گرم نگه داشتن مخزن در زمستان

روش های گرم نگه داشتن مخزن آب در فصل زمستان

مقالات, فنی

یکی از مشکلات عمده که در فصل زمستان و یخبندان در رابطه با لوله کشی‌های بیرون منازل و مخازن آب در فضای باز رخ می‌دهد، پدیده یخ‌زدگی است. در مورد این پدیده دو نکته را باید در نظر داشت. اولین نکته در مورد جلوگیری از یخ‌زدگی آب درون مخزن و دیگری جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب است.

در واقع بعضی اوقات، در هوای خیلی سرد و یخبندان، خود مخزن نیز ممکن است دچار یخ‌زدگی شود و آسیب جدی ببیند. برای رفع این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به بررسی رایج‌ترین و آسان‌ترین روش‌های گرم نگه‌داشتن مخزن آب در زمستان پرداخته شده است. مسئله مهم دیگری که باید در نظر داشت، دررابطه با ایجاد و ساخت مخزن آب مقاوم در برابر سرما است که این موضوع نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

چند روش مهم و اساسی برای گرم نگه داشتن مخزن آب در زمستان

به طور کلی می‌توان گفت سروکله زدن با یک مخزن یخ زده می‌تواند دردسر سازتر و پیچیده‌تر از راه‌های گرم نگه‌داشتن مخزن آب در فصل زمستان باشد.در این جا نیز  مانند مقاله خنک نگه داشتن مخزن، نکاتی مهم در این باره بازگو می‌کنیم. از این رو در اینجا به روش‌های مطمئن و کاربردی جهت جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب در فصول سرد سال اشاره‌ای مختصر و مفید شده است که به شرح زیر است.

استفاده از انواع سیستم گرمکن

استفاده از گرمکن‌ها یکی از روش‌هایی است که جهت جلوگیری از انجماد مواد شیمیایی داخل مخزن استفاده می‌شود. به طور کلی، علاوه بر عایق‌بندی لایه بیرونی مخزن، از انواع سیستم‌های گرمادهی مانند کمربندهای گرمایشی یا سیم‌های حرارتی جهت گرم نگه‌داشتن مواد درون مخزن استفاده می‌شود.

این سیستم همچنین می‌تواند به صورت گرمکن الکتریکی کوچک باشد که درون مخزن، کار گذاشته می‌شود. این روش بیشتر در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد. بعضی از مخازن به صورت کارخانه‌ای، مجهز به این نوع سیستم گرمایشی هستند و در واقع نوعی مخزن آب مقاوم در برابر سرما محسوب می‌شوند.

برداشتن سایه بان بالای مخازن

همان‌طور که قبلا اشاره شد جهت خنک نگه‌داشتن آب درون مخازن در تابستان از سایه‌بان استفاده می‌شود. در فصل زمستان نیز جهت جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن باید سایه‌بان را برداریم تا نور خورشید به طور مستقیم به مخزن بتابد و مخزن گرم‌تر شود. این امر در نهایت باعث جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب خواهد شد.

قرار دادن مخزن در زیر خاک

دفن کردن مخزن به منظور گرم نگه داشتن آن

یک روش اساسی و جالب دیگر برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب، پنهان کردن آن‌ها در زیر خاک است. البته این روش برای مخازن پلی اتیلنی، با توجه به حساس بودن متریال تشکیل‌دهنده آن‌ها به خاک، قابل اجرا نمی‌باشد و باعث آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود. بنابراین مخزن پلی اتیلن را باید درون یک اتاقک مجزا قرار داد. با استفاده از یک سری مصالح اساسی و پایه می‌توان یک اتاقک برای مخازن درست کرد.

استفاده از نوارهای گرمایشی

همان طور که می‌دانيد یخ‌زدگی مخازن و لوله‌ها ممکن است موجب شکستگی و خسارات جبران‌ناپذیری به آن‌ها شود. در نتیجه پیشگیری اولیه از یخ‌زدگی، مقرون به صرفه‌تر از جبران خسارت است. به همین منظور پیشنهاد می‌شود از نوارهای گرمایشی جهت عایق‌بندی مخازن استفاده شود. روش دیگر برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب، پیچیدن لامپ‌های منعکس کننده گرما به دور مخزن در فضای بسته و خشک، به منظور گرم نگه‌داشتن مخزن آب در زمستان است.

استفاده از پشم شیشه و عایق‌های لاستیکی فوم مانند نیز در جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب موثر است. این عایق‌ها، باید مخزن را از دو طرف و بالا پوشش دهند. با این کار نوعی مخزن مقاوم در برابر سرما ایجاد می‌شود.

با وجود این‌که عایق‌بندی یکی از روش‌های مهم جهت گرم نگه‌داشتن مخزن آب در زمستان است ولی باید از عایق‌بندی کف مخزن اجتناب کنیم تا گرمای اضافی از کف مخزن خارج شده و تهویه هوای آب درون مخزن به درستی انجام شود.

استفاده از مخازن بزرگ تر جهت نگهداری آب

وقتی که از مخزن بزرگ جهت نگهداری آب یا مایعات دیگر استفاده می‌شود مدت زمان بیشتری جهت یخ زدن و منجمد شدن نیاز دارد. در نتیجه زمانی که از سر مخزن آب کم می‌شود و دوباره آب اضافی روی آن می‌ریزیم، آب تازه از آب درون مخزن گرم‌تر است. بنابراین آب درون مخزن دیرتر یخ می‌زند. در این روش باید همواره مخزن پر از آب تازه شود.

استفاده از مخازن گرد

مخزنی که از سطح بالای صاف برخوردار است ممکن است در گذر زمان دچار یخ‌‌زدگی شود. وقتی که باران روی این سطوح می‌ریزد باعث پایین آمدن دمای آب و در نتیجه یخ‌‌زدگی می‌شود. در این حالت هنگامی که درپوش‌های گرد یا شیب‌دار برای مخزن به کار برده می‌شود، دمای درون مخزن بالاتر می‌رود و باعث جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب می‌شود.

کتترل نشتی

با بررسی مخزن و همچنین لوله‌های انشعابی متصل به آن، باید مطمئن شویم که هیچ‌گونه نشتی و سوراخی وجود ندارد. با توجه به این‌که کوچک‌ترین نشتی، دمای درون مخزن را پایین می‌آورد و باعث یخ‌زدگی و منجمد شدن آب درون مخزن می‌شود. ازاین‌رو با یک‌ پیشگیری ساده می‌توانیم یک مخزن آب مقاوم در برابر سرما داشته باشیم.

کنترل نشتی مخزن به منظور گرم نگه داشتن آن

با وجود روش‌های فوق که جهت جلوگیری از یخ‌‌زدگی مخزن آب مطرح شد، خرید مخزن موردنظر از برندهای معتبر نیز در کاهش یخ‌‌زدگی مخزن آب بسیار مؤثر است. در واقع برندهای معتبر و نام آشنا، برای جذب بیشتر طرفداران خود تلاش می‌کنند تا محصولات با کیفیت و مرغوبی را به مشتری تحویل دهند.

یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید مخازن آب، برند مخزن وان است. این شرکت در تولید محصولات خود از مواد اولیه‌ی با کیفیت استفاده می‌کند. یکی از بهترین تولیدات این برند، مخزن آب مقاوم در برابر سرما است که موردتوجه بسیاری از خریداران قرار گرفته است.

جمع بندی

اگر بنا بر شرایط خاصی مجبور هستید که مخزن آب را در محیط سر باز نگه‌دارید، باید بدانید که این مخازن ممکن است تحت تاثیر عوامل جوی قرار بگیرند و دچار پدیده یخ‌‌زدگی شوند. بر این اساس، لازم است با یک سری راهکارها برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب آشنا شوید.

هدف ما از این مقاله آشنایی شما باانواع روش‌های گرم نگه‌داشتن مخزن آب در زمستان بوده است. برخی از روش‌های گرم نگه‌داشتن مخزن آب در زمستان شامل عایق‌بندی کردن مخازن، مدفون کردن مخزن زیر خاک، مخازن مجهز به سیستم گرمایشی، استفاده از مخازن بزرگ و دارای در پوش گرد و نیز کنترل هر گونه نشتی در مخزن است. بنابراین شما با استفاده از روش‌های فوق می‌توانید یک مخزن مقاوم در برابر سرما داشته باشید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

2 دیدگاه. Leave new

  • پویا امیری
    1401-02-20 09:32

    سلام این روشا خوبه ولی تو یه محیط خیلی سرد جواب نمیده، مخزن خاصی هست بتونم بدون نگرانی از یخ زدگی ازش استفاده کنم؟

    پاسخ
    • مخزن وان
      1401-02-20 09:34

      سلام دوست عزیز درست میفرمایین .. بله اگر در شرایط آب و هوایی سرد زندگی می‌کنید بهتره از مخزن فوم دار استفاده کنین. برای آگاهی بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست