نصب تانکر آب در پشت بام

نصب مخزن آب در پشت بام

مقالات, فنی

نصب مخزن آب در پشت بام یکی از روش‌های رایج در استقرار تانکرهای آب جهت تامین و نگهداری آب مصرفی است. در شرایطی که برق قطع می‌شود یا مکان کافی برای نصب مخزن وجود ندارد، پشت بام می‌تواند بهترین مکان برای نصب منبع آب باشد. آب داخل مخزن برای استفاده به فشار نیروی ثقل یا پمپ نیاز دارد (در صورت فشار کم آب). اما برای حفظ ایمنی و استفاده موثر از مخزن، باید نصب منبع آب در پشت بام به شکل اصولی و با تمهیدات مهندسی انجام شود. در این بررسی به طور کامل در مورد نصب تانکر آب در پشت بام صحبت می‌کنیم.

نکات مهم قبل از نصب مخزن آب در پشت بام

پشت بام باید تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد. در زمان طراحی ساختمان، چیزی به عنوان بار مرده مخزن آب محاسبه نمی‌شود. از این رو، تنها می‌توان بار برف را با بار مخزن معادل سازی کرد. بار برف در پشت بام در هر متر مربع 400 تا 500 کیلوگرم پیش بینی می‌شود. پس وزن مخزن باید در حدود مقدار بار برف باشد.

نصب مخزن در پشت بام

نکته مهم دیگر به نحوه توزیع بار در پشت بام مربوط می‌شود. برای این کار می‌توانید از تکنیک شاسی کشی استفاده کنید. به این صورت شاسی کشی را در سطح بزرگتری از پشت بام اجرا کنید تا بار در سطح بیشتری توزیع شود. همچنین برای توزیع بهتر بار، این امکان وجود دارد که از چندین مخزن به همراه شاسی کشی استفاده کنید تا بار ثقلی در کل بام پخش شود.

در قسمت‌هایی از بام که در آن ستون‌ها نزدیک به هم هستند، امکان نصب مخزن آب برای تحمل بار وارده وجود دارد. در اغلب موارد از خرپشته به عنوان محل نصب مخزن آب در پشت بام استفاده می‌شود. برای بررسی این موضوع که جای بام برای نصب منبع آب مناسب خواهد بود، بهتر است از نظر یک مهندس ساختمان بهره مند شوید. همچنین آبگیری مخزن در بام و در مناطق شهری با فشار آب کم دشوار است. بنابراین، توصیه می‌کنیم مخزن را در طبقه همکف نصب کنید.

نحوه انتقال مخزن آب در پشت بام

چگونگی حمل و انتقال تانکر آب به پشت بام به اندازه مخزن بستگی دارد. برای مخازن کوچک، بهترین راه استفاده از راه پله است. شما می‌توانید با چند نفر جهت انتقال مخزن از طریق راه پله، اقدام کنید. در مواقعی که مخزن آب ابعاد بزرگی دارد، استفاده از طناب برای بالا کشیدن آن راهکار خوبی است.

فقط باید یادتان باشد که حفظ ایمنی در انجام این کار اولویت قرار دارد. در این روش باید به نحوه بستن مخزن با طناب و استفاده ار بالابرهای مناسب دقت زیادی صورت گیرد. فقط باید یادتان باشد که ارتفاع محل نصب قرقره باید بیشتر از ارتفاع مخزن باشد. عدم انجام اصول ایمنی منجر به آسیب دیدن به مخزن و افراد می‌شود.

نحوه نصب مخزن آب در پشت بام

در ساختمان‌ها از منبع آب به طور عمده برای آب شرب مصرفی و اطفاء حریق استفاده می‌شود. شما می‌توانید تانکر آب را در پشت بام نصب کنید اما این کار را باید به صورت اصولی انجام دهید. ابتدا کف پشت بام باید صاف و هموار باشد تا مخزن آب بتواند در سطحی تراز قرار گیرد. همچنین هرگونه سیم و کابل غیر ضروری را از منطقه نصب منبع آب در پشت بام دور کنید.

جایی که قرار است مخزن قرار گیرد باید پایه یا فونداسیون داشته باشد. پایه باید حدود 60 سانتی‌متر پهن‌تر از مخزن باشد. اگر سقف شما شیب‌دار است، باید مکانی را پیدا کنید که به اندازه کافی محکم باشد تا وزن مخزن را در هنگام پر شدن از آب نگه دارد. مخزن باید روی پشت بام باشد تا نیروی گرانشی آب را به مناطق مورد نظر هدایت کند.

از آنجایی که مخزن روی سقف نصب می‌شود، انرژی پتانسیل ذخیره شده (نیروی ثقلی آب) باعث می‌شود تا مخزن نیازی به موتور پمپ نداشته باشد. برای محکم کردن مخزن روی سقف باید به جوشکاری متوسل شوید. معمولاً در زیر مخزن جایی برای نصب پایه فلزی وجود دارد. شما می‌توانید پایه فلزی را به شاسی جوش دهید.

حتی با وجود نیروی گرانش، مخزن شما احتمالاً از پمپ و یک سیستم فشار برای رساندن آب به مناطق مختلف استفاده می‌کند. اگر اینطور است، پس مطمئن شوید که دریچه‌های هوا به درستی روی مخزن نصب شده‌اند. در صورت بروز مشکل در سیستم‌های افزایش فشار آب، دریچه‌های هوا تضمین می‌کنند که مخزن شما آسیب نمی‌بیند. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است پمپ هر چیزی را از مخزن مکش کنند. این کار باعث ایجاد اثر خلاء شده که در نهایت به مخزن آسیب وارد می‌شود.

کلام آخر

نصب تانکر آب در پشت بام یک راه عالی برای اطمینان از تامین و ذخیره سازی آب در مواقع اضطراری است. اما ابتدا باید مطمئن شوید که اندازه صحیح مخزن را سفارش داده‌اید؛ مخزن نباید نه خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، مهم این است که منبع بتواند آب مورد نیاز ساختمان را تامین کند. سپس به مکان نصب تانکر آب در پشت بام فکر کنید. توجه داشته باشید که بار مخزن پر از آب به همراه بار شاسی کشی و دیگر جزئیات نصب از بار برف بیشتر نباشد. حتماً جهت انتخاب مکان مناسب و نحوه نصب از کمک متخصصان و مهندسان بهره مند شوید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست