لوازم جانبی مخازن

آشنایی با لوازم جانبی مخازن

مقالات

محصولات پلی اتیلنی مانند مخزن، تانکر یا وان‌های پلاستیکی که امروزه در بازار وجود دارند، به راحتی قابل نصب در هر فضایی هستند. این محصولات دارای لوازم جانبی هستند که به صورت جداگانه به بازار عرضه می‌شوند و جهت استفاده از مخازن لازم و ضروری هستند. اکثر مخازن پلاستیکی از جنس پلی اتیلن، امکان نصب انواع اتصالات مخازن و ایجاد سوراخکاری بر روی آن‌ها وجود دارد. این اتصالات در جنس‌های مختلف و طراحی‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند.

فروش قطعات جانبی مخازن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع نوع کاربرد قطعه، قیمت و ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند در فروش آن موثر باشد. برای آشنایی شما با این لوازم قصد داریم در مورد انواع اتصالات مخازن و کاربرد لوازم جانبی مخازن بحث کنیم. پیشنهاد می‌شود تا پایان با ما همراه باشید.

انواع اتصالات مخزن

اتصالات و لوازم جانبی مخازن

عموما مخازن پلیمری که شامل مخزن‌های ساخته شده از پلی‌اتیلن، منبع، تانکرها و وان‌های پلاستیکی هستند، بدون هیچ‌گونه اتصالاتی تولید می‌شوند. دلیل این امر امکان سازگاری آن با هر محیط و شرایط است. انواع اتصالات مخازن را می‌توان بر اساس کاربردی که دارند به صورت زیر بیان کرد.

لوله ورودی و خروجی مخازن

برای جابه‌جایی مواد در مخازن، لوله‌های مختلفی مانند چدنی، پلاستیکی، گالوانیزه، استیل، مسی و … وجود دارد که متداول‌ترین آن لوله‌های پلاستیکی هستند که بیشتر جهت آب‌رسانی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید دقت داشته باشید که برای نصب آن باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

شناور یا فلوتر کنترل جریان سیالات

یکی دیگر از انواع اتصالات مخازن، شناور است. این قطعه از پرکاربردترین لوازم جانبی مخزن است که جهت قطع کردن آب به داخل مخزن استفاده می‌شود. عملکرد شناور به گونه‌ای است که در صورت پر شدن مخزن، جریان ورودی آب به طور اتوماتیک قطع می‌شود. فلوتر یا شناور، دارای دو نوع مکانیکی و برقی است که نوع مکانیکی آن نسبت به برقی، ارزان‌تر است.

انواع فیتینگ

اتصالات فیتینگ پنوماتیک، یکی از مهم‌ترین انواع اتصالات مخازن است. در حالت کلی، بر روی همه‌ی مخازن تولید شده، مکانی برای نصب فیتینگ در نظر گرفته شده است. فیتینگ‌ها بر اساس نوع کاربرد و نیاز مشتری در ۴ جنس مختلف تولید می‌شوند.

  • فیتینگ برنجی: این نوع فیتینگ نسبت به انواع دیگر پرکاربردتر است. از این فیتینگ به ویژه در مخازن پلی اتیلن آب استفاده می‌شود. با توجه به جنسی که این فیتینگ دارد، از طول عمر و استقامت بالایی برخوردار است.
  • فیتینگ پلی اتیلن: این فیتینگ که از همان جنس مخزن پلی اتیلن است، جهت آب‌بندی، نیاز به جوش پلی اتیلن دارد. این کار نیاز به دقت بالایی دارد که باید توسط یک فرد ماهر انجام شود.
  • فیتینگ استیل: از دیگر انواع اتصالات مخازن، فیتینگ استیل است. این محصول با توجه به جنسی که دارد برای مخازنی که جهت ذخیره‌سازی اسید به کار می‌روند، استفاده می‌شود‌. فیتینگ استیل در مقایسه با انواع دیگر آن، قیمت بالاتری دارد.
  • فیتینگ upvc: این فیتینگ نیز برای مخازن نگهداری مواد اسیدی استفاده می‌شود و دارای طول عمر بالایی است.

اتصالات فلنج دار

کاربرد لوازم جانبی مخازن، با توجه به تنوعی که دارند، تا حدی بر اساس شرایط، سلیقه و موقعیت قرارگیری مخزن تعیین می‌شود. به عنوان مثال اتصالات فلنج دار یکی از انواع اتصالات است که برای متصل کردن لوله به لوازم جانبی دیگر مانند لرزه‌گیر به کار می‌رود.

با توجه به این‌که برای اتصال لوله به لرزه‌گیر، می‌توان از روش دیگر مانند جوشکاری استفاده کرد اما بسیاری از افراد اتصالات فلنج دار را ترجیح می‌دهند‌. در واقع با استفاده از این نوع اتصال، در صورتی که بخواهید دو قطعه را از یکدیگر جدا کنید؛ به راحتی با باز کردن پیچ ومهره‌ها جدا می‌شوند. در حالی که برای جدا کردن دو قطعه جوش داده شده، باید بر روی آن‌ها فرایند برش‌کاری انجام شود.

منهول

یکی دیگر از انواع اتصالات مخازن، دریچه منهول است. این قطعه که به عنوان درب مخازن استفاده می‌شود، جهت دسترسی بهتر به مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و اسیدی داخل مخزن، بر روی مخازن نصب می‌شود. این قطعه با استفاده از فرایند جوشکاری بر روی مخزن نصب می‌شود و ساختار آن به گونه‌ای است که قابل آب‌بندی در دماهای بالا و پایین است.

شیر تخلیه و قطع و وصل مخازن

شیر مخرن، با توجه به نیاز مشتری، جهت تخلیه مواد ذخیره شده در مخزن به کار می‌رود. شیر قطع و وصل نیز برای باز و بسته کردن مواد خروجی از مخزن استفاده می‌شود. به کمک این شیرها، سیالات به راحتی از درون مخزن خارج می‌شوند. برخی از مخازن نیاز به شیر ندارند و خروجی آن‌ها از قسمت بالا است.

جمع بندی

لوازم جانبی مخازن، از جمله تجهیزاتی هستند که جهت استفاده از مخزن، بر روی آن نصب می‌شوند. مخزن‌ها دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به نوع کارایی در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. بسیاری از مخازن مانند مخزن پلی اتیلن در ابتدا بدون هیچ‌گونه لوازم جانبی تولید می‌شود. از طرفی انواع اتصالات مخازن بر اساس کاربردی که دارند، در بازار موجود هستند. ازاین‌رو مشتری می‌تواند با توجه به نیاز و کاربرد موردنظر خود، نسبت به خرید لوازم جانبی اقدام کند.

کاربرد لوازم جانبی مخازن متفاوت است، در بسیاری از موارد نیاز به نصب همه‌ی لوازم نیست. در واقع ممکن است یک مشتری با نصب چند قطعه بر روی مخزن بتواند نیاز خود را برطرف کند. در این مطلب سعی کردیم به صورت مفید در مورد لوازم جانبی مخازن و کاربرد آن‌ها بحث کنیم. امیدواریم با خواندن آن به اطلاعات موردنظر خود دست پیدا کنید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

2 دیدگاه. Leave new

  • خیری
    1401-02-20 08:28

    سلام برای نصب فیتینگ مخزن به مشکل خوردم میشه راهنمایی کنین

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-02-20 08:30

      سلام دوست عزیز اگر مخزن گردبری نشده باشه باید اول طبق اندازه فیتینگ برش بخوره، بهتون پیشنهاد می‌کنیم اگر تجربه ای در این زمینه ندارید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست