کاربرد مخزن پلی پروپیلن

مخزن پلی پروپیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات

مخزن پلی پروپیلن، تانکر یا منبعی ترموپلاستیکی است که جهت نگهداری سیالات گوناگون و مایعات شیمیایی به کار می‌رود. این مخزن با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، دارای ساختار مونومری با ترکیب اصلی پلی پروپیلن است. ویژگی مخزن پلی پروپیلن باعث شده است که از آن جهت کاربردهای متنوعی استفاده شود.

قیمت مخزن پلی پروپیلن بر اساس کیفیت بسپارهای سازنده‌ی آن تعیین می‌شود. از مهم‌ترین کاربرد مخزن پلی پروپیلن می‌توان به استفاده از آن در صنایع کشاورزی و دامداری اشاره کرد. از این محصول جهت پمپ‌های سم پاشی در مزارع کشاورزی و باغات، همچنین در صنایع پتروشیمی برای نگهداری انواع سیالات شیمیایی و … استفاده می‌شود.

در این مقاله تصمیم گرفتیم به معرفی مخزن پلی پروپیلن و کاربردهای آن بپردازيم. در ادامه شما را با بهترین برندهای تولید کننده این مخزن بیشتر آشنا می‌کنیم. ازاین‌رو به شما پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ساخت مخزن پلی پروپیلن

مخازن پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون کوپلیمر و هموپلیمر ساخته می‌شوند. ماده اصلی سازنده آن‌ها، یک پلیمر هیدروکربن خطی است که به صورت cnH2n ترکیب می‌شود. این پلیمر مانند پلی اتیلن نیز یک پلیمر اشباع شده است. پلی پروپیلن ماده‌ای بدون بو و غیرسمی است که در زمان سوختن، بدون تشعشع هیچ‌گونه دودی مانند قطرات شمع آب می‌شود. پلی پروپیلن همچنین به صورت سه طرح فضایی isotactic، atactic و syndiotactic تولید می‌شود. وجود این ساختارهای فضایی به دلیل شاخه‌های جانبی است که نهایتا منجر به تفاوت در خواص شیمیایی و فیزیکی هر کدام از ترکیبات آن می‌شود. عمده‌ترین ترکیب کاربردی پلی پروپیلن به صورت isotactic است که با افزودن مقدار کمی از مونومر پلی اتیلن به‌دست می‌آید.

مخازن پلی پروپیلن، با استفاده از دو روش تولید می‌شوند. در روش اول، مخزن با استفاده از قالب‌گیری دورانی و پودر پلی پروپیلن ساخته می‌شود. روش دیگر نیز از طریق ورق‌های پلی پروپیلن انجام می‌شود. در این روش، برای تولید مخازن نیاز به ورقه‌هایی با ابعاد و ضخامت‌های مختلف است. این مخازن شامل انواع مخزن دفن شدنی، مخازن اسیدی و … هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی مخزن پلی پروپیلن، ساختار محکم و مقاوم آن است که می‌توان از آن‌ها تحت شرایط سخت ودشوار و برای مدت زمان طولانی استفاده کرد.

مخزن پلی پروپیلن همچنین به دلیل ضخامت دیواره‌های محکم و متریال سازنده بسپارهای آن، دارای قیمت بالاتری نسبت به مخازن پلی اتیلن است. لبه‌های کناری این نوع مخازن، صاف و مسطح است در نتیجه میزان حجم مایعاتی که می‌توان در این مخازن نگهداری کرد بیشتر است. طراحی مخازن پلی پروپیلن به گونه‌ای است که می‌توان آن را در زیر خاک مدفون کرد و قابلیت تحمل 3.5 تن بار را دارد. با توجه به نوارهای درزبندی ویژه‌ای که در ساختار این مخازن به کار رفته است، امکان ورود و خروج مایعات به آن‌ها وجود ندارد به همین دلیل از این مخازن جهت نگهداری اسیدهای قوی مانند اسید فسفریک استفاده می‌شود. قیمت مخزن پلی پروپیلن بر حسب دانسیته محلول درون مخزن، قابل دفن بودن یا نبودن تانکر، میزان تحمل گرما و سرمای مخزن و نیز درصد خلوص مواد اولیه محاسبه می‌شود.

ویژگی ها و مزایای مخزن پلی پروپیلن

مخزن پلی پروپیلن با توجه به ساختاری که دارد، آستانه تحمل دمایی بالایی دارد و با قرار گرفتن در گرما و سرما پوسته پوسته، ترد و شکننده نمی‌شود. از بارزترین ویژگی مخزن پلی پروپیلن مقاومت بالای آن است. مونومرهای سازنده این مخازن از مقاومت بالا در برابر اسیدهای قوی و بازهای قلیایی برخوردار هستند. از لحاظ سختی نیز مقاومت این مخازن، ما بین مقاومت پلی اتیلن و پی وی سی است. مخازن پلی اتیلن همچنین رطوبت محیط را به خود جذب نمی کنند و عایق حرارتی خوبی هستند. از دیگر ویژگی‌های بارز مخزن پلی پروپیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربرد مخزن پلی پروپیلن

  • مقاومت بالا در برابر کشش سطحی
  • وزن کم و چگالی سبک
  • مقرون به صرفه بودن در مقایسه با فرآیند پیچیده تولید مخازن پلی پروپیلن نسبت به انواع دیگر مخازن
  • سخت و بی رنگ بودن
  • مقاومت فوق‌العاده‌ در برابر خوردگی و ساییدگی
  • دارا بودن قابلیت جوش و اتصال توسط سیستم جوش کارا
  • طول عمرمفید بالا
  • دارا بودن خاصیت فیبری و پلاستیکی
  • قابلیت اتصال دستگاه کنترل‌کننده دما بر روی مخزن
  • مقاوم در برابر گردش هوا
  • دارا بودن خاصیت دی الکتریکی
  • قابلیت نصب مانیتور جهت کنترل سطح مایع درون مخزن

خرید مخزن پلی پروپیلن

امروزه با گسترش شرکت‌های تولیدکننده مخازن آب، کارخانه‌های بسیاری درصدد رقابت با یکدیگر برآمده‌اند. می‌توان گفت در بین آن‌ها تولیدکننده‌ای برتر است که بتواند جنس با کیفیت تولید کند. یکی از بهترین برندهای موجود در بازار در زمینه تولید مخازن پلی پروپیلن، برند مخزن وان است که با تولید محصولات متنوع و با کیفیت توانسته است طرفداران بسیاری را به خود جذب کند.

برای خرید مخزن پلی پروپیلن شما می‌توانید بعد از شناخت نسبی انواع برندهای معتبر نسبت به خرید مخزن اقدام کنید. خرید مخزن از طریق مراجعه حضوری به فروشگاه‌های مختلف یا خرید آنلاین از طریق فروشگاه‌های اینترنتی امکان‌پذیر است.

جمع بندی

مخازن پلی پروپیلن از جمله مخازن پر کاربرد در کشور هستند. این مخازن در حجم زیاد و انواع گوناگون تولید می‌شوند. به طور کلی مخزن پلی پروپیلن از ترموپلاست‌هایی متشکل از پلیمریزاسیون گاز پروپیلن با دانسیته 0.9 گرم بر سانتی‌متر مکعب، ساخته می‌شود.

مونومر اصلی تشکیل دهنده پلی پروپیلن در واکنش دادن با انواع حلال‌ها، روغن‌ها و رطوبت مقاومت می‌کند. ساختار بدنه مخازن پلی پروپیلن طوری طراحی شده است که در برابر انواع عامل‌های ساییدگی و خوردگی مقاوم است. مخازن پلی پروپیلن انعطاف‌پذیری و در عین حال استحکام بدنه بالایی دارند. از دیگر ویژگی مخزن پلی پروپیلن، دارا بودن مقاومت بالا در برابر انواع فشارهای داخلی و بیرونی است. به همین دلیل این مخازن برای نگهداری انواع سیالات اسیدی و بازی مناسب هستند.

 کاربرد مخزن پلی پروپیلن بیشتر در ذخیره سازی مواد شیمیایی خورنده مانند اسید سولفوریک، اسید کلرید ریک و … است. مخازن پلی پروپیلن در اشکال عمودی، افقی، مخروطی و … به بازار عرضه می‌شوند. برخی دیگر از این مخازن به صورت در باز و بدون درپوش ساخته می‌شوند به طوری که این مخازن دارای پروانه بهداشتی بوده و بیشتر مخصوص نگهداری آب‌های آشامیدنی هستند.

قیمت مخزن پلی پروپیلن با توجه به کیفیت محصول نهایی تولید شده و همچنین بر حسب ابعاد و اشکال مخزن تعیین می‌شود. برند مخزن وان یکی از بهترین تولیدکنندگان مشهور و مطرح در زمینه تولیدات مخزن پلی پروپیلن است. اگر شما هم به دنبال یک مخزن با کیفیت بالا و مطمئن هستید پیشنهاد می‌کنیم محصولات مخزن وان را حتما یک‌بار امتحان کنید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول
کاربرد مخزن پلی پروپیلن چیست؟

کاربرد این مخزن نگه داری مایعات از جمله؛ آب، مواد شیمیایی اعم از اسیدها و بازها و مواد قلیایی است.

2 دیدگاه. Leave new

  • جلالی
    1401-02-20 09:19

    سلام این مخزن برای سمپاشی هم استفاده میشه؟

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-02-20 09:21

      سلام دوست عزیز بله می‌توانید از انواع مخزن پلاستیکی نظیر مخزن پلی اتیلن و مخزن پلی پروپیلن برای نگهداری سم و مواد شیمیایی استفاده کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست