محاسبه حجم مخزن آب

نحوه محاسبه حجم مخزن آب

مقالات, فنی

با افزایش جمعیت و ساخت و ساز ساختمان‌های بلند مرتبه، تامین آب با چالش‌های مختلفی مواجه شده است که امروزه برای حل این مسئله از پمپ و مخازن ذخیره آب استفاده می‌شود. به طور کلی برای تهیه مخزن ذخیره آب باید عوامل متفاوتی مورد توجه قرار گیرد تا مخزن مطابق با شرایط محل نصب از ویژگی‌های کافی برخوردار باشد. یکی از این عوامل مهم، حجم مخزن آب است که در صورت کمتر یا بیشتر بودن از حد مورد نیاز با چالش‌های آبرسانی مواجه می‌شود. همراه ما باشید تا در ین مقاله نحوه محاسبه حجم مخزن آب را بررسی کنیم.

محاسبه حجم مخزن آب

حجم مخزن آب با توجه به عواملی چون تعداد طبقه، تعداد نفرات، تعداد واحد و شرایط محیطی تعیین می‌شود که مطابق با اصول و استاندارد از فرمول مشخصی برخوردار است. در صورتی که حجم مخزن کمتر از حد مورد نیاز باشد، آبرسانی با مشکل مواجه می‌شود و اگر حجم آن را بزرگتر در نظر بگیریم، راکد ماندن آب برای مدت طولانی باعث آلودگی و گندیدن آب می‌شود. بنابراین محاسبه حجم آب از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا ابعاد مخزن آب با واحدی به نام سانتی متر و حجم آن با لیتر اندازه گیری می‌شود که به راحتی این واحد‌ها تبدیل شده و شکل مخزن مورد نیاز را به ما نشان می‌دهند.

مخزن ذخیره آب در شکل‌های متنوعی وارد بازار می‌شود که با در نظر گرفتن محل نصب، جنس، حجم و… متناسب با نیاز مصرف کنندگان انتخاب می‌شوند. از متداول‌ترین انواع مخزن آب می‌توان به مخزن مکعبی و استوانه‌ای در حالت افقی و عمودی اشاره کرد. برای محاسبه حجم مخزن آب در ابتدا ابعاد طول، عرض و ارتفاع با توجه به حجم مورد نیاز مشخص می‌شود. سپس ظرفیت مخزن با استفاده از فرمول مشخص محاسبه شده که این فرمول با توجه به شکل مخزن متغیر است. در مرحله نهایی هم با در نظر گرفتن جنس، ضخامت و دیگر شرایط مصرف کننده مخزن تولید شده و وارد بازار می‌شود.

حجم مخزن آب برای آپارتمان تا چند لیتر مناسب است؟

برای محاسبه حجم مخزن آب در آپارتمان باید به مصرف آب در تمامی واحد‌ها توجه شود تا تاسیسات با توجه پارامترهای مناسب جهت آبرسانی به ساکنان فراهم شود. طی استانداردهای سازمان آب، مقدار مصرف آب برای هر خانوار و شخص مشخص شده است. بنابراین بهتر است در ابتدا جهت محاسبه حجم مخزن، تعداد ساکنین ساختمان مشخص شود. به طور کلی طبق استانداردهای بین المللی برای هر نفر 75 لیتر آب در 24ساعت تخمین زده شده است. همینطور باید تعداد واحدهای ساختمانی و مناطق مصرفی آب در هر واحد مشخص شود تا بتوان میزان آب مورد نیاز هر واحد را برآورد کرد. به طور کلی آب مصرفی هر واحد مسکونی 300 لیتر و واحدهای اداری 200 لیتر لحاظ می‌شود.

معمولا عمده مصرف آب واحدها مربوط به سرویس بهداشتی است. بنابراین برای محاسبه دقیق‌تر حجم مخزن آب می‌توانید تعداد سرویس بهداشتی را در هر طبقه لحاظ کنید. به طور کلی ظرفیت و حجم مخزن آب به سه حالت اسمی، واقعی و قابل استفاده تقسیم می‌شود. برای محاسبه حجم قابل استفاده باید به تعداد ساکنین، آب مورد نیاز هر واحد، میزان آب ته مخزن و مقدار فضا خالی سطح بالا مخزن توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن تمامی این پارامترها و کمک متخصصین می‌توانید به حجم مناسب دست یابید. به طور کلی برای یک آپارتمان 4 طبقه که در هر طبقه دو واحد وجود دارد، می‌توان حجمی آب حدود 8 تا 300 لیتر، برابر 2400 لیتر را در نظر گرفت. البته این محاسبات درصد خطای بالایی دارند و بهتر است به صورت اصولی این کار انجام شود.

ظرفیت مخزن آب

همانطور که اشاره شد ظرفیت مخزن آب به سه حالت قابل محاسبه است که هر کدام از آن‌ها در شرایط متفاوت از هم ادازه گیری می‌شوند تا ما را به یک نتیجه درست و اصولی برسانند. سه حالت محاسبه ظرفیت مخزن عبارتند از:

  • ظرفیت اسمی: ظرفیت اسمی یک مخزن، مقدار حجمی از مخزن است که آب تا لبه آن پر می‌شود. معمولا طرفیت‌های اعلام شده از سوی تولیدکنندگان این ظرفیت است که به راحتی با اندازه گیری ابعاد و در نظر گرفتن شکل مخزن قابل محاسبه است.
  • ظرفیت واقعی: زمانی که آب درون مخزن تا حداکثر سطح آب و قسمت شیر توپی قرار گیرد، ظرفیت واقعی مخزن مشخص می‌شود که این ظرفیت به میزان اندکی از حالت قبلی کمتر است.
  • ظرفیت قابل استفاده: در این حالت میزان آب مرده ته مخزن به مقدار 30 سانتی متر و مقدار فضا خالی بالا مخزن به مقدار 20 سانتی متر را از ظرفیت واقعی کم می‌کنیم تا ظرفیت قابل استفاده مشخص شود.

به طور کلی برای محاسبه حجم مخزن این موضوع را در نظر داشته باشید که بهتر است در ابتدا ابعاد مخزن شامل طول، عرض و ارتفاع را اندازه گیری کنید، سپس با وجود فرمول‌های مختلف برای هر شکل از مخزن، حجم آن را به صورت دقیق محاسبه کنید.

جمع بندی

محاسبه حجم مخزن آب از جهات مختلفی حائز اهمیت است که یکی از مهم‌ترین آن نحوه نگهداری آب و آبرسانی به واحدهای ساختمانی است. در صورتی که حجم آب به درستی انتخاب شود دیگر آب اضافی دچار گند نمی‌شود و کمبود آب مشکل آبرسانی ایجاد نمی‌کند. ظرفیت مخزن آب طی استانداردها با فرمول‌هایی مطابق با شکل مخزن محاسبه می‌شود که شما هم می‌توانید با کمک متخصصین به ظرفیت قابل استفاده هر مخزن دست یابید. ما در این مقاله با روش‌های مختلف محاسبه حجم مخزن آب آشنا شدیم تا شما برای بررسی ظرفیت آن دچار سردرگمی نشوید. جهت خرید انواع مخزن وارد سایت مخزن وان شوید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست