مخزن پلاستیکی و فلزی

تانکر آب فلزی بهتر است یا تانکرآب پلاستیکی؟

از گذشته تاکنون آب به عنوان عنصر حیاتی زندگی بشر، دارای اهمیت بالایی بوده است. از این‌رو انتخاب مخزن مناسب جهت ذخیره‌سازی آب نیز امری مهم و ضروری است. در سال‌های اخیر با تولید مخازن پلاستیکی پلی‌اتیلن، این محصول به عنوان یک رقیب برای انواع مخازن فلزی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، بسیاری از افراد هنوز هم به دنبال پاسخ این سوال هستند که تانکر آب فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال و مقایسه تانکر آب فلزی و مخزن پلی‌اتیلن تا پایان این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های این منابع و مزایا و معایب هرکدام آشنا کنیم.

تانکر آب فلزی

به طور کلی مخازن فلزی، به مخازنی از جنس فولاد، گالوانیزه یا استیل اطلاق می‌شود که جهت نگهداری آب، الکل و انواع سوخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تانکرهای فلزی بر اساس ماده‌ای که قرار است در آن نگهداری شود، از جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند.

به عنوان مثال از مخزن گالوانیزه، جهت نگهداری و ذخیره‌سازی آب استفاده می‌شود. می‌توان گفت ورق گالوانیزه، نسبت به ورق‌های فلزی دیگر، مقاومت بیشتری در برابر آب از خود نشان می‌دهد. از مخازن فولادی ساخته شده از ورق سیاه نیز جهت نگهداری انواع سوخت‌ها مانند نفت و بنزین استفاده می‌شود. مخازن استیل نیز جهت نگهداری از اسیدهای صنعتی مناسب هستند. مخازن فلزی با توجه به شرایط و نحوه‌ی نصب، در انواع مختلف افقی، عمودی، هوایی ساخته می‌شوند. انواع تانکر آب فلزی در مقایسه با تانکرهای پلاستیکی قیمت بالاتری دارند.

مزایای استفاده از تانکر آب فلزی

تانکر آب فلزی

یکی از مواردی که در مقایسه تانکر آب فلزی و پلاستیکی مورد توجه قرار گرفته است، مقاومت بالای مخزن فلزی است. این ویژگی از مزیت‌های تانکر آب فلزی به شمار می‌آید که باعث شده است، نظر افراد زیادی به آن جلب شود. مخازن فلزی با توجه به ساختاری که دارند، در برابر انواع ضربات اجسام تیز و برنده مقاوم هستند.

از مزیت‌های دیگر این نوع مخازن، نسبت به انواع دیگر تانکر پلاستیکی، تنوع سایز آن است. در مخازن فلزی، امکان تولید آن در حجم‌های مختلف وجود دارد‌. یکی دیگر از ویژگی‌های تانکر فلزی که مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است، امکان ساخت مخزن در محل نصب است. در واقع اگر حجم مخزن بیش از حد بزرگ باشد، تولیدکنندگان می‌توانند در محل نصب، اقدام به ساخت مخزن کنند.

معایب تانکر آب فلزی

مخازن فلزی نیز مانند هر محصول دیگری معایبی دارند. از مهم‌ترین معایب تانکر آب فلزی در مقایسه با تانکرهای پلاستیکی، محدودیت آن برای ذخیره‌ی انواع مواد است. به عنوان مثال انواع تانکرهای فلزی با توجه به جنسی که دارند برای ذخیره‌ی موادی مانند اسیدها مناسب نیستند و در صورت تماس با این مواد دچار خوردگی می‌شوند. وزن بالای مخازن فلزی نسبت به سایر تانکرهای پلاستیکی نیز یکی دیگر از معایبی است که باعث شده است حمل و نصب آن، نیاز به تجهیزات پیشرفته‌ای داشته باشد.

تانکر آب پلاستیکی

مخزن پلی‌اتیلن یا تانکر پلاستیکی از مخازنی هستند که بر اساس متریال سازنده آن‌ها، جهت نگهداری و ذخیره‌سازی آب و مواد سازگار با پلی‌اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخازن پلی‌اتیلن که به مخازن پلیمری نیز معروف هستند، در صنایع مختلف ساختمان‌سازی، کشاورزی و شیمیایی جهت نگهداری و حمل آب و سایر مواد شیمیایی کاربرد دارند.

مخازن پلاستیکی از تنوع بالایی برخوردار هستند و در انواع مختلف افقی، عمودی، کتابی، مکعبی، زیرپله و… قابل تولید هستند. مخازن پلاستیکی در مقایسه با تانکر فلزی از محبوبیت بیشتری در بین مردم برخوردار هستند. البته این تانکر هم دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به مقایسه‌ی مزایا و معایب این دو نوع مخزن می‌پردازیم.

مزایای مخازن آب پلی اتیلن

از مهم‌ترین مزیت‌های تانکر آب پلاستیکی نسبت به مخازن فلزی، خرید آسان و در دسترس بودن آن‌ها است. قیمت مخزن آب پلی‌اتیلن همچنین با توجه به جنسی که دارند نسبت به مخازن فلزی مقرون به صرفه‌تر است. تانکرهای آب پلاستیکی جهت نگهداری از مواد متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مخازن با توجه به وزن سبکی که دارند، به راحتی قابل حمل‌ونقل هستند. همچنین سایر اتصالات و تجهیزات تانکر آب پلاستیکی به راحتی با استفاده از ابزار گردبر قابل نصب هستند. از مزیت‌های دیگر آن مقاومت بالای مخزن در برابر خوردگی است. برخی از مدل‌های این مخازن همچنین به دلیل دارا بودن مواد آنتی یووی در برابر اشعه خورشید بسیار مقاوم هستند.

معایب تانکر آب پلاستیکی

تانکرهای پلی‌اتیلن با وجود مزیت‌های فراوان، دارای معایبی نیز هستند. یکی از معایب تانکر آب پلاستیکی که ممکن است نظر برخی از افراد را نسبت به این محصول عوض کند، آسیب‌پذیری بالای مخزن در برابر ضربات مکانیکی است. مخازن پلاستیکی همچنین اگر به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرند، در صورتی که فاقد مواد آنتی یووی باشند، بعد از مدتی امکان شکستن آن‌ها وجود دارد. در واقع با تابش اشعه ماوراءبنفش خورشید، خاصیت پلی‌اتیلنی مخازن از بین می‌رود. در این صورت ممکن است بعد از گذشت مدتی مخازن پلی‌اتیلن آسیب ببینند و از بین بروند.

تانکر آب پلاستیکی بهتر است یا تانکر فلزی؟

برای این‌که بتوان به این سوال پاسخ داد باید تا حد ممکن از ویژگی‌ها، مزایا و معایب این دو مخزن نسبت به یکدیگر آگاهی پیدا کرد. در شروع مقاله سعی کردیم با توضیح مختصر در مورد مخزن آب فلزی و پلاستیکی و مزایا و معایب آن‌ها تا حدودی شما را با این دو مخزن آشنا کنیم. حال برای پاسخ به این سوال، به مقایسه تانکر آب پلاستیکی و فلزی با توجه به مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

 طول عمر

میزان طول عمر هرکدام از این مخازن، به کیفیت تولید آن‌ها بستگی دارد. البته اگر نحوه‌ی تولید مخازن پلاستیکی و فلزی را در بهترین شرایط تصور کرد، طول عمر مخازن فلزی بیشتر از مخازن پلاستیکی یا پلی‌اتیلن است. طول عمر متوسط مخازن پلاستیکی بین 15 تا 25 سال است. در صورتی که در مخازن فلزی این عدد حداقل برابر با 25 سال است. البته این مطلب در مورد مخازن استیل و گالوانیزه صحت دارد؛ در صورتی که عمل گالوانیزه سازی نیز به طور صحیح انجام شود.

کاربرد

در مقایسه تانکر آب فلزی و پلاستیکی، می‌توان گفت که کاربرد مخازن فلزی در مقایسه با مخازن آب پلاستیکی محدودتر است. به عنوان مثال از مخازن پلاستیکی در صنایع مختلف شیمیایی، دارویی، غذایی، متالوژی، دفع آفات و… استفاده می‌شود. این مخزن همچنین برای ذخیره و نگهداری آب، حلال‌های آلی، اسیدهای معدنی و محلول‌های خورنده مناسب است. در صورتی که از مخازن فلزی ضدزنگ مانند استیل تنها می‌توان برای نگهداری آب و مواد اسیدی صنعتی استفاده کرد. جنس این نوع مخازن برای نگهداری مواد شیمیایی مختلف مناسب نیست.

طرح و رنگ

مخازن پلاستیکی یا پلی‌اتیلن با توجه به نحوه‌ی تولید و نوع قالب‌گیری، در انواع مختلف رنگ، طرح و سایز قابل تولید هستند. به عنوان مثال از این مخازن به صورت انواع مختلف افقی، عمودی، کتابی، زیرپله، بیضی، قیفی و… در رنگ‌های متنوع تولید می‌شود. در حالی که مخازن فولادی تنها به صورت افقی، عمودی و هوایی به بازار عرضه می‌شوند. در صورت نیاز نیز مخازن قیفی و مکعبی فلزی قابل تولید هستند.

جمع بندی

تانکر آب پلاستیکی و تانکر فلزی دو نوع مخزن هستند که برای ذخیره آب و سیالات مختلف به کار می‌روند. این دو نوع مخزن مانند هر لوازم دیگری در کنار ویژگی‌ها و مزایای خود، معایبی نیز دارند. ازاین‌رو برای مقایسه تانکر آب پلاستیکی و فلزی و پاسخ به این سوال که کدام‌یک بهتر هستند؟ باید گفت بستگی به شرایط، محل نصب و نوع ماده‌ی ذخیره شده دارد. با وجود این، در این مقاله تلاش کردیم به مقایسه این دو مخزن بر اساس ویژگی‌ها، کاربرد و مزایا و معایبی که دارند بپردازیم. به عنوان مثال مخزن فلزی از مقاومت بیشتری در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی برخوردار است در صورتی که مخزن‌های پلاستیکی بر اثر حرارت ذوب می‌شوند و خاصیت خود را از دست می‌دهند.

مخازن پلی‌اتیلن، با توجه به نوع ساختی که دارند در ظرفیت‌های محدود به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند. از این‌رو به یقین می‌توان گفت که مخازن پلاستیکی تا حجم 20000 لیتر، به هیچ‌وجه دچار نشتی نمی‌شوند. در صورتی‌که در مخازن فلزی به دلیل اتصال قطعات مختلف برای ساخت، احتمال نشتی بیشتری وجود دارد. در نتیجه در صورت جوشکاری نامناسب در محل درز و پرچ‌ها احتمال وقوع زنگ‌زدگی، خوردگی و در نهایت نشتی وجود دارد. در پایان با توجه به مطالب گفته شده، امیدواریم بر اساس شرایط خود بتوانید بهترین و مناسب‌ترین مخزن آب را انتخاب کنید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

2 دیدگاه. Leave new

  • حسنی
    1401-01-06 13:26

    سلام تو کدوم مخزن جلبک تشکیل نمیشه؟

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-01-06 13:44

      سلام، مخزن استیل و مخزن فلزی به دلیل عدم نفوذ نور درون آن‌ها، جلبک نمی‌زنند. اما در صورت استفاده از مخزن پلی اتیلن باید مخزن رو به صورت چندلایه یا ضد جلبک سفارش بدین.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست