معرفی انواع مخزن آب هوایی

معرفی انواع منبع و تانکر هوایی

مقالات, فنی

با افزایش جمعیت و نیاز بیشتر مردم به تامین آب در شهر‌ها وشهرک‌ها، منابع آب با شکل ظاهری و جنس مختلف وارد بازار شدند. هر کدام از آن‌ها با توجه به خصوصیاتی که دارند، کاربرد‌های متنوعی دارند. مخزن هوایی یا به عبارتی یا تانکر هوایی آب یکی از مخازن پرکاربرد است که در بسیاری از شهر‌ها استفاده می‌شود. ما در این مقاله به بررسی این نوع تانکر آب هوایی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

مخزن هوایی آب

مخزن هوایی آب یکی از مخازن پرکاربرد برای تامین آب تعداد زیادی از مردم جامعه است. این مخازن در ارتفاع‌های مختلفی از زمین قرار می‌گیرند و با توجه به فشار ایجاد شده در مخزن، آب به سمت تعداد زیادی از خانه‌های مجاور پخش می‌شود. بنابراین یک تانکر هوایی، می‌تواند آب تعداد زیادی از استفاده کنندگان را تامین کند. تانکرهای هوایی در ابعاد مختلفی وارد بازار می‌شوند که می‌توان با محاسبه میزان آب مورد نیاز یک منطقه، تانکر هوایی مورد نظر را شناسایی کرد. مخزن آب هوایی برای نصب و راه اندازی به وسایل دیگری چون ستون، بادبند، نردبان، پاگرد، هواکش، لوله و… هم نیاز دارد. تمام این تجهیزات در کنار مخزن به عملکرد صحیح آن کمک می‌کند.

نحوه عملکرد مخازن آب هوایی

مخزن هوایی در اندازه و شکل‌های مختلفی وجود دارند، اما عملکرد همه آن‌ها شبیه به هم است. این مخازن با ارتفاع زیادی ساخته می‌شوند تا فشار آب تامین شود. فشار آب این منبع باید به قدری زیاد باشه که آب تمام منازل و خانه‌های اطراف را تامین کند. مخزن آب هوایی می‌تواند در ابعاد مختلف بزرگ و کوچک استفاده شود. ابعاد بسیار بزرگ آن می‌تواند آب مورد نیاز یک شهر را تامین کند و ابعاد کوچک آن می‌تواند برای چند واحد مسکونی استفاده شود. انواع تانکر هوایی طوری طراحی می‌شوند که فشار آب به طور میانگین تامیین شود و در مصرف آب صرفه جویی شود.

کاربرد انواع مخزن هوایی

کاربرد گسترده مخازن آب هوایی باعث شده است که آن را در انواع مختلف جنس و شکل ظاهری وارد بازار کنند. انواع مختلف تانکر هوایی با ویژگی‌های متنوع، می‌تواند پاسخگو نیاز تعداد زیادی از مردم جامعه باشد. انواع مخازن آب هوایی عبارتند از:

تانکر هوایی

منبع آب هوایی فلزی

مخزن استیل و فلزی هوایی در دو نوع روباز و روبسته تولید می‌شود. در مواردی که بخواهیم آب بهداشتی را ذخیره کنیم، باید از منابع رو بسته استفاده کنیم تا آلودگی وارد آن نشود. اما برای مصارف کشاورزی و آتش نشانی می‌توان از نوع مخزن هوایی روباز هم استفاده کرد. این نوع منبع مقاومت بالایی دارد و می‌تواند برای طولانی مدت عمر کند اما به دلیل زنگ زدگی در تماس با آب، باعث آلوده شدن آن می‌شود.

منبع آب هوایی بتنی

این نوع تانکر هوایی از استحکام بالایی برخوردار هستند. مخزن هوایی بتنی در دو نوع سیستم سازه‌ای وارد بازار می‌شود. یکی از مدل‌های آن با پایه استوانه‌ای واحد و مدل دیگر دارای پایه قابی شکل است. از ویژگی‌های مهم این منبع، مقاومت بالا شیمیایی و شکل پذیری آن است. می‌توان از این منبع هوایی برای تامین آب صنایع مختلف و کارخانه‌های بزرگ استفاده کرد.

منبع آب هوایی پلی اتیلن

منبع پلی اتیلن، وزن بسیار سبکی دارد. این مخزن می‌تواند برای طولانی مدت آب را درون خود نگه دارد، بدون اینکه طعم و بوی آن تغییر کند. منبع آب هوایی پلی اتیلن یک منبع بهداشتی است که می‌توان از آن در هر جایی استفاده کرد. یکی از مزایای مهم این نوع مخزن هوایی نسبت به نمونه فلزی، ضد زنگ بودن آن است. معمولا از منبع آب پلی اتیلن برای نگهداری آب آشامیدنی مراکز مختلف اداری، تجاری، مسکونی و… استفاده می‌شود.

جایگزینی مخزن آب هوایی فلزی فرسوده با مخزن آب هوایی پلی اتیلن

معمولا مصرف تانکر هوایی فلزی برای نگهداری آب، بسیار بیشتر از تانکرهای دیگر است. این تانکر‌ها بعد از مدتی دچار زنگ زدگی می‌شوند. بنابراین کیفیت آب نگهداری شونده هم کاهش می‌یابد. به همین دلیل بسیاری از صاحبان این نوع تانکر، به فکر جایگزینی منبع آب هوایی پلی اتیلن به جای آن هستند. تانکر پلی اتیلنی ضد زنگ است و با ایجاد یک فضای بهداشتی از تغییر بو و مزه آب جلوگیری می‌کند. برای این جایگزینی، کافی است که یک منبع پلی اتیلنی تهیه کنید و آن را بر روی پایه منبع فلزی قرار دهید. وزن منبع پلی اتیلنی سبک است و شما می‌توانید به راحتی آن را حمل و نصب کنید.

جمع بندی

مخزن هوایی یکی از مخازن پرکاربرد در سطح شهر و شهرک است که می‌تواند آب بسیاری از منازل را تامین کند. ارتفاع تانکر هوایی باعث می‌شود که فشار بیشتری در آب به وجود آید. آب این مخازن با یک فشار میانگین پخش می‌شود و به صرفه جویی در مصرف آب هم کمک می‌کند. این نوع مخزن در انواع مختلف شکل ظاهری، ابعاد، جنس و… وارد بازار می‌شود. مصرف کنندگان مخزن آب هوایی، می‌توانند با توجه به نیاز خود یکی از انواع آن را خریداری کنند. معمولا برای نگهداری آب آشامیدنی به مخزن ضد زنگ و مقاوم نیاز است. منبع آب هوایی پلی اتیلن و کامپوزیت از نمونه‌های سبک و ضد زنگ هستند که می‌توان از آن‌ها برای نگهداری آب استفاده کرد. بهتر است برای شناسایی مخزن مورد نیازتان، ابتدا میزان آب مصرفی و شرایط را بسنجید، سپس برای خرید آن اقدام کنید. به یاد داشته باشید که هر چه وزن یک مخزن هوایی کمتر باشد، نصب آن آسان‌تر است و به هزینه کمتری نیاز دارد.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول
انواع تانکر هوایی آب؟
مخزن هوایی به طور کلی به چهار دسته مخازن هوایی فلزی ، مخازن هوایی بتنی، مخازن هوایی پلاستیکی و مخازن هوایی چوبی تقسیم می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست