مخزن کود

کود آبیاری گیاهان با استفاده از مخزن یا تانک کود مایع

مقالات, فنی

مخزن ذخیره کود برای استفاده از کودهای مایع در امور کشاورزی استفاده می‌شود. کود آبیاری گیاهان با استفاده از مخزن کود مایع یک عمل ضروری در کشاورزی مدرن است که به خوبی با سیستم آبیاری بارانی یا قطره‌ای کار می‌کند. کودهای مایع مواد معدنی محلول در آب هستند که به خاک اضافه می‌شوند تا به افزایش رشد و سلامت گیاهان کمک کنند. این محلول‌ها به سرعت جذب می‌شوند و بلافاصله پس از استفاده فواید تغذیه‌ای بسیاری را برای گیاهان به ارمغان می‌آورند. در این میان، استفاده از تانک کود مایع می‌تواند به بهبود روند کار کشاورزان کمک شایانی کند.

مزایای آبیاری و کوددهی گیاهان با تانک کود مایع

در زمان آبیاری قطره‌ای گیاهان می‌توان از مخزن ذخیره کود برای ترکیب آب و کود مایع استفاده کرد. مزایای کوددهی قطره‌ای برای گیاهان این است که مواد مغذی مستقیماً با آب در منطقه فعال ریشه اعمال می‌شوند. توزیع یکنواخت مواد غذایی در ناحیه ریشه رخ می‌دهد که در نهایت باعث حل شدن مواد مغذی و سپس توسط ریشه جذب می‌شوند.

گیاهان از جذب مداوم و یکنواخت، بدون کمبود یا زیاد از حد مواد مغذی برخوردار هستند. گیاهان فقط می‌توانند مواد مغذی را از خاک مرطوب جذب کنند. بنابراین استفاده از کود با آب داخل مخزن پلی اتیلن باعث بهبود جذب و کاهش تلفات می‌شود. همچنین ریشه از تراکم کمتر خاک و هوادهی بهتر سود می‌برد.

مزایای کوددهی قطره‌ای برای کشاورزان شامل بهبود بازده، عملکرد بیشتر، اندازه گل و میوه هستند. تغذیه مداوم مقادیر کم کود مایع خطرات از دست رفتن کود را از طریق شستشو یا روان شدن کاهش می‌دهد. از طریق این روش هزینه‌های نیروی کار، آب و کود نیز کمتر می‌شود. همچنین فشار علف‌های هرز کاهش می‌یابد زیرا آب فقط در اطراف ناحیه ریشه گیاه اعمال می‌شود و مسیرها خشک می‌مانند.

استفاده توأمان از مخزن کود مایع و سیستم آبیاری می‌تواند انعطاف پذیری بیشتری به کشاورز بدهد. بدین معنا که می‌توان میزان آب و کود مصرفی را با توجه به اندازه گیاه، سرعت رشد، آب و هوا و نوع خاک به سرعت تغییر داد. مواد مغذی را می‌توان به طور دقیق، یکنواخت و در مقادیر بسیار کم استفاده کرد. این کار به ویژه برای ریز مغذی‌هایی که برای عملکرد خوب و سلامت گیاه ضروری هستند مهم است.

مدیریت آبیاری و کوددهی با مخزن ذخیره کود مایع

برای طراحی یک سیستم آبیاری مناسب، کشاورز یا باغبان باید از کیفیت و کمیت آب موجود، منطقه‌ای که باید آبیاری شود، نوع خاک و نیاز آبی محصول اطلاع داشته باشد. تجزیه و تحلیل مناسب آبیاری نحوه تصفیه آب (فیلتر کردن، گندزدایی، اکسیداسیون) و مواد مغذی و اصلاحات آبی را مشخص می‌کند. همچنین نحوه کار مخزن کود مایع به این صورت است که از یک پمپ برای تزریق و انتقال کود، یک دمنده جهت ترکیب آب و محلول مایع و فیلتر جهت جداسازی ذرات معلق و باقی مانده استفاده می‌شود. از نکات زیر برای مدیریت آبیاری و کوددهی به وسیله تانک کود مایع استفاده کنید:

1- نوع خاک را در نظر بگیرید

برای دستیابی به نتایج خوب، سیستم‌های ابیاری قطره‌ای باید بر اساس انواع خاک طراحی شوند. ناحیه‌ای که توسط قطره چکان خیس می‌شود بسته به نوع خاک از نظر شکل متفاوت است. در خاک‌های شنی متخلخل با نفوذ زیاد و احتباس آب کم، ریشه دراز و باریک است و خطر آبشویی بیشتر است.

قطره چکان‌ها باید نزدیکتر به هم باشند و آب در مقادیر کم استفاده شود. تانک‌های کوددهی باید بتوانند دبی بالاتر و دوزهای کمتر مورد نیاز را اعمال کنند. قطره چکان‌ها در خاک‌های رسی سنگین‌تر با نفوذ کندتر و احتباس آب بیشتر می‌توانند بیشتر از هم فاصله داشته باشند و آب در مقیاس کمتری استفاده شود.

2- آب آبیاری را آزمایش و تصفیه کنید

پس از نصب سیستم کوددهی قطره‌ای، جهت به حداکثر رساندن عملکرد نیاز به مدیریت صحیح آبیاری است. آزمایش و تصفیه مناسب آب باعث کاهش انسداد قطره چکان و بهبود راندمان کوددهی می‌شوند. کدورت بالا یا کل جامدات معلق نشان دهنده نیاز به فیلتراسیون برای جلوگیری از مسدود شدن قطره چکان توسط مواد جامد است. تعداد زیاد جلبک‌ها یا باکتری‌ها، آهن، منگنز یا سولفید هیدروژن باعث انسداد قطره چکان توسط لجن‌های آلی می‌شود. سختی بالا، کلسیم، منیزیم، فسفات، سولفات یا بی کربنات‌ها باعث انسداد قطره چکان توسط جامدات معدنی می‌شود.

3-  بر محتوای نمک خاک نظارت کنید

اگر کودهای آبیاری قطره ای به درستی طراحی و مدیریت شوند، امکان مدیریت بهتر شوری و میزان نمک خاک در ناحیه ریشه فراهم می‌شود. نمک‌ها با آب حرکت می‌کنند و به دلیل حرکت و در اثر تبخیر آب، روی سطح خاک تجمع می‌یابند. فاصله قطره چکان، میزان انتشار و طول دوره آبیاری را می‌توان برای دفع نمک‌های اضافی از ناحیه ریشه تغییر داد.

4- فرمول کود دهی با مخزن ذخیره مایع

کوددهی با آبیاری قطره‌ای باید براساس نوع کود، سازگاری کود، حلالیت کود، تعداد مخازن ذخیره، نسبت تزریق و برهمکنش کودها با آب انجام شود. یک سیستم آبیاری معمولی ممکن است از مخزن A، مخزن B و یک مخزن اسید تشکیل شده باشد. به طور کلی نیترات‌های کلسیم، منیزیم و پتاسیم و کلات‌های آهن در مخزن A و فسفات‌ها، سولفات‌های منیزیم و پتاسیم و سایر ریزمغذی‌ها در مخزن B مخلوط می‌شوند تا از رسوب سولفات کلسیم یا فسفات کلسیم جلوگیری شود. کلسیم و منیزیم می‌توانند با کربنات‌ها و بی‌کربنات‌ها واکنش دهند و آهک نامحلول را تشکیل دهند.

کلام آخر

مخزن ذخیره کود مایع به منظور ذخیره سازی و استفاده از کود در روش آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. به این صورت که آب با کود مایع مخلوط می‌شود و سپس توسط سیستم در محل اجرا می‌شود. این روش مزایای زیادی برای کشاورزان دارد و می‌تواند به بهبود فرآیند کمک زیادی کند. فقط لازم است به دنبال خرید مخزن کود مایع باکیفیت و مرغوب باشید تا بتوانید برای سال‌های متمادی از مخزن خود نهایت استفاده را ببرید. مخازن کود مایع از جنس پلی اتیلن و در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف موجود هستند.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست