رفع فشار کم آب

راه‌های افزایش فشار آب ساختمان

مقالات, فنی

مشکل افت فشار آب یا قطعی آن در ساعت‌هایی از روز، از مشکلاتی است که بسیاری از ساختمان‌ها و برج‌ها با آن مواجه هستند. سیستم‌های آب‌رسانی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود گاه به دلیل عدم نصب اصولی یا قدرت ناکافی، توانایی هدایت آب با فشار مناسب به طبقات مختلف را ندارد و ساکنین طبقات بالاتر برای انجام فعالیت‌های مختلفی چون شست و شو ظروف، استحمام، شست و شو لباس و… با فشار کم آب روبه‌رو می‌شوند. راه‌های زیادی برای افزایش فشار آب خانه وجود دارد که ما در این مقاله با در نظر گرفتن شرایط مختلف، راهکار‌های متنوعی ارائه می‌دهیم. همراه ما باشید.

افزایش فشار آب ساختمان با فشار آب شهری

برای اینکه بتوان مشکل فشار آب ساختمان را حل کرد، باید در ابتدا با سنجیدن شرایط، علت این اتفاق شناسایی شود. بهتر است در مرحله اول منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و فشار آب شهری در آن منطقه بررسی ‌شود. معمولا در مناطق پرتراکم فشار متوسط آب ساختمان 29 Psi است. این فشار می‌تواند حداکثر تا 20 متر صعود کند و بعد از آن فشار برابر صفر خواهد بود. بنابراین با این فشار آب شهری، تنها دو طبقه امکان مصرف درست آب را خواهند داشت و طبقات بالاتر با فشار کم آب یا قطعی آن مواجه هستند. برای حل این مشکل، می‌توان از دو سیستم افزایش فشار استفاده کرد. در سیستم اول از پمپ استفاده می‌شود و تانکر ذخیره آب در طبقه پایین نصب می‌شود. در سیستم دوم، بدون کمک گرفتن از پمپ با قرار دادن مخزن آب در ارتفاع بالا پشت بام، میزان فشار کافی ایجاد می‌شود که ما در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

استفاده از پمپ برای افزایش فشار آب آپارتمان

همانطور که اشاره کردیم یکی از سیستم‌هایی که می‌تواند به افزایش فشار آب خانه کمک کند، استفاده از پمپ است. پمپ ها معمولا برای افزایش فشار آب به دو صورت نصب می‌شوند که در ادامه به آ«‌ها خواهیم پرداخت.

افزایش فشار آب خانه

نصب مستقیم پمپ به لوله آب شهری

در مناطق پرجمعیت که معمولا با قطعی آب مواجه هستند، پمپ به صورت مستقیم به لوله آب شهری متصل می‌شود که عملی غیر قانونی است و پیگیری قانونی دارد. در این حالت پمپ را بعد از کنتور به لوله ورودی نصب می‌کنند که مکش پمپ مشکلات زیادی را برای شبکه آب و فاضلاب ایجاد می‌کند. نصب مستقیم پمپ به لوله ورودی آب ساختمان معایبی دارد که به شرح زیر شناخته می‌شود.

  • مکش آب آلوده به شبکه آب شرب
  • مصرف آب بیشتر از بهای پرداختی
  • کاهش فشار آب برای همسایگان
  • قطعی آب در ساعات اوج مصرف
  • خرابی کنتور و پمپ

نصب پمپ بر روی مخزن آب

برای افزایش فشار آب ساختمان، نصب پمپ بر روی مخزن از رایج‌ترین روش‌ها است که معمولا برای افزایش فشار آب ویلا، منزل تک واحدی و به طور کلی در تمام شرایطی که با افت فشار آب مواجه هستند، کاربرد دارد. برای استفاده از این سیستم آب رسانی باید مواردی که در ادامه نام برده می‌شود تهیه کنید.

  • پمپ آب: پمپ آب می‌تواند فشار مورد نیاز آب مصرفی را برای تمامی طبقات فراهم کند و در شرایط مختلف کاربرد دارد. این پمپ بر روی انواع مختلف مخازن نصب می‌شود و نیازی به تهیه مخزن جدید نیست.
  • مخزن ذخیره آب: مخازن ذخیره آب در انواع مختلف جنس، شکل، ابعاد و… وارد بازار می‌شوند که شما باید با در نظر گرفتن تعداد ساکنین و آب مصرفی، حجم مورد نیاز ساختمان را تهیه کنید. این مخزن به ذخیره آب مورد نیاز ساختمان کمک می‌کند تا در زمان اوج مصرف، با افت فشار و قطعی آب مواجه نشوید.
  • منبع تحت فشار: منبع تحت فشار با ذخیره حجم مشخصی از آب، از خاموش و روشن شدن پمپ در مدت زمان کوتاه جلوگیری می‌کند. زیرا در زمان باز شدن شیر آب، ابتدا آب ذخیره شده در این منبع مصرف می‌شود و در صورت نیاز به آب بیشتر، پمپ فعال می‌شود. عملکرد این مخزن از خاموش و روشن شدن مداوم پمپ جلوگیری می‌کند و باعث افزایش طول عمر پمپ می‌شود.

در صورتی که شما از پیش منبع ذخیره آب تهیه کرده‌اید، نیازی به تهیه دوباره آن نیست و می‌توانید مطابق با حجم منبع خود، پمپی با توان مناسب تهیه کنید و از منبع تحت فشار برای عملکرد بهتر آن کمک بگیرید.

افزایش فشار آب ساختمان بدون استفاده از پمپ

نصب مخزن آب در ارتفاع بالاتر از شیرهای مصرفی، از روش‌هایی است که می‌تواند به افزایش فشار آب ساختمان، بدون نیاز به پمپ کمک کند. البته فشار آب شهری در این شرایط اهمیت زیادی دارد. اگر فشار آب شهری کافی نباشد و به مخزن نصب شده در پشت بام نرسد، باید از پمپ برای انتقال آن به ارتفاع بالا استفاده کرد. برای نصب مخزن بر روی پشت بام باید استحکام محل سنجیده شود تا آسیبی به ساختمان وارد نشود. می‌توان مخازن را با استفاده از شاسی فلزی در ارتفاع بالاتری قرار داد تا به کف پشت بام آسیبی نرسد و ارتفاع بیشتر باعث ایجاد فشار بیشتر و هدایت بهتر آب به طبقات می‌شود. این روش برای شرایطی که می‌توان از پشت بام و خرپشته برای نصب مخزن استفاده کرد، بسیار کاربردی است و حتی در شرایطی که برق قطع شود، دسترسی به آب وجود دارد. زیرا پمپ عامل فشار آب برای این سیستم نیست.

رفع مشکل فشار کم پمپ آب آپارتمان

ممکن است در بعضی مواقع با وجود پمپ هم مشکل فشار آب وجود داشته باشد. در این شرایط شما باید در ابتدا سلامت پمپ را بسنجید و توان آن را بررسی کنید. شرایط مختلف می‌تواند باعث خرابی پمپ شود و گاهی تعمیر پمپ می‌تواند این مشکل را برطرف کند. بهتر است برای تهیه پمپ ، ابتدا حجم مخزن ساختمان را در نظر بگیرید. سپس از پمپ با توان مناسب استفاده کنید تا بتواند برای مدت زمان زیاد نیاز ساختمان را برآورده کند. معمولا در مواقعی که حجم آب مصرفی بیشتر از توان پمپ باشد، فشار زیادی بر روی پمپ قرار دارد و همین امر موجب عملکرد ضعیف و کاهش طول عمر آن می‌شود. در این شرایط می‌توانید از بوستر پمپ استفاده کنید و با کمک گرفتن از دو یا چند پمپ، دبی مصرفی لازم را تامین کنید. سیستم بوستر پمپ طوری طراحی شده است که با توجه به دبی مصرفی، پمپ‌ها وارد مدار شده و فشار آب مورد نیاز مصرف کنندگان را تامین می‌کنند. این دستگاه معمولا برای ساختمان‌های بیش از 4 طبقه استفاده می‌شود و هزینه نگهداری کمی دارد و به مصرف درست انرژی کمک می‌کند.

جمع بندی

افت فشار آب ساختمان از چالش‌هایی است که بسیاری از مناطق کشور با آن روبه‌رو هستند. رفع این مشکل و افزایش فشار آب خانه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ما با در نظر گرفتن شرایط مختلف به بررسی آن‌ها پرداختیم. اگر شما هم با مشکل فشار آب مواجه هستید، حتما شرایط ساختمان و منبع آب را بررسی کنید و با مطالعه دقیق این مقاله، برای تهیه پمپ یا نصب منبع در پشت بام اقدام کنید. در بعضی مواقع با وجود پمپ هم مشکل فشار آب وجود دارد که ما در قسمت پایانی مقاله به رفع این مشکل پرداختیم.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول
کاهش فشار آب منازل به چه دلیلی است؟
دلایل کاهش آب خانه عبارت است از افزایش تراکم جمعیت در یک منطقه، رسوب گرفتن لوله ها و وجود نشتی در سیستم آب.
راه افزایش فشار آب خانه چیست؟
نصب مخزن یکی از راه‌های موثر در افزایش فشار آب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست