روش اجرای سپتیک تانک

روش نصب سپتیک تانک

فنی, مقالات

روش نصب سپتیک تانک در بیشتر موارد به صورت دفنی و زمینی انجام می‌شود. برای نصب به روش دفنی نیاز به تجهیزات و نیروهای کاری متخصص است و شما باید بتوانید مخزن سپتیک تانک به شکلی اصولی و در محل خود نصب کنید. اجرای سپتیک تانک تنها شامل حفر زمین و جایگذاری مخزن منتهی نیست بلکه باید از قبل از هر کاری به توانایی تحمل بار، خاک اطراف و سربارهای احتمالی که مخزن تحمل خواهد کرد، توجه ویژه‌ای صورت گیرد. در این بررسی به طور کامل در مورد نصب سپتیک تانک صحبت می‌کنیم.

مراحل نصب سپتیک تانک

در صورتی که می‌خواهید در تخلیه مخزن سپتیک تانک مشکلی نداشته باشید، مراحل نصب را باید به درستی انجام دهید. برای تحقق این امر باید در طول مدت نصب سپتیک تانک به تمام اقدامات ایمنی توجه شود. کلیه مراحل کار نیز باید با بررسی‌های مربوط به خاک، گودبرداری و نقشه‌های اجرایی توسط اکیپ حرفه‌ای انجام شوند. به طور کلی، نحوه اجرای سپتیک تانک به شرح زیر است:

آماده سازی‌های اولیه قبل از نصب

پس از تحویل سپتیک تانک، بررسی‌های زیر باید قبل از شروع نصب انجام شوند:

  • بررسی مخزن: مخازن پلی اتیلن معمولاً قبل از ارسال به شما کاملاً آزمایش و بررسی می‌شوند اما ممکن است که در حین حمل و نقل و تخلیه آسیب ببینند. مطمئن شوید که مخزن را هنگام ورود محل به طور کامل بررسی کنید زیرا پس از نصب مخزن، دیگر کاری از دستتان بر نمی‌آید.
  • بررسی عمق مجاز: باید قبلاً عمق لوله‌های ورودی خود را در مرحله بررسی سایت و مرحله طراحی پروژه بررسی کرده باشید. مطمئن شوید که مخزن شما در حداکثر عمق مجاز قرار دارد. همچنین عمق نصب سپتیک باید به صورتی باشد که خروجی فاضلاب به صورت ثقلی وارد لوله ورودی سپتیک شود.

نحوه نصب سپتیک تانک

با فرض اینکه همه چیز مرتب است، ضوابط نصب سپتیک تانک شامل موارد زیر هستند:

  • حفظ فاصله محل نصب با حداقل ۱۰ متر از ساختمان و ۳۰ متر از چاه‌های آب
  • فاصله حداکثر دسترسی 30 متری برای مانور دادن ماشین آلات
  • تطابق شرایط نصب با الزامات و مقررات
  • جداسازی تردد ماشین آلات سنگین در مکان نصب سپتیک به وسیله فنس
  • زیرسازی و رگلاژ محل نصب سپتیک (شیب سطح زیر سپتیک صفر درصد باشد)
  • در نظر گرفتن جهت باد غالب برای جلوگیری از حرکت مخزن در حین حمل
  • دور بودن فاصله مخزن از مسیر نهرها و آبگیرها
  • ضرورت نصب سپتیک تانک در سطحی هموار
  • فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره حداقل 30 تا 40 سانتی‌متر
  • ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب مساوی با ۸۰ درصد
  • میزان تولید فاضلاب با توجه به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند 12 تا 15 ساعت
  • امکان اجرای سپتیک تانک در جایی با حداقل بار ترافیکی

انجام اصولی خاکبرداری

زمین را به طول یک متر بیشتر از طول و عرض نیم متر بیشتر از عرض سپتیک تانک حفر کنید. عمق موثر گود باید حداقل برابر ارتفاع سپتیک تانک به اضافه عمق لوله ورودی باشد. در صورتی خاک کف گود استحکام لازم را داشته باشد، خاک باید با تراکم 90 درصدی متراکم ‌شود. در غیر این صورت، باید یک لایه بتن به ضخامت 10 تا 15 سانتی‌متر در کف گود اجرا شود. مهم است بتن کاملاً تراز باشد. همچنین گود باید عاری از قطعه سنگ‌های بزرگ باشد. دیواره‌های گود نیز باید کمی شیب‌دار ساخته شوند تا به هنگام کار کردن افراد درون چاله خطری از بابت ریزش خاک وجود نداشته باشد.

حمل و نصب سپتیک تانک

بلند کردن سپتیک تانک پلی اتیلن باید با تجهیزات بالابر انجام شود. مخزن شما بعد از خرید توسط ماشین آلات مخصوص به محل حمل می‌شود. در این بین حتماً از کمربند تعبیه شده روی سپتیک تانک پلی اتیلن استفاده کنید. هنگام برداشتن سپتیک تانک از روی وسیله نقلیه و قرار دادن آن در گود به حفظ تعادل مخزن توجه کنید. سپتیک تانک اغلب دارای پایه است، بنابراین جایگذاری مخزن درون چاله باید به آرامی و دقت انجام شود.

وصل کردن اتصالات سپتیک تانک

بعد از مستقر کردن مخزن، حالا نوبت وصل کردن انشعابات ورودی و خروجی سپتیک تانک است. بهتر است قبل از پر کردن اطراف مخزن، اتصالات به لوله‌های انشعابات وصل شوند. در صورت باز ماندن سر انشعابات ممکن است خاک وارد سپتیک تانک شود. انشعابات ورودی و خروجی باید به صورت کامل مهر و موم شوند و هیچ درزی نداشته باشند.

پر کردن اطراف سپتیک تانک

اتصال اجزای سپتیک تانک

هنگام پر کردن اطراف سپتیک تانک نباید به هیج وجه مصالح مستقیماً روی مخزن ریخته شود. فرآیند پر کردن باید تا 30 سانتی‌متر بالای تاج سپتیک تانک ادامه پیدا کند. اندازه مصالح ریخته شده دور مخزن باید بین 15 تا 20 میلی‌متر باشند. اگر در محل نصب سپتیک تانک بار ترافیکی وجود دارد، باید با مشورت مهندس جهت اجرای بتن مسلح یا افزایش ارتفاع خاک متراکم روی سپتیک تانک اقدامات لازم انجام شوند.

برای پر کردن سپتیک تانک می‌توانید از مصالح زیر استفاده کنید:

  • شن و ماسه درشت
  • شن نخودی
  • خرده سنگ‌ها

نکته: از مصالحی مانند آسفالت کنده شده، نخاله‌های ساختمانی و خرده سنگ‌ها با گوشه‌های تیز نباید استفاده شود.

کلام آخر

روش نصب سپتیک تانک را در بالا توضیح دادیم، اکنون به خوبی مراحل اجرای مخزن به صورت دفنی در زیر زمین را می‌دانید. اما همیشه مهم است که ابتدا مخزن پلی اتیلن مناسبی خریداری کنید تا بتواند برای سال‌ها دوام داشته باشد. همچنین به دنبال یک تیم متخصص برای اجرای سپتیک تانک باشید زیرا مراحل انجام کار نیاز به دانش و اکیپ اجرایی حرفه‌ای دارد.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست