مخازن فوم دار

مخزن فوم دار چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مخازن پرکاربرد جهت ذخیره‌سازی مایعات، مخزن فوم دار ذخیره‌سازی آب شرب است. همان‌طور که قبلا هم گفته شده است، مخازن پلی اتیلنی با لایه‌های مختلف تولید می‌شوند. مخازن فوم دار نیز در قالب‌های چند لایه‌ای فوم دار تولید می‌شوند. در این مقاله ابتدا به تشریح مخازن فوم دار و سپس به بررسی دلایل استفاده از فوم پلی اتیلن در تولید مخازن فوم دار پرداخته شده است. در ادامه انواع مخزن فوم دار بر اساس تعداد لایه و ویژگی هر کدام نیز مورد بررسی قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مخزن فوم دار چیست؟

مخزن فوم دار ذخیره‌سازی آب شرب، نوعی از انواع مخزن پلی اتیلن است که علاوه بر لایه‌های تشکیل دهنده اولیه، دارای یک نوع لایه محافظ از جنس فوم پلی اتیلن است. این مخازن با دارا بودن خاصیت ضد جلبکی، در برابر نوسانات دمایی زیاد نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند. به این صورت که در تابستان از گرم شدن و در زمستان از یخ‌زدگی آب درون مخزن محافظت می‌کند.

کاربرد مخزن فوم دار بیشتر در مواردی است که بخواهیم از اتلاف دمای مایع درون مخزن جلوگیری کنیم. این ویژگی خاص مخزن فوم دار به دلیل وجود یک یا دو لایه فوم در ساختار مخزن است. این لایه فوم سرعت انتقال حرارت از دیواره مخزن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که دمای آب درون مخزن برای مدت بیشتری ثابت بماند. مخازن فوم دار به عنوان مخازن انبساط آب گرم در شوفاژخانه‌ها و موتورخانه‌ها کاربرد بیشتری دارند.

دلایل استفاده از فوم پلی اتیلن در تولید مخازن فوم دار

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا به تشریح فوم پلی اتیلن می‌پردازیم. در واقع فوم پلی اتیلن یک پلیمر ترکیبی از پلی اتیلن فشرده و حباب‌های ریز هوا است. این پلیمر به دلیل داشتن سلول‌های متراکم، به عنوان بهترین ایزولاسیون و با کیفیت‌ترین عایق سرما، گرما، رطوبت و سر و صدا شناخته شده است. از خواص فوم پلی اتیلن می‌توان به مقاوم بودن در برابر نوسانات دمایی از 35- تا 100 درجه سانتی‌گراد اشاره کرد. همچنین از ویژگی‌های دیگر این فوم، مقاومت بالای آن در برابر انواع عامل‌های شیمیایی و فرسایشی است. فوم پلی اتیلن به عنوان عایق رطوبتی نیز عمل می‌کند و از نفوذ رطوبت به دیواره‌های مخزن جلوگیری می‌کند. بنابراین بر اساس ویژگی‌های فوق، از این پلیمر در تولید مخازن فوم دار استفاده می‌شود.

پوشش فوم مخزن

برای تشخیص دادن مخازن فوم دار از مخازن دیگر، تنها کافی است دریچه مخزن را بررسی کنیم و از وجود لایه فوم در ساختار مخزن مطمئن شویم. هیچ‌گاه از شکل ظاهری مخزن نمی‌توان فوم دار بودن آن را تسخیص داد، این امر نیاز به بررسی و تخصص در این زمینه دارد.

انواع مخزن فوم دار بر اساس تعداد لایه و ویژگی های آن ها

مخزن فوم دار ذخیره‌سازی آب شرب، نسبت به مخازن دیگر محافظت بیشتری از آب ذخیره شده در برابر سرما و گرما می‌کند. دلیل این امر نیز روش تولید آن است که به صورت چند لایه‌ای با یک یا دو لایه محافظ تولید می‌شود. این مخازن همچنین چون به صورت انبساط باز هستند، اتلاف انرژی زیادی دارند. بر این اساس به صورت‌ چند لایه ساخته می‌شوند. در زیر انواع مخزن فوم دار را بر اساس تعداد لایه‌ بیان می‌کنیم.

مخزن انبساط چهار لایه

این مخازن دارای دو لایه فوم جهت حفاظت در برابر گرما و سرما هستند. با کار گذاشتن این دو لایه، در ساختار مخازن پلی اتیلنی، هیچ‌گونه تغییر شکل ظاهری ایجاد نمی‌شود. این مخازن صد در صد در برابر عامل‌های خوردگی مقاوم هستند. همچنین به دلیل وجود دو لایه محافظ، به خوبی از اتلاف گرمای مخازن انبساط باز موتورخانه‌ها جلوگیری می‌کنند. کاربرد این مخازن در سیستم‌های گرمایشی مرکزی جهت استفاده در شوفاژخانه‌ها است. از ویژگی‌های مخازن انبساط دو لایه فوم، می‌توان به مقرون به صرفه بودن و راحتی حمل‌ونقل آن‌ها اشاره کرد. انتقال دمایی این مخازن حدود پنجاه درصد کمتر از مخازن معمولی است.

مخزن چهار لایه فوم دار(سوپرفوم)

این نوع مخزن، علاوه بر داشتن لایه عایق حرارتی فومی، یک لایه محافظ دیگر در برابر اشعه فرا بنفش دارد. مخزن چهار لایه فوم دار دارای خاصیت ضد جلبک نیز است. این مخازن خیلی بهتر، نسبت به مخازن دیگر، از دمای آب درون مخزن در برابر سرما و گرما محافظت می‌کنند. مخازن سوپرفوم به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. در صورتی که از این مخازن در فضاهای باز استفاده می‌کنید، نیاز است که لوله‌های ورودی و خروجی مخزن نیز عایق پیچی شوند. همچنین درصورتی که برای مدتی، در فصل‌های سرد سال از این مخازن استفاده نمی‌شود، بهتر است آب درون لوله‌ها و دریچه‌ها تخلیه شود. این مخازن 75 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند.

جمع بندی

مخزن فوم دار پلی اتیلنی ذخیره سازی آب شرب نوعی از مخازن‌ پلی اتیلنی است که در ساختار آن از بسپار پلی اتیلن و فوم پلی اتیلن استفاده می‌شود. دلایل استفاده از فوم پلی اتیلن در تولید مخازن فوم دار به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای است که در این پلیمر وجود دارد.

از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر نوسانات دمایی و جوی اشاره کرد. انواع مخزن فوم دار بر اساس تعداد لایه تشکیل دهنده آن به صورت چهار لایه فوم دار، چهار لایه سوپر فوم و مخازن فوم دار پنج لایه یا رویال تولید می‌شوند. هر کدام از انواع مخازن چند لایه بر حسب ساختاری که دارند، دارای کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع مخازن فوم دار و کاربردهای آن آشنا کنیم. امیدواریم از خواندن این مطالب استفاده لازم را برده باشید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

2 دیدگاه. Leave new

  • سیاوش محمدی زاده
    1401-02-20 09:24

    سلام من اردبیل زندگی می کنم و هر مخزنی میخرم آب توش یخ میزنه، تضمین میکنید این مخزن رو؟

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-02-20 09:26

      سلام دوست عزیز بله با ضمانت مخزن رو بهتون میدیم. با شماره های شرکت در تماس باشید یا شماره خودتون رو وارد کنید تا کارشناسان تماس بگیرن باهاتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست