تفاوت مخزن تک لایه و 3 لایه پلی اتیلن

تفاوت مخزن تک لایه و سه لایه

امروزه با توجه به گسترش صنایع مختلف، استفاده از انواع مخازن در کاربردهای متنوعی دیده می‌شود. همان‌طور که در مقالات قبل در مورد آن بحث شده است، مخزن‌ها در جنس‌های مختلف و طرح و مدل‌های گوناگونی تولید می‌شوند. هرکدام از این مخازن جهت استفاده در شرایط مختلف، مناسب هستند. از انواع مختلف مخازن، می‌توان به دسته‌بندی بر اساس تعداد لایه‌های آن اشاره کرد.

مخزن‌ها بر اساس تعداد لایه‌های به کار رفته در آن‌ها، به مخازن تک لایه، دو لایه، سه لایه و به صورت‌ سفارشی در لایه‌های بیشتر تولید می‌شوند. این مخازن در تعداد لایه‌های دیواره با یکدیگر تفاوت دارند و در کاربردهای متفاوتی به کار می‌روند.  تشخیص مخزن سه لایه و تک لایه از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به این‌که در بسیاری از صنایع از مخازن چند لایه استفاده می‌شود. بر این اساس نیاز است که با تفاوت مخزن سه لایه و تک لایه بیشتر آشنا شویم تا در مواقع لزوم، بتوانیم با توجه به نوع کاربرد، مخزن موردنظر را انتخاب کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله تصمیم گرفتیم به بررسی ‌راه‌های تشخیص مخازن تک لایه از چند لایه بپردازیم.

مخازن تک لایه

به طورکلی می‌توان گفت، مخزن‌های تک لایه، از مخازنی هستند که در ساخت دیواره آن‌ها یک لایه به کار رفته است. این مخازن قابل تولید در نوع بی‌رنگ یا بنا به سلیقه مشتری رنگ شده هستند. از مخازن تک لایه باتوجه به این‌که اشعه ماوراءبنفش خورشید از آن عبور می‌کند، جهت ذخیره و نگهداری آب و مواد غذایی در محیط تاریک استفاده می‌شود.

مخازن سه لایه

در ساخت مخازن سه لایه، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، از سه لایه با جنس‌ و رنگ‌های مختلف تشکیل شده است. لایه وسط این مخزن به رنگ سیاه است که مانع از عبور نور خورشید به داخل مخزن می‌شود‌.

همین ویژگی مخازن سه لایه باعث می‌شود که محتویات داخل مخزن، از اثر مخرب اشعه خورشید و یووی در امان باشند.  در نتیجه مانع از رشد جلبک‌ها در داخل مخزن می‌شود. از مخازن سه لایه بیشتر جهت نگهداری آب و مواد غذایی استفاده می‌شود که نسبت به نور خورشید حساس هستند.

تفاوت ‌های مخزن سه لایه و تک لایه

یکی از مهم‌ترین تفاوت مخزن سه لایه و تک لایه، تعداد لایه‌های به کار رفته در آن‌ها است که در عبور نور یا عدم عبور آن موثر است. در واقع در مخازن تک لایه که به آن بی‌رنگ نیز گفته می‌شود، نور به راحتی از دیواره مخزن عبور می‌کند اما در مخزن سه لایه این‌چنین نیست. همین تفاوت باعث شده است که این دو مخزن از نظر کارکرد نیز نسبت به یکدیگر متفاوت عمل کنند.

از مخازن تک لایه، زمانی استفاده می‌شود که عبور نور به داخل مخزن، برای محتویات داخل آن ضرر نداشته باشد. در مقابل مخزن سه لایه با توجه به این‌که مانع از عبور نور خورشید از طریق دیواره به داخل مخزن می‌شود، برتری بیشتری نسبت به مخزن تک لایه دارد. از مخازن سه لایه با توجه به وجود لایه سیاه رنگ میانی، می‌توان جهت نگهداری موادی که نسبت به اشعه نور خورشید حساس هستند، استفاده کرد. مخازن سه لایه همچنین با توجه به این ویژگی، دارای خواص ضدجلبک هستند در نتیجه جهت کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راه های تشخیص مخزن سه لایه و تک لایه

همان‌طور که گفته شد، عمده‌ترین تفاوت مخزن سه‌ لایه و تک لایه، عبور نور یا عدم عبور آن است. بر این اساس جهت تشخیص مخزن سه لایه و تک لایه باید به این ویژگی آن‌ها توجه کرد. در زیر به عنوان نمونه چند راه تشخیص این دو مخزن از يکديگر را بیان می‌کنیم.

مشاهده سایه دست در داخل مخزن

در مخزن تک لایه با توجه به این‌که نور به راحتی به داخل مخزن نفوذ می‌کند، به راحتی می‌توان با استفاده از یک آزمایش ساده، مخزن تک لایه را از مخزن سه لایه تشخیص داد. دست خود را در مقابل دیواره خارجی مخزن قرار دهید، اگر سایه دستتان را در دیواره داخلی مشاهده کردید، مخزن موردنظر تک لایه است. در مخازن سه لایه، به دلیل عدم عبور نور، امکان دیدن سایه دست در دیواره داخلی مخزن وجود ندارد.

تاریک شدن داخل مخزن هنگام بسته شدن درب

در مخازن سه لایه، با توجه به‌این‌که هیچ نوری از دیواره آن به داخل نفوذ نمی‌کند، با بسته شدن درب مخزن، فضای داخل مخزن تاریک می‌شود. در صورتی که در مخزن‌های تک لایه، به دلیل عبور نور از دیواره آن، با بسته شدن درب مخزن نیز چندان تفاوتی حاصل نمی‌شود و فضای داخل مخزن کاملا روشن است.

مشاهده سطح محتویات داخل مخزن

یکی دیگر از راه‌های تشخیص مخزن سه لایه و تک لایه این است که در مخزن‌های تک لایه، سطح محتوی داخل مخزن، قابل مشاهده است. در مقابل در مخازن سه لایه به دلیل عدم عبور نور، نمی‌توان میزان سطح ماده درون مخزن را تشخیص داد.

آیا استحکام مخزن سه لایه از مخزن دو لایه بیشتر است؟

با توجه به این‌که تعداد لایه‌های مخزن سه لایه از مخزن تک لایه بیشتر است، ممکن است افراد گمان کنند که مخزن سه لایه دارای استحکام بیشتری است. در صورتی‌که چنین چیزی وجود ندارد. تفاوت در تعداد لایه‌های این دو مخزن، تنها باعث عبور نور یا عدم عبور نور می‌شود‌. استحکام مخزن را موارد دیگری مانند روش ساخت و مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها تعیین می‌کند.

تفاوت قیمت مخزن تک لایه و چند لایه

بنابر مطالب فوق، یکی از مهم‌ترین تفاوت مخزن سه لایه و تک لایه، تعداد لایه‌های به کار رفته در دیواره آن‌ها است. بر این اساس برخی از افراد گمان می‌کنند که ضخامت مخزن‌های سه لایه نسبت به مخزن تک لایه بیشتر است. در صورتی که چنین چیزی نیست و تفاوت آن‌ها مربوط به لایه میانی تیره‌رنگ است. در نتیجه وجود این لایه‌ی تیره، باعث افزایش فرایندهای تولید مخزن سه لایه نسبت به تک لایه شده است. طولانی شدن فرایند تولید این مخزن، افزایش قیمت این مخزن را در مقایسه با مخزن تک لایه به دنبال دارد.

جمع بندی

مخزن یا تانکرهای آب از تجهیزاتی هستند که این‌روزها جهت ذخیره آب و مواد شیمیایی متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مخازن بر اساس فاکتورهای مختلف، دارای انواع گوناگونی هستند. یکی از انواع دسته‌بندی مخازن، بر اساس تعداد لایه‌های دیواره‎‌ی آن‌ها است.

با توجه به این‌که مخازن سه لایه، یکی از پرفروش‌ترین مخازن موجود در بازار هستند، در این مقاله تلاش کردیم به بیان تفاوت مخزن سه لایه و تک لایه بپردازیم. مهم‌ترین تفاوت این مخازن عبور نور یا عدم عبور نور است. بر این اساس روش‌های مختلفی جهت تشخیص مخزن سه لایه و دولایه وجود دارد. به عنوان مثال در مخازن تک لایه با توجه به این‌که نور به راحتی از داخل دیواره عبور می‌کند، امکان دیدن سطح محتوی داخل مخزن وجود دارد. برای ساخت مخازن سه لایه از فرایندهای پیچیده‌تری استفاده می‌شود، در نتیجه قیمت بالاتری نسبت به مخزن تک لایه دارد. بنابراین می‌توان گفت تفاوت قیمت مخزن تک لایه و چند لایه، هیچ ارتباطی به ضخامت آن‌ها ندارد.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

2 دیدگاه. Leave new

  • علی اکبری
    1401-01-06 13:29

    قیمت مخزن پلی اتیلن 3 لایه رو میشه بفرمایین

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-01-06 13:48

      سلام مخازن با توجه به میزان حجمی که دارن قیمت متفاوتی دارند. با شماره 44787073-021 در تماس باشید تا از قیمت‌ها مطلع شوید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست