دلایل نصب هواکش یا ونت مخزن آب پلی‌اتیلن یا تانکر آب پلاستیکی

فنی, مقالات

نصب ونت یا هواکش یکی از اقدامات اولیه و لازم در هنگام ساخت انواع مخازن پلاستیکی است. به گونه‌ای که در صورت عدم نصب آن، ممکن است این مخازن از رده استاندارد بودن خارج شوند. بنابراین می‌توان گفت نصب هواکش برای مخزن، جزء ملزومات و تجهیزات اولیه در تولید مخازن پلی‌اتیلنی یا تانکرهای پلاستیکی بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع هواکش مخزن بپردازیم. اگر شما هم ‌مایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نصب ونت برای مخزن هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ونت چیست؟

ونت یکی از انواع تجهیزات مورد استفاده در مخزن جهت نصب بر روی لوله‌ها و اتصالات آن‌ها است. بنابراین می‌توان گفت ونت، سیستمی است که بر قسمت فوقانی مخازن، جهت کنترل فشار هوا نصب می‌شود. در واقع وظیفه اصلی ونت، یکسان نگه داشتن فشار هوای درون‌ مخزن در حد فشار محیط اطراف است که به عنوان دریچه خروجی محتوای درون مخزن عمل می‌کند.

پس با نصب هواکش بر روی مخزن، از وارد شدن فشار بیش از اندازه به داخل مخزن جلوگیری می‌شود. در گذشته استفاده از ونت خیلی رایج نبود و همین عدم استفاده از ونت، مشکلاتی را در زمینه آبرسانی منابع و سیستم تصفیه آب‌ها ایجاد می‌کرد. امروزه با استفاده از سیستم‌های مجهز ونت بر روی هر نوع مخزنی، سرعت ورود و خروج آب به داخل مخازن نیز بهتر و سریع‌تر صورت می‌گیرد

دلایل نصب هواکش برای مخزن پلی اتیلنی

مخازنی که دارای ونت یا هواکش نیستند امکان خروج هوا با حجم کافی در آن‌ها وجود ندارد. بنابراین هنگامی که آب از مخزن بیرون می ریزد؛ هوای داخل مخزن آب تحت تأثیر فشار قرار می‌گیرد. همین امر باعث می‌شود که فشار وارد بر مخزن زیاد شده در نتیجه منجر به ایجاد سوراخ یا پارگی در آن می‌شود. در واقع در هنگام ورود آب، هوا نمی‌تواند خارج شود و در نهایت فشار داخلی آب درون مخزن افزایش می‌یابد. از دلایل دیگر نصب ونت برای مخزن، بالا رفتن مکش آب در حجم زیاد است؛ طوری که هوای کافی نمی‌تواند جایگزین حجم آب تخلیه شده شود و این خود باعث ایجاد خلاء در مخزن می‌شود. بنابراین مخزن در هم فشرده شده و باعث ترک خوردن یا شکستگی آن می‌شود.

ونت مخزن پلی اتیلن

یکی دیگر از دلایل نصب ونت برای مخزن، جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات ‌موذی به داخل مخزن است. بعضی از شرکت‌های تولیدی ونت، با به کار بردن مکانیسم خاصی در تولید این ونت‌ها، چنین ویژگی را در آن‌ها ایجاد می‌کنند. در مواردی نیز عدم استفاده از هواکش در مخازن باعث تغییر شکل در مخازن‌ پلی‌اتیلنی یا پلاستیکی می‌شود. نکته قابل توجه این که، تغییر شکل مخزن نمی‌تواند باعث عدم استفاده از آن‌ها شود زیرا برخی از برندهای معتبر تولید کننده مخزن پلی‌اتیلنی، در ساخت این مخازن از مواد با استحکام و مقاومت بالا استفاده می‌کنند. طوری که بعد از آب‌گیری مجدد، مخزن دوباره به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

انواع هواکش مخزن

ونت‌ها با توجه به نوع کاربردی که دارند به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم‌بندی می‌شوند. هواکش‌های خانگی بیشتر بر روی مخازنی که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ نصب می‌شود. هواکش‌های صنعتی و تأسیساتی نیز دارای کاربردهای متفاوتی از جمله؛ لوله و مخازن مورد استفاده در استخرها، سیستم‌های تصفیه آب، تهویه مطبوع، لوله و اتصالات در کارخانه‌های تولیدی، سیستم گرمایش موتورخانه، پمپ و پوسته پمپ هستند.

بهترین سایز و محل نصب هواکش برای مخزن پلاستیکی

در همه انواع مخازن، محل نصب ونت بر روی درب یا قسمت بالای مخزن تعبیه شده است. زیرا در هنگام وارد شدن آب به داخل مخزن، هوا از این قسمت خارج می‌شود و همچنین به محض خروج آب از مخزن، هوا وارد مخزن شده تا فشار درون‌ مخزن ثابت بماند و با فشار محیط اطراف خود یکسان شود.

در هنگام نصب هواکش برای مخزن باید به سایز و ابعاد آن نیز توجه کرد. برای انتخاب سایز هواکش باید اندازه اتصالات مربوط به قسمت خروجی و ورودی مخزن را در نظر گرفته و با توجه با این اتصالات، هواکش مناسب را انتخاب کرد. در واقع معیار انتخاب سایز هواکش بر مبنای بزرگ‌ترین اتصال به مخزن است و در صورتی که هواکش متناسب با آن پیدا نشد از اتصال دو یا چند هواکش استفاده می‌کنند.

مراحل نصب ونت برای مخزن

برای نصب ونت بر روی انواع مخازن، ابتدا باید پیش‌بینی مکان قرارگیری ونت قبل از تولید مخزن صورت بگیرد. اما اگر شرایطی پیش آمد که بعد از تولید مخزن، ونت را نصب کنیم؛ نیاز به عملیات سوراخ‌کاری بر روی لوله و اتصالات مخزن است. به طور کلی این روش از لحاظ زمانی و هزینه‌ای مقرون به صرفه نیست. بنابراین بهترین روش آن است که قبل از تولید، مکانی مناسب برای نصب ونت در نظر گرفته شود.

مزایای نصب هواکش برای مخزن

استفاده از ونت برای مخازن دارای مزایای ویژه‌ای است. در زیر به برخی از مزایای آن اشاره شده است.

  • تخلیه بهتر و سریع‌تر آب
  • جلوگیری از ایجاد بوی بد و نامطبوع در مخازن
  • متعادل نگه داشتن فشار درون مخزن
  • جلوگیری از فشردگی و ترک خوردن مخزن
  • مانع از تغییر شکل و حجم مخازن

جمع‌بندی

همان‌طور که در بالا اشاره شد، ونت در واقع به همان سیستم هواکش مورد استفاده در لوله و اتصالات مخازن پلاستیکی و … گفته می‌شود. با نصب ونت برای مخزن از ایجاد فشار اضافی بر روی مخزن جلوگیری به عمل می‌آید. ونت به عنوان دریچه خروجی در مخازن عمل می‌کند و سیستم ورود و خروج آب را تحت کنترل دارد.

به طور کلی هواکش مخازن به دو صورت صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب هواکش برای مخزن دارای مزایای و ویژگی‌های زیادی است. نکته قابل توجه در نصب هواکش مخزن در نظر گرفتن سایز متناسب با لوله و اتصالات مخزن است.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست