معرفی اجزای دریچه منهول

آشنایی با ویژگی های اجزای منهول

منهول فضای محدود زیرزمینی عمودی است که توسط پرسنل تاسیسات به عنوان نقطه دسترسی به سیستم فاضلاب استفاده می‌شود. سیستم‌های فاضلاب در زیر زمین با لوله‌هایی ساخته می‌شوند که زباله‌ها را از خانه‌ها و ساختمان‌ها به محل تصفیه یا دفع می‌برند. بخشی از نگهداری سیستم فاضلاب، بازرسی، تمیز کردن و تعمیرات مکرر است. خدمه خدمات شهری از منهول‌ها برای دسترسی نزدیک به لوله‌ها یا سایر بخش‌های سیستم زیرزمینی برای رفع این نیازها بهره می‌برند. در این مطلب به ویژگی اجزای دریچه منهول و انواع قطعات منهول می‌پردازیم.

انواع مهنول‌ها

قبل از بررسی اجزای دریچه منهول ابتدا این سیستم را بر اساس عمق به صورت زیر طبقه بندی می‌کنیم:

  •  منهول‌های کم عمق

منهول‌های کم عمق آنهایی هستند که عمقی در حدود 0.75 تا 0.90 متر دارند. این منهول‌ها مستطیل شکل با حداقل اندازه داخلی 0.9 متر در 0.8 متر هستند . اینها در ابتدای کانال‌های فاضلاب انشعابی یا روی فاضلاب‌هایی که در مکان‌هایی که در معرض ترافیک سنگین قرار ندارند ساخته می‌شوند. این اتاقک‌ها نیز به عنوان اتاق‌های بازرسی شناخته می‌شوند و با پوشش چدنی سبک و قاب در بالا ارائه می‌شوند.

  • منهول‌های معمولی

منهول‌های معمولی یا منهول‌های متوسط آنهایی هستند که عمق آنها بیش از 0.9 متر و تا 2 متر باشد. این منهول‌ها ممکن است به شکل مربع یا مستطیل با حداقل اندازه داخلی یک متر در 1 متر یا 1.2 متر در 0.9 متر یا به شکل دایره با حداقل قطر داخلی 0.9 متر باشند. منهول‌های دایره‌ای شکل در قسمت پایینی دارای بخش یکنواخت و در قسمت بالایی مایل هستند تا دهانه بالایی را برابر با قطر داخلی درپوش منهول به شکل باریک درآورند. این منهول‌ها با روکش چدنی سنگین و قاب در قسمت بالا ارائه می‌شوند.

  • منهول‌های عمیق

منهول‌های عمیق آنهایی هستند که عمق آنها بیش از 2 متر باشند. این منهول‌ها اکثرا دایره‌ای شکل هستند. بسته به عمق منهول، قطر منهول تغییر می‌کند. برای اعماق بالای 2 متر و تا 2.5 متر، منهول‌ها ممکن است مستطیل شکل با حداقل اندازه داخلی 1.2 متر در 0.9 متر باشند. اندازه منهول‌های مستطیل شکل در قسمت بالایی کاهش می‌یابد تا اندازه دریچه منهول کم شود. منهول‌های نوع قوسی ممکن است برای اعماق 2.5 متر و بالاتر با حداقل اندازه داخلی 1.4 متر در 0.9 متر ساخته شوند.

انواع قطعات اصلی منهول

ویژگی اجزای دریچه منهول بسیار متفاوت است و شما باید هر قسمت را به صورت جداگانه بشناسید. یک منهول معمولی از اجزای زیر تشکیل شده است:

1- شفت دسترسی (Access shaft)

قسمت بالایی یک منهول عمیق به عنوان شفت دسترسی شناخته می‌شود. این یک گذر عمودی است که دسترسی به محفظه کاری منهول را از درپوش منهول فراهم می‌کند. حداقل اندازه شفت دسترسی برای منهول‌های مستطیلی حدود 0.75 متر در 0.60 متر و برای منهول‌های دایره‌ای حدود 0.70 متر است.

برای منهول‌های مستطیلی که از آجر ساخته شده‌اند، شفت دسترسی از سه طرف به سمت داخل سوراخ می‌شود تا اندازه آن به اندازه دهانه در قاب پوشش کاهش یابد و دسترسی آسان از طرف چهارم به آهن‌های پله یا نردبان فراهم شود. از طرف دیگر، شفت دسترسی ممکن است توسط یک دال سیمانی مسلح با ابعاد مناسب با دهانه‌ای برای پوشش و قاب منهول پوشانده شود.

2- اتاق کار (Working chamber)

قسمت پایینی منهول به عنوان اتاق کار شناخته می‌شود که از اجزای دریچه منهول است. اتاق کار فضایی را برای انجام تمیز کاری و بازرسی خطوط فاضلاب فراهم می‌کند. حداقل اندازه اتاق کار برای منهول‌های مستطیلی عمیق 1.2 متر در 0.9 متر با ابعاد بزرگتر در جهت جریان است. برای منهول‌های دایره‌ای عمیق حداقل قطر اتاق کار 1.2 متر است.

ارتفاع محفظه کار ترجیحا نباید کمتر از 1.8 متر باشد. اندازه محفظه کاری یک منهول معمولا بزرگتر از شفت دسترسی آن است و از این رو محفظه کاری با بزرگ کردن شفت دسترسی در پایین آن با ارائه یک افست ساخته شده از دال بتن مسلح یا قوس آجری یا توسط کوربلینگ ساخته می‌شود.

3- دیوارهای کفی و جانبی (Base and side walls)

کفی که عموماً از بتن سیمانی ساده است، در کف برای حمایت از دیواره‌های جانبی منهول و جلوگیری از ورود آب‌های زیرزمینی در نظر گرفته شده است. حداقل ضخامت کفی بتنی برای منهول‌های تا عمق 0.8 متر 15 سانتی متر است. ضخامت 23 سانتی‌متر برای منهول‌های با عمق بالای 0.8 متر و تا 2.1 متر و 30 سانتی متر برای منهول‌های با عمق بیش از 2.1 متر در نظر گرفته می‌شود.

بستر بتنی ممکن است با تقویت کافی در صورت لزوم برای مقاومت در برابر فشار بالا بردن بیش از حد ارائه شود. دیوارهای جانبی منهول‌ها از آجر یا سنگ بنایی یا بتن مسلح سیمانی ساخته شده‌اند. دیوارهای آجری بسیار رایج هستند. حداقل ضخامت دیوارهای آجری 20 سانتی متر برای منهول‌های تا عمق 1.5 متر و 30 سانتی متر برای منهول‌های با عمق بیش از 1.5 متر است.

4- فاضلابروها (Invert)

در پایین منهول یک کانال نیم دایره یا U شکل از بتن سیمانی با قطری برابر قطر فاضلاب ساخته شده است. در بالای قطر افقی، اضلاع این کانال به صورت عمودی، تقریباً تا تاج فاضلاب کشیده شده و سپس لبه بالایی آنها به طور مناسب گرد شده و به سمت کانال شیبدار ساخته می‌شود تا فاضلابرو تشکیل شود.

شیب ارائه شده برای نیمکت از 1 در 10 تا 1 در 6 متغیر است. فاضلابرو کف محفظه را قادر می‌سازد تا از فاضلاب را تخلیه کنند. این یک از اجزای دریچه منهول در راستای معکوس خط فاضلاب قرار دارد. هنگامی که دو یا چند فاضلاب وارد یک منهول در یک سطح در پایین منهول می‌شوند، علاوه بر کانال اصلی، کانال‌های انشعاب به طور مشابه نسبت به نیمکت ساخته می‌شوند.

5- پله‌ها یا نردبان (Steps or ladder)

پله‌ها یا نردبان از انواع قطعات منهول محسوب می‌شود. به منظور تسهیل در ورود و خروج کارگران در تمامی منهول‌های با عمق بیش از 0.8 متر پله یا نردبان تعبیه شده است. پله‌ها از چدن ساخته شده‌اند و به صورت پلکانی در فاصله افقی مرکز تا مرکز 38 سانتی متر و فاصله عمودی از مرکز به مرکز 30 سانتی متر قرار می‌گیرند.

پله بالایی 45 سانتی متر زیر پوشش منهول و پایین‌ترین پله بیش از 30 سانتی متر بالای فاضلابرو قرار می‌گیرد. عرض پله معمولاً 15 سانتی متر است. با این حال، اگر پله‌ها از عرض دو برابر ساخته شده‌اند، نیازی به تلو تلو خوردن نیست. پله‌ها محکم در دیوار جاسازی شده‌اند تا واژگون نشوند. در منهول‌های بسیار عمیق بهتر است به جای پله‌ها نردبان تهیه شود. نردبان احساس امنیت بالایی به کارگران می‌دهد.

6- پوشش و قاب (Cover and frame)

دهانه بالای یک منهول با یک پوشش در یک قاب ارائه شده است. بیشتر دهانه‌ها دایره‌ای شکل هستند و از این رو از روکش‌های منهول دایره‌ای شکل بیشتر استفاده می‌شود. اندازه درپوش‌های منهول به گونه‌ای است که برای منهول‌هایی با عمق بیش از 0.9 متر دهانه به قطر حداقل 56 سانتی متر وجود دارد.

روکش و قاب هر دو از چدن هستند. قاب نگهدارنده پوشش عموماً 20 تا 25 سانتی متر ارتفاع و پایه آن 10 تا 12 سانتی متر عرض دارد. وزن روکش و قاب از 90 تا 270 کیلوگرم متغیر است. نوع سبک در جایی که بار ترافیکی سبک باید تحمل شود و نوع سنگین در جایی که بار ترافیک سنگین باید تحمل شود، اتخاذ می‌شود.

کلام آخر

آشنایی با ویژگی‌ اجزای دریچه منهول به شما کمک می‌کند تا بتوانید شناخت کافی نسبت به منهول به دست آورید. انواع قطعات منهول را در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم و اکنون می‌توانید سفارش خدمات ساخت منهول را بدهید. فقط مهم است که به بودجه و مسائل مربوط به امکان سنجی پروژه دقت کنید، زیرا ساخت منهول پروسه‌ای مهم محسوب می‌شود به دانش مهندسی نیاز دارد.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست