خنک نگه داشتن مخازن

روش خنک نگه داشتن آب مخزن در فصل گرم

مقالات, فنی

در فصول گرم سال یا در مناطق گرمسیری با توجه به نیاز بیشتر به آب مصرفی، ذخیره کردن آب آشامیدنی در مخازن و همچنین خنک نگه‌داشتن آن امری ضروری و حیاتی است. هنگامی که آب از لوله‌های آب‌رسانی وارد مخزن می شود، گرمای زیادی به خود جذب می‌کند و از طرفی داخل مخزن هم تحت تاثیر عواملی گرما می‌گیرد در نتیجه باعث می‌شود، آب داخل مخزن گرم شود. به همین دلیل لازم دانستیم در این مقاله به بررسی روش‌های خنک کردن مخزن در فصول گرم سال بپردازیم.

روش های خنک نگه داشتن آب در تابستان

با توجه به ‌این‌که کشور ما در بسیاری از مناطق، دارای آب‌وهوای گرم و خشکی است، در فصل‌های مختلف سال با مشکل کم آبی مواجه می‌شویم. مخزن‌ یکی از لوازم مفید و پرکاربردی است که برای مقابله با کمبود آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این مخازن نیز معایبی هم دارند. انواع مخزن آب، در فضای باز و در معرض مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند، همین مسئله باعث گرم شدن بیش‌از حد مخزن و آب درون آن می‌شود. به گونه‌ای که دمای آب داخل مخزن به حدی بالا می‌رود که استفاده از آب مخصوصا برای نوشیدن، اصلا مناسب نیست.

خنک کردن مخزن آب

برای این‌که در فصل تابستان، آب آشامیدنی خنک و گوارایی داشته باشید و بتوانید جهت استفاده روزمره از آن استفاده کنید؛ نیاز دارید تا از اطلاعات کافی و لازم در این زمینه بهره مند شوید. به همین منظور در زیر به معرفی چند ترفند جهت خنک نگه‌ داشتن آب  مخزن می‌پردازیم.

سایبان منبع آب

یکی از کارهای ابتدایی و آسان برای خنک نگه‌داشتن مخزن در تابستان، درست کردن سایبانی در بالای آن است. سایبان منبع آب، از تابش مستقیم نور خورشید به سطح مخزن جلوگیری می‌کند و مانع از گرم شدن آب داخل مخزن می‌شود. استفاده از سایبان مخزن آب، یک راهکار کلی و عمومی در خصوص همه‌ی وسایل سرمایشی در فصول گرم سال است‌. با استفاده از این روش، دمای آب داخل مخزن حداکثر می‌تواند تا ده درجه خنک‌تر از هوای بیرون باشد.

رنگ آمیزی مخازن با رنگ سفید

مخازن پلی اتیلن عموما به رنگ سفید هستند و نور خورشید را از خود عبور می‌دهند. همین خاصیت آن‌ها باعث می‌شود نور خورشید را انعکاس دهند و از جذب گرمای بیشتر خورشید جلوگیری کنند. در مورد مخزن‌های فلزی نیز، آن‌ها را به کمک رنگ آمیزی، به رنگ سفید در می‌آورند تا این مخازن نیز گرما را به خود جذب نکنند. هر چقدر رنگ به کار رفته در رنگ آمیزی روشن‌تر باشد، درصد بیشتری از نور خورشید منعکس می‌شود، به همین دلیل است که برای رنگ کردن مخازن آب فلزی از رنگ سفید استفاده می‌کنند.

پر نگه داشتن حجم مخازن

در بررسی خنک نگه‌داشتن آب مخزن به این نتیجه رسیدیم که یکی از روش‌های موثر، پر نگه‌داشتن حجم مخزن است. در واقع این کار، باعث می‌شود که در داخل مخزن فضای کافی برای ورود هوای گرم وجود نداشته باشد. وقتی که هوای گرم وارد مخزن می‌شود، این جریان هوا، آرام آرام به درون مولکول‌های آب، جریان پیدا می‌کند و باعث گرم شدن آن می‌گردد.

در مورد مخازن پلی اتیلنی، با نصب شیر فلوتردار یا شیر مکانیکی بر روی مخزن، دستگاه به صورت خودکار پر می‌شود و به محض خالی شدن توسط دستگاه، فضای خالی بالای مخزن پر خواهد شد. در مورد مخازنی هم که به صورت دستی پر می‌شوند، باید این مسئله را زیر نظر داشت که همیشه مخرن را پر کرد.

عایق بندی مخازن

عایق کردن مخزن در تابستان

یک راه علمی و موثر دیگر برای محافظت از مخازن در برابر تابش شدید آفتاب در فصول گرم سال عایق بندی مخازن است. برای این‌کار می‌توان از عایق‌های فویل‌دار یا عایق‌بندی با استفاده از ملات آهک استفاده کرد. در زیربه توضیح این دو نمونه از روش‌های عایق‌بندی مخازن می‌پردازیم.

عایق بندی با استفاده از عایق فویل دار

در این روش از عایق‌بندی، سطح آینه‌ای و براق فویل، مانند رنگ سفید عمل می‌کند و نور خورشید را منعکس خواهد کرد. مرسوم‌ترین این عایق‌ها، فویل‌های آلومینیومی هستند که باعث می‌شوند، آب داخل مخازن تا حد زیادی خنک باقی بماند.

عایق بندی با ملات آهک و چسب محلول در آب

یک راه دیگر جهت عایق بندی مخازن آب اشامیدنی که بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه است، درست کردن ملاتی از آهک و چسب محلول در آب است که به‌نام کلسیم کربنات نیز شناخته می‌شود. ملات آماده شده را بر سطح بیرونی مخزن می‌کشند‌. از این روش بیشتر در مناطق خشک، گرمسیری و بدون باران استفاده می‌کنند. استفاده از این روش، عمر مفید مخزن را نیز افزایش می‌دهد. مزیت عایق بندی با استفاده از این روش، این است که هم در تابستان و هم در زمستان کارایی دارد.

ساخت کانکس یا اتاقک مخصوص مخزن

یکی دیگر از روش‌های خنک نگه‌داشتن مخزن در تابستان استفاده از کانکس یا اتاق برای مخزن است. این روش کمی زمان‌بر و هزینه‌بر است. البته در شرایطی که امکان ساخت آن وجود داشته باشد، علاوه بر این‌که جلوی نور آفتاب را می‌گیرد، هوای گرم کمتری با مکانیسم جریان همرفتی مخزن، فرصت ورود به مخزن را پیدا می‌کند. با استفاده از این روش دمای آب داخل مخزن بین 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد سردتر می‌شود.

نصب مخازن در مکان های تاریک و بدون نور

برای این کار سعی می‌کنند، مخازن را در جاهایی مثل زیر زمین و انباری که امکان تابش مستقیم نور آفتاب به آن محل وجود ندارد و از دمای معتدل‌تری نسبت به دیگر نقاط برخوردار است، قرار دهند. این ترفند خنک نگه‌داشتن مخزن آب، بدون هزینه و مطمئن است. با استفاده از این روش، دمای داخل مخزن را می‌توان تا حداکثر ۱۵ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر نگه داشت.

جمع بندی

استفاده از انواع مخازن، جهت ذخیره‌سازی آب آشامیدنی در فصول گرم سال نیازمند دانش و مهارت لازم جهت خنک نگه داشتن مخزن آب در برابر عوامل محیطی مانند گرمای بیش‌از حد نور خورشید است. به همین منظور در این مقاله به بررسی روش‌های خنک نگه‌داشتن مخزن در تابستان پرداخته شده است. این روش‌ها عبارتند از:

  • قرار دادن سایبان
  • پر کردن مخزن
  • عایق‌بندی با انواع فویل‌ها، پشم شیشه و فوم
  • نگه‌داشتن مخازن در زیرزمین و جاهای خنک
  • رنگ کردن مخازن غیر سفید
  • ساخت اتاقک محافظ مخزن

موارد گفته شده نمونه‌هایی از روش‌هایی است که می‌توان برای خنک نگه‌داشتن مخزن در تابستان انجام داد. با این حال اگر شما هم روش‌هایی به ذهن‌تان می‌رسد که فکر می‌کنید در خنک نگه‌داشتن مخزن آب تاثیر دارد؛ می‌توانید از آن روش‌ها هم استفاده کنید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول
آیا خنک نگه داشتن آب مخزن ممکن است؟

بله! با عایق بندی کردن مخزن، قرار دادن سایبان منبع آب و یا ساخت کانکس بر روی مخزن می توان به خنک نگه داشتن تانکر آب کمک بزرگی است. روش های بیشتری در این مقاله نیز ذکر شده اند.

2 دیدگاه. Leave new

  • فراهینی
    1401-01-06 13:32

    سلام رنگ کردن مخزن خیلی جواب میده، اکثر مخزنای رنگی مخصوصا مشکی تو تابستون خیلی داغ میشن، با این روش میشه از گرم شدن مخزن جلوگیری کرد

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-01-06 13:49

      درست میفرمایین 🙂 ممنونم از به اشتراک گذاری تجربتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست