تانکر آب بدون پمپ

طریقه نصب منبع آب بدون پمپ و با پمپ

فنی, مقالات

امروزه یکی از نیازهای اساسی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و…، نصب مخزن و منبع آب است. زیرا لوله کشی‌های شهری استاندارد نیست و گاهی از قطر کمی برخوردار است. بنابراین نمی‌تواند فشار آب کافی برای ساختمان داشته باشد. به همین دلیل در خیلی از ساختمان‌ها، طبقات بالاتر از آب لوله کشی بی نصیب هستند. منبع آب با توجه به شرایط مختلف در انواع متفاوت بدون پمپ و با پمپ وارد بازار می‌شود که طریقه نصب هر یک متفاوت است و می‌تواند مشکل آب در ساختمان را حل کند. ما در این مقاله قصد داریم با هر دو نوع آن آشنا شویم. همراه ما باشید.

نصب تانکر آب بدون پمپ

این نوع منبع آب برای مناطق با قطعی برق زیاد، و افرادی که نمی‌خواهند هزینه برق و پمپ بدهند، مناسب است. البته نصب منبع آب بدون پمپ باید طبق نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، صورت گیرد تا نیازی به پمپ نباشد.

  1. برای نصب تانکر آب بدون پمپ باید به دنبال مکانی از ساختمان باشید که کاملا صاف و امن باشد. منبع باید به صورت تراز شده نصب شود. اگر قصد دارید منبع خود را بر روی بام ساختمان نصب کنید، حتما آن را از نور خورشید دور کرده و از نمونه‌های آنتی باکتریال یا همان پلی اتیلن سه لایه استفاده کنید.
  2. برای نصب منبع بدون پمپ، باید منبع در ارتفاع بالاتری از شیر مصرفی قرار گیرد. زیرا پمپ وجود ندارد و باید فشار آب مورد نیاز از طریق ارتفاع تامین شود. زمانی که این منبع در ارتفاع بالایی از ساختمان قرار گیرد، آب به کمک نیروی جاذبه زمین، وارد لوله‌های آب مصرفی می‌شود و فشار مناسبی دارد.
  3. باید هنگام نصب تانکر ‌آب بدون پمپ به اتصال بالا و پایین منبع توجه کنید. در صورتی که منبع شما از جنس پلی اتیلن است، اتصالات برنجی آن را ببندید و اگر منبع گالوانیزه دارید، باید اتصالات گالوانیزه آن بسته شود. باید دقت کنید که واشر و مهره مخصوص تانکر آب در قسمت پایین آن از پشت و جلو اتصال، به طور کامل بسته شود. بهتر است برای اطمینان بیشتر، روی دنده‌های اتصال بیرونی، نوار تفلون استفاده کنید.
  4. نصب شناور از مراحل مهم هنگام نصب تانکر آب بدون پمپ است. این شیر شناور در درون و بالا منبع نصب می‌شود و باید طوری قرار گیرد که توپ آن به سمت پایین، باز و بسته شود.
  5. در صورتی که در محل نصب تانکر آب بدون پمپ، لوله کشی اصلی آب وجود ندارد، باید انشعابی از لوله آب سرد تا تانکر ایجاد کنید و با استفاده از سه راهی یکی از شاخه‌های لوله آب اصلی را به بالا تانکر متصل کنید.
  6. حال نوبت به آن رسیده است که برای شرایط ضروری یک شیر برای ورود آب به منبع و یک شیر یکطرفه برای جلوگیری از برگشت آب نصب کنید. لوله اصلی آب ساختمان باید با استفاده از مغزی و بوشن در قسمت پشت شیر شناور به ورودی منبع وصل ‌شود و لوله دیگری از پایین منبع با استفاده از والو (وسیله‌ای برای تنظیم جریان آب)، مغزی، بوشن و شیر یکطرفه (به سمت داخل منبع)، به شیر ورودی ساختمان متصل می‌شود.

اگر تمام نکاتی که به آن اشاره کردیم به درستی رعایت شود، منبع آب بدون پمپ شما در بهترین حالت نصب می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مزایا نصب منبع آب بدون پمپ

منبع آب بدون پمپ با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، مزایا زیادی به همراه دارد و باعث شده است که جمعیت گسترده‌ای از مردم، از این نوع منبع برای ذخیره و تامین آب ساختمان استفاده کنند. از مزایا این منبع آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب تانکر آب بدون پمپ در ارتفاع مناسب، می‌تواند بدون نیاز به هزینه اضافی پمپ، برق و تجهیزات دیگر، آب مصرفی ساختمان را تامین کند.
  • تانکر آب بدون پمپ بر روی پشت بام ساختمان نصب می‌شود، بنابراین باعث ظاهر بد و نامطلوب در پارکینگ و محوطه ساختمان نمی‌شود.
  • عدم استفاده از پمپ در این نوع منبع از ایجاد سرو صدا اضافی جلوگیری می‌کند.
  • نصب تانکر آب بدون پمپ به شما امکان استفاده آب در روزهایی که قطعی برق وجود دارد هم می‌دهد. زیرا پمپی وجود ندارد و نیاز به برق هم ندارید.

نصب مخزن روی پشت بام با پمپ

زمانی از مخزن با پمپ بر روی پشت بام استفاده می‌شود، که فشار کافی برای توزیع آب شیرهای مصرفی وجود نداشته باشد. گاهی اوقات فشار آب شبکه شهری برای انتقال آن به تانکر با پمپ بر روی پشت بام، کافی نیست که در این صورت باید از یک مخزن کوچک و پمپ با توان پایین استفاده شود. استفاده از پمپ کم توان و منبع کوچک در طبقه همکف، می‌تواند میزان آب مورد نیاز مخزن پشت بام را تامین کند. برای نصب مخزن روی پشت بام، در صورتی که ورودی‌ها بسته باشد و شیر یکطرفه هم خراب باشد، می‌توان آب را به پشت کنتر و یا بیرون از خانه هدایت کرد. معمولا برای نصب مخزن بر روی پشت بام باید مکانی انتخاب شود که تحمل وزن تانکر آب را داشته باشد، در غیر این صورت باید با مشورت از مهندس سازه، از دو روش شاسی کشی و یا استفاده از دو منبع کوچک‌تر بهره برد. زمانی که منبع کوچکی در طبقه همکف نصب شود، آب درون آن با کمک گرفتن از پمپ در چند مرحله به سمت منبعی که روی پشت بام نصب شده است هدایت می‌شود تا مخزن پر شود. سپس آب مورد نیاز ساختمان از طریق تانکر آب پشت بام به طبقات مختلف توزیع می شود. با توجه به شرایط ساختمان این توزیع آب گاه بدون پمپ انجام می‌شود و گاهی به پمپ دوم نیاز است تا آب با فشار بهتری پخش شود.

نکات مهم در نصب مخزن روی پشت بام با پمپ

برای نصب مخزن با پمپ بر روی پشت بام، باید نکاتی را رعایت کنید تا عملکرد مخزن بهتر شود و مشکلی در مدار مصرفی پیش نیاید.

  1. بهتر است به صورت دوره‌ای پمپ متصل به منبع را هواگیری کنید. زیرا در صورتی که مخزن آب نسبت به پمپ ارتفاع کمی داشته باشد، باعث هوا گرفتن پمپ می‌شود.
  2. لرزش حاصل از پمپ می‌تواند باعث آسیب به محل اتصال فیتینگ شود. بنابراین سعی کنید که اتصالات بین پمپ و مخزن را با استفاده از ابزاری چون لرزه گیر و زانو به درستی انتخاب کنید.
  3. بهتر است از اتصالات انعطاف پذیر استفاده کنید تا نشت آب ناشی از لرزش به حداقل برسد.
  4. نباید هنگام نصب درب مخازن ذخیره آب، آن را محکم ببندید. زیرا هنگام مکش پمپ، باید هوای جایگزین وارد منبع شود. برای اینکار می‌توانید از مخزن با درب سوپاپ دار استفاده کنید.
  5. استفاده از پایه برای منبع آب پشت بام، می‌تواند به شما در ایجاد ارتفاع کافی کمک کند و در شرایطی که پشت بام از جنس ایزوگام باشد، مخزن درون بافت آن فرو نمی‌رود.
  6. برای مخزن آب بر روی پشت بام، بهتر است مکانی را انتخاب کنید که سرپوشیده و به دور از نور خورشید باشد. زیرا عواملی چون باد و باران، نور خورشید و… می‌تواند باعث آسیب به منبع و پوسیدگی آن شود و شرایط رشد جلبک فراهم می‌شود. البته می‌توانید از مخزن‌های ضد جلبک هم استفاده کنید تا مخزن آب بهداشتی‌تری داشته باشید.

مزایا استفاده از پمپ برای منبع آب

با توجه به اینکه پمپ در بسیاری از ساختمان‌ها نصب می‌شود، می‌توان گفت که از جهات بسیاری مزایا دارد که عبارتند از:

  • وجود پمپ می‌تواند فشار مورد نیاز برای پخش آب را فراهم کند و آب با فشار بهتری در ساختمان توزیع می‌شود.
  • در صورتی که برای نصب منبع آب از پمپ استفاده کنید، لزومی برای نصب آن در ارتفاع بالاتر از شیر مصرفی وجود ندارد.
  • شما می‌توانید پمپ را بر روی تانکر آب قدیمی خود نصب کنید، بدون اینکه نیاز باشد هزینه زیاد برای تعویض تانکر آب صرف کنید.
  • در صورتی که شرایط برای نصب تانکر آب بر روی پشت بام وجود نداشته باشد، پمپ آب می‌تواند به راحتی به شما در حل این مشکل کمک کند.
  • این پمپ نصب آسانی دارد و نیازی نیست که شرایط ویژه‌ای برای نصب منبع آب فراهم شود.

استفاده از هر دو نوع منبع آب با پمپ و بدون پمپ، وابسته به شرایط ساختمان‌ها، مزایا و معایبی به همراه دارد. بنابراین برای استفاده از پمپ، شرایط ساختمان را بسنجید.

نقشه لوله کشی منبع آب بدون پمپ

در ادامه برای شما عزیزان نقشه لوله کشی آب را قرار داده ایم:

نقشه لوله کشی تانکر آب پشت بام

جمع بندی

منبع آب یکی از لوازم ضروری در ساختمان‌ها است که برای نصب تانکر آب بدون پمپ به تجهیزات مختلفی نیاز داریم. همانطور که بررسی کردیم نصب تانکر بدون پمپ راحت‌تر است و مزایا زیادی به همراه دارد. اما با توجه به شرایط ساختمان، گاهی استفاده از مخازن با پمپ عملکرد بهتری دارد. بنابراین برای انتخاب مخزن و محل نصب آن، باید شرایط مختلفی در نظر گرفته شود. شما می‌توانید با مشورت گرفتن از متخصصان این حوزه، نوع مناسبی از مخزن را در محل درست نصب کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست