مخزن افقی و عمودی چه فرقی دارن؟

مقایسه مخزن عمودی و افقی

مقایسه

مخازن نگهداری مایعات که در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مدل‌های مختلفی وارد بازار می‌شوند و از انواع پرکاربرد آن، مخزن افقی و عمودی است. هر کدام از این مخازن با توجه به شکل هندسی که دارند، مزایا و معایبی خواهند داشت. آگاهی از ویژگی این مخازن و مطالعه درباره مقایسه مخزن عمودی و افقی باعث می‌شود تا به هنگام خرید بهترین تصمیم را گرفته و دچار گمراهی نشوید.  ما در این مقاله به بررسی تفاوت‌های مخازن عمودی و افقی می‌پردازیم و آن‌هارا با هم مقایسه می‌کنیم.

 مخزن عمودی چیست؟

مخزن عمودی یا ایستاده، شکلی شبیه استوانه دارند. این نوع مخازن در ارتفاع‌های مختلف بلند و کوتاه طراحی و عرضه می‌شوند. بعضی از این مخازن نردبان‌هایی که دارند که دسترسی به نقطه بالایی آن را آسان می‌کند و بعضی از آن‌ها بدون نردبان عرضه می‌شود. معمولا از مخازن عمودی برای مکان‌هایی که محدودیت طول و عرض وجود دارد استفاده می‌شود و جای کمتری اشغال می‌کند. در صورتی که استفاده درستی از این مخازن داشته باشید تا سال‌ها عمر مفید خواهند داشت

 مخزن افقی چیست؟

از این نوع مخزن می‌توان برای نگهداری انواع مختلفی از مایعات و مواد سازگار با جنس آن استفاده کرد. معمولا بدنه این مخازن چند لایه است تا در برابر نفوذ حشرات و اشعه UV جلوگیری شود. بعضی از نمونه‌های مخزن افقی فوم‌دار عایق حرارت هستند و از هدر رفتن دمای مایعات جلوگیری می‌کنند. این نوع مخزن در مکان‌هایی که محدودیت ارتفاع وجود دارد استفاده می‌شود.

محاسبه حجم مخزن افقی و عمودی

برای اینکه حجم مخازن مورد نیاز را محاسبه کنید، می‌توانید از سه تعریف ظرفیت اسمی، ظرفیت واقعی و ظرفیت قابل استفاده، بهره ببرید. در ادامه هر یک از این سه تعریف را تشریح می‌کنیم.

ظرفیت اسمی

زمانی که حجم مخزن تا لبه پر شود، از ظرفیت اسمی استفاده می‌کنیم. برای محاسبه ظرفیت اسمی، ابتدا ابعاد مخزن نظیر ارتفاع، طول و عرض مورد نیاز را محاسبه کنید، سپس این اعداد را در هم ضرب کنید تا حجم کل مخزن به دست آید. عدد به دست آمده ظرفیت اسمی مخزن افقی یا عمودی است.

ظرفیت واقعی

هنگامی که حجم مخزن را تا حداکثر سطح استاندارد قابل پر شدن، در نظر بگیریم، آن را ظرفیت واقعی می‌گویند. در واقع حجم واقعی مخزن، حجم مایع پر شده تا شیر توپی مخزن است. که مانند روش قبل، با محاسبه ارتفاع، طول و عرض مخازن افقی و عمودی می‌توان حجم آن را محاسبه کرد.

ظرفیت قابل استفاده

ظرفیت قابل استفاده، همان حجم مایع موجود در مخزن است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. ظرفیت قابل استفاده بین بالاترین سطح آب و پایین‌ترین که همان آب مرده است در نظر گرفته می‌شود. زیرا شما از نظر فنی نمی‌توانید از آب مرده مخازن استفاده کنید. برای محاسبه حجم در این روش، ابتدا باید مقدار مایع پایین که به عبارتی آب مرده است و مقدار فضای خالی بالای مخزن را محاسبه کنید. سپس جمع اعداد به دست آمده را از ارتفاع کلی مخزن کم کنید. ارتفاع جدید به دست آمده را در طول و عرض ضرب کنید تا ظرفیت قابل استفاده مخزن افقی و عمودی به دست آید. به یاد داشته باشید که برای محاسبه حجم مورد نیاز باید طول، عرض و ارتفاع مورد نظر خود را محاسبه کنید تا حجم مورد نظر به دست آید، سپس برای خرید و سفارش مخزن افقی و عمودی اقدام کنید.

مقایسه مزایا و تفاوت‌های منبع‌های افقی و عمودی از نظر فنی

هر کدام از منابع عمودی و افقی خصوصیات و مزایا مخصوص به خود را دارند که شما می‌توانید با توجه به نوع کاربرد و شرایط خود، یکی از آن‌ها را خریداری کنید. این مزایا منحصر به فرد، باعث ایجاد تفاوت بین این دو مدل است که ما در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا تانکرهای افقی

همان طور که پیش تر گفته شد هر تانکر آبی، مزایا و معایب خاص خود را دارا می‌باشد. در ادامه مزایای تانکرهای افقی را عنوان کرده و شما را با ویژگی این قبیل از مخازن آب بیشتر آشنا می‌کنیم. موارد زیر از مزایای تانکرهای افقی هستند:

ارتفاع

یکی از تفاوت‌های اصلی دو مدل افقی و عمودی ارتفاع آن‌ها است. بنابراین در مکان‌هایی که محدودیت ارتفاع وجود دارد، از تانکر‌های افقی که ارتفاع کمتری دارند، استفاده می‌شود. گاهی این محدودیت می‌تواند هزینه بیشتری برای خرید تانکر افقی داشته باشد.

حمل و نقل

حمل و نقل تانکر‌های افقی بسیار راحت‌تر از نمونه افقی است. برای صنایعی که باید به صورت مداوم مایعات را جابه‌جا کنند، مدل افقی بسیار به صرفه‌تر است.

کنترل دما

برای صنایعی که به دنبال مخازن با سیستم گرمایش و خنک کنندگی هستند، ما مخازن ذخیره افقی را پیشنهاد می‌دهیم.  تانکرهای افقی برای حمل و نقل آسان و سریع و حفظ دما هم کارآمد هستند.

مزایا تانکر‌های عمودی

تا اینجا با مزایای تانکرهای افقی آشنا شدید. حال قصد داریم تا اطلاعاتی مفید درباره مزایای تانکرهای عمودی به شما بدهیم. موارد زیر از مزایای تانکرهای عمودی محسوب می‌شوند:

نیاز به فضای کم روی زمین

معمولا از مدل عمودی برای ساختمان‌ها و صنایعی استفاده می‌شود که فضای کمی برای قرار گیری مخزن وجود دارد. مخازن عمودی سطح مقطع کمتری نیاز دارند و برای فضاهای دارای محدودیت سطح زمین، بسیار مناسب‌تر از نمونه افقی هستند.

پایداری

مخزن عمودی برای نگهداری مایعات، پایداری بیشتری دارد و می‌تواند روی سطوح صاف و جامد قرار گیرد و توزیع بهتری نسبت به مخزن افقی دارد.

توزیع فشار

توزیع فشار در تانکر عمودی، یکنواخت‌تر از مدل افقی است، به همین دلیل نگه داشتن مقدار زیادی از محصول در تانکر عمودی، امنیت بیشتری دارد.

برای تهیه هر کدام از تانکر‌های افقی و عمودی باید ابتدا به کارایی آن و نیاز خود توجه کنید، سپس با توجه به ویژگی‌های هر یک، آن را انتخاب کنید.

تفاوت قیمت مخزن افقی و عمودی

قیمت مخازن به عوامل مختلفی چون جنس، ضخامت، وزن، حجم و… بستگی دارد. اما یکی از تفاوت‌های اصلی در صورت یکسان بودن شرایط مخزن افقی و عمودی، ضخامت آن‌ها است. منابع افقی قطر بزرگتری دارند، در نتیجه ضخامت آن‌ها بیشتر از نوع عمودی است. مخازن افقی به ضخامت در همه جوانب نیاز دارند. اما در مخازن عمودی، فقط باید سطح مقطع ضخیم وجود داشته باشد. بنابراین مخزن افقی ضخامت بیشتری دارد و قیمت آن بالاتر است. بالا بودن ضخامت باعث افزایش وزن مخازن افقی می‌شود، بنابراین وزن سنگین‌تر هم می‌تواند باعث گرانی مدل افقی شود. از دیگر تفاوت‌هایی که در شرایط یکسان ممکن است پیش آید، پمپاژ راحت‌تر در مخزن عمودی است. ارتفاع مخزن عمودی باعث می‌شود که پمپاژ به وسیله جاذبه زمین اتفاق افتد و نیاز به هزینه‌های زیاد برای پمپاژ از بین برود. به بیانی دیگر هد هیدرواستاتیک تولید شده در مخزن عمودی، بیشتر از مدل افقی است.

تفاوت منبع آب افقی و عمودی از نظر فنی

به طور کلی از منابع افقی برای ظرفیت‌های کمتر استفاده می‌شود و منابع عمودی برای ظرفیت‌های بیشتر کاربرد دارند. برای مخازن افقی مساحت بیشتری نسبت به نمونه عمودی نیاز است. بنابراین منبع عمودی برای حفظ فضا بیشتر، بسیار مناسب‌تر است. برای نصب مخازن عمودی مخصوصا در فضاهای سر باز انجام محاسباتی مثل بار باد بسیار ضروری است، اما مخازن افقی نیازی به انجام محاسبات ندارند و احتمال واژگونی و آسیب در برابر باد شدید در این مخازن، بسیار کم است.

جمع بندی

منابع افقی و عمودی در جنس‌های مختلفی وارد بازار می‌شوند که شما می‌توانید با توجه مایعی که قرار است در آن نگهداری شود، آن را انتخاب کنید. علاوه بر جنس، این منابع حجم، وزن و ضخامت متفاوتی دارند که شما می‌توانید با توجه به کاربرد و نیاز خود، مدل‌های مختلف آن را سفارش دهید. اما اگر این شرایط را در نمونه‌های افقی و عمودی مخازن یکسان در نظر بگیریم، تفاوت‌هایی در مزایا، ضخامت ، کارایی و… آن‌ها وجود دارد. معمولا در مکان‌هایی که برای ارتفاع، محدودیت وجود دارد یا به دلیل وجود باد شدید، از مخازن افقی استفاده می‌شود، در غیر این صورت مخازن عمودی طرفدار بیشتری دارند. این مخازن، به دلیل ضخامت کمتر و پمپاژ آسان‌تر قیمت کمتری داشته و برای صنایع مختلف به صرفه‌تر است.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

2 دیدگاه. Leave new

  • حسنی
    1401-01-06 13:27

    سلام از درب اتاق تاسیسات ما نه مخزن افقی رد میشه نه عمودی.. راهی هست که بتونم مخزن نصب کنم؟

    پاسخ
    • مخرن وان
      1401-01-06 13:46

      سلام دوست عزیز 🙂 میتونید از مخزن کتابی استفاده کنید. حتی اگر حجم بالا نیاز داشته باشید میتونین از این مخازن به صورت سری استفاده کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست