختصری از تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی بود. برای این‌که با جزییات مراحل تولید مخزن پلی اتیلن بیشتر آشنا شوید، در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

مراحل تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی

روش تولید مخزن اهمیت زیادی دارد. زیرا به طور مستقیم با طول عمر مخزن پلی اتیلن ربط دارد. تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی دارای مراحل و سلسله مراتب متفاوتی است که در زیر به صورت مرحله به مرحله و به صورت تمام و کمال به شرح آن پرداخته ایم. اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در این‌باره هستید، همراه ما باشید.

مرحله اول: آسیاب نمودن گرانول

در این مرحله گرانول pe3840 به دست آمده از محصولات پتروشیمی، توسط آسیاب پودر می‌شود. برای تولید مخازن چند لایه، گرانول با رنگ‌های مجاز خوراکی ترکیب می‌شود. به عنوان مثال تیتانیوم دی اکساید با خاصیت آنتی باکتریال، مناسب برای ساخت انواع مخزن با رنگ سفید است. برای اين‌که ترکیب پلی اتیلن و رنگ‌ها همگن و یکنواخت شوند؛ مواد ترکیبی، از داخل دستگاهی به‌نام اکسترودر عبور داده می‌شوند.

مرحله دوم: ریختن مواد ترکیبی درون قالب

قالب‌های مورد استفاده در تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی، بیشتر چند تکه‌ای هستند. اکثرا درزهای ایجاد شده در محل اتصال تکه‌های قالب در سطح بیرونی مخزن پلی اتیلن قابل مشاهده است. بعد از سرد شدن قطعه شکل گرفته، با استفاده ازاین درزها، مخزن پلی اتیلن را از قالب جدا می‌کنند. برای تولید مخازن چند لایه‌ای، هر بار یک لایه از مواد، درون قالب ریخته می‌شود و در کوره حرارت می‌بینند. برای ساخت لایه بعدی دوباره درون قالب سرد شده، مواد لایه دوم را ریخته و درون کوره قرار می‌دهند و این کار را به تعداد لایه های مخزن‌ پلی اتیلن تکرار می‌کنند تا مخزن چند لایه ایجاد شود.

مرحله سوم: چرخش دورانی قالب در کوره

قالب پر‌شده از پودر گرانول، داخل کوره، حول دو محور عمود بر هم، به صورت دورانی می‌چرخد تا مواد، به طور کامل ذوب شوند. در این چرخش، کل مواد درون قالب، تحت تاثیر گرمای داخل کوره قرار می‌گیرند. بعد از رسیدن به دمای مناسب ذوب، قسمتی از مواد که به صورت مستقیم با قالب در تماس است به صورت یک لایه پوسته‌ای شکل، سطح قالب را می‌پوشاند. فرآیند چرخشی آنقدر تکرار می‌شود تا تمام مواد مذاب داخل قالب به سطح درونی قالب بچسبد و حالت قطعه مورد نظر بدست آید.

مرحله چهارم: چرخش قالب هنگام سرد شدن

زمانی که قالب شکل گرفته از کوره خارج می‌شود؛ برای سرد شدن، نیاز دارد که تمامی سطوح آن در مجاورت با دستگاه خنک کننده قرار بگیرد. به همین منظور عملیات چرخشی باید در این مرحله هم انجام شود. این مرحله در تعیین حفظ شکل و طرح قالب نقش اساسی دارد بنابراین چرخش تا سرد و سخت شدن کامل قالب ادامه دارد. به خاطر منقبض شدن در هنگام سرد شدن، مخزن دو سه درجه کوچک‌تر می‌شود و آماده‌ی بیرون آمدن از قالب می‌شود.

مرحله پنجم: حذف ضایعات

بعد از این‌که مخزن از داخل قالب بیرون آورده شد؛ زائده‌های اضافی تانکر پلاستیکی را توسط دستگاه مخصوص برش، جدا می‌کنند. در این مرحله، تانکرهای پلاستیکی، جهت اجرای تست‌های کنترل کیفیت به بخش دیگری به‌نام QC منتقل می‌شوند. این مرحله از تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی، از لحاظ تولید محصول، بدون عیب و نقص است و اهمیت بالایی دارد.

مرحله آخر: کنترل کیفیت

در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، علاوه بر این‌که از لحاظ ظاهری مخزن را بررسی می‌کنند، تست‌های تحمل کشسانی، ضربات مکانیکی و … بر روی مخزن انجام می‌شود. عملیات کنترل کیفیت به منظور ساخت هر چه بهتر مخازن پلی اتیلنی است. اگر شما هم به دنبال محصولی باکیفیت و مطمئن هستید، به شما پیشنهاد می‌دهیم مخازن پلی اتیلنی برند مخزن وان را حتما امتحان کنید زیرا تمامی آزمایشات کنترل کیفیت بر روی محصولات این برند اجرا می‌شود.

آب بندی کردن مخازن

بعد از این‌که مراحل تولید مخازن پلی اتیلنی به روش چرخشی به اتمام رسید، برای این‌که محصول آماده مصرف شود نیاز به کمی آب‌بندی دارد. همچنین برای قرار دادن شیرهای خروجی و ورودی روی مخزن، در محلی که از قبل تعبیه شده است، فیتینگ برنجی یا پلی اتیلنی نصب می‌کنند. با سفت کردن مهره روی آن‌ها، آب‌بندی کامل می‌شود. نکته قابل توجه این‌که درب مخازن، تحت هیچ شرایطی آب‌بندی و هوابندی نمی‌شود و از این مخازن جهت فشار اتمسفریک، برای یکسان کردن هوای بیرون و درون مخزن استفاده می‌شود. اگر مخزن تحت هر شرایطی آسیب دیده و خراب شود، می‌توان با تعمیر مخزن پلی اتیلن، آن را برای استفاده دوباره آماده کرد.

جمع بندی

کشور ما در تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی از سالیان خیلی دور، پیشتاز درصنعت قالب‌گیری دورانی بوده است. اصولا از این نوع قالب‌گیری، در تولید محصولات تو خالی، مانند مخازن پلی اتیلن با لایه‌های متفاوت استفاده می‌شود. به طور کلی مراحل تولید مخازن پلی اتیلن به روش چرخشی، شامل قالب‌گیری پودر پلی اتیلن، چرخش قالب، جهت مذاب شدن مواد، حالت و شکل گرفتن مواد مذاب است. در ادامه سرد شدن قالب، خارج کردن مخزن از قالب و جداسازی ضایعات از محصول را به دنبال دارد. قالب‌های مورد استفاده در این روش از دیواره‌های نازکی تشکیل شده است که با طراحی مناسب آن‌ها می‌توان قطعه‌های پیچیده‌تری مانند جعبه‌های دو جداره و نیز چند وجهی تولید کرد.

امروزه با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته مجهز به چند بازو، می‌توان قالب‌های با اشکال گوناگون را به کار گرفت. ضخامت دیواره‌های قطعه بدست آمده از طریق قالب‌گیری دورانی نسبت به قالب‌گیری دمشی و گرما یکنواخت‌تر است. همچنین محصول به دست آمده بدون هیچ‌گونه نقطه، خال و جوش است. در نهایت نیاز به عملیات دیگری ندارد و آماده ارسال به بازار فروش می‌شود.

برند مخزن وان از جمله برندهای شناخته شده و صادر کننده در زمینه تولید مخزن پلی اتیلن به روش چرخشی است. در این مقاله یاد گرفتیم که مخزن پلی اتیلن چگونه ساخته میشود؟ و مراحل قالب‌گیری دورانی را بیان کردیم. در پایان امیدوارم که مطالب گفته شده برای‌تان مفید و ارزشمند واقع شده باشد.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست