آشنایی با انواع مخزن

آشنایی با انواع مخزن

مقالات, فنی

ذخیره سازی مایعات همیشه یکی از چالش‌های مهم صنایع مختلف و مکان‌های مسکونی، تجاری، اداری و… است. برای اینکه بتوان آب و سایر مایعات را برای مدت طولانی و با توجه میزان مورد نیاز ذخیره کرد، باید از مخازن استفاده کنیم. کاربرد گسترده مخازن در مکان‌های مختلف، باعث شده است که آن‌ها در انواع مختلف از نظر شکل، حجم، جنس، تعداد لایه و… وارد بازار کنند. ما در ادامه این مقاله به بررسی انواع مخزن و قیمت آن می‌پردازیم. پس با ما همراه باشد.

کاربرد انواع مخزن نگهداری مایعات

انواع مخزن پلی اتیلن

مخزن‌ها یکی از وسایل ضروری ساختمان‌ها و صنایع مختلف هستند. از مخزن علاوه بر نگهداری آب، برای حمل و نگهداری مایعات دیگر نیز استفاده می‌شود. مخزن به دلیل کاربرد گسترده‌ای که دارد در انواع مختلفی وارد بازار می‌شود تا صنایع مختلف بتوانند با هر شرایطی از آن استفاده کنند. مخازن شرکت مخزن وان، در شکل ظاهری، جنس، تعداد لایه و کاربرد متفاوت وارد بازار می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای مکان‌های مختلف قابل استفاده است.

اشکال مختلف مخزن

معمولا استفاده کنندگان برای خرید انواع مخزن، باید ابتدا جایی برای آن مشخص کنند و با توجه میزان فضای در دسترس، ابعاد و شکل مخزن را مشخص کنند. شما بعد از شناسایی نیازتان، می‌توانید به راحتی برای انتخاب انواع مخزن شرکت مخزن وان تصمیم بگیرید. انواع مخزن از نظر شکل هندسی عبارت است از:

مخزن مکعبی

این نوع مخزن شرکت مخزن وان، معمولا به صورت افقی ساخته می‌شود و برای ذخیره سازی در فضاهایی با ارتفاع کم مناسب است. معمولا از این نوع مخزن برای اتاقک‌های کوچک شیروانی، صندوق عقب ماشین، کابینت رستوران، انبار با فضای کم و… استفاده می‌شود.

مخزن عمودی (استوانه‌ای)

یکی از انواع پرکاربرد  انواع مخازن، مخزن استوانه‌ای است که معمولا در فضاهایی که محدودیت طول و عرضی وجود دارد استفاده می‌شود. یکی از پارامتر‌های مهم در خرید مخزن عمودی شرکت مخزن وان، ارتفاع آن است. شما باید ابتدا ارتفاع محل نصب را محاسبه کنید، سپس نمونه مورد نیاز را خریداری کنید. مخزن عمودی معمولا برای مصارف خانگی، اتاقک تاسیسات، پشت بام، باغ‌ها و… استفاده می‌شود.

مخزن افقی

مخزن افقی که با نام‌های مخزن خوابیده یا پایدار هم شناخته می‌شود، یک گزینه عالی برای نگهداری آب آشامیدنی منزل و ساختمان‌ها است. مخزن افقی شرکت مخزن وان برای مکان‌هایی که دارای محدودیت ارتفاعی هستند، بسیار مناسب است. از این نوع مخزن می‌توان برای بام منازل، پارکینگ، اتاقک تاسیسات و… استفاده کرد. به یاد داشته باشید که هنگام خرید مخزن افقی به طول، عرض و ارتفاع توجه کنید تا با محل نصب مطابقت داشته باشد.

مخزن کتابی

این نوع مخزن یک مخزن مکعبی است که با شکل هندسی خاصی که دارد، می‌تواند در فضاهای بلا استفاده نصب شود. مخزن کتابی شرکت مخزن وان جای کمی را اشغال می‌کند و به راحتی نصب می‌شود.

مخزن زیر پله

این مخازن برای فضای زیر پله منازل و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. شما با استفاده از این مخزن شرکت مخزن وان، می‌توانید از فضای زیر پله به خوبی استفاده کنید.

مخزن قیفی (مخروطی)

مخزن قیفی شرکت مخزن وان، یک مخزن عمودی است که با حالت مخروطی بر روی یک پایه قرار می‌گیرد. انتهای پایینی قیفی شکل این مخزن به تخلیه کامل مایع درون آن کمک می‌کند. این نوع مخزن امکان نصب شیر هم دارد که شما بتوانید به راحتی تمام مایعات درون آن را خارج کنید.

مخزن کروی

از مخازن کروی می‌توان برای ذخیره سازی مایعات و گازها استفاده کرد. این مخزن فضای کمی را اشغال می‌کند و نسبت به نمونه‌های دیگر هزینه کمتری دارد. معمولا از این نوع مخزن در صنایع پتروشیمی، شیمیایی و پالایشگاه و…، برای نگهداری گاز مایع، بنزین، نفت،اکسیژن، هیدروژن و… استفاده می‌شود.

مخزن مکعبی

این نوع مخازن طوری طراحی شده اند که به راحتی از راهرو و درب عبور می‌کنند. به همین دلیل به آن مخزن آسان رو گفته می‌شود. مخزن مکعبی شرکت مخزن وان به دلیل عرض کم، می‌تواند به راحتی در کنار دیوار و اتاق نصب شود. این نوع مخزن یک گزینه مناسب برای استفاده در فضاهای بلا استفاده و محدود است.

مخزن نیسانی

مخزن نیسانی برای ذخیره و حمل مایعات با خودرو نیسان استفاده می‌شود. این مخزن افقی بین فضای صندلی‌های نیسان قرار می‌گیرد و با شیارهایی که روی آن قرار دارد و بستن طناب می‌توان از تکون خوردن و جابه‌جایی آن جلوگیری کرد. علاوه بر آن می‌توان از این نوع مخزن برای سمپاشی هم استفاده کرد.

مخزن سمپاش

مخزن سمپاش شرکت مخزن وان، یک گزینه عالی برای کشاورزان و باغداران است. مقاومت بالا این محصول در برابر خورندگی باعث می‌شود که بسیاری از افراد برای سمپاشی از این نوع مخزن استفاده کنند. با نصب این مخازن بر روی شاسی مناسب، می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. تمام مخازنی که معرفی کردیم در ابعاد مختلف وارد بازار می‌شوند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از انواع مختلف را خریداری کنید.

جنس انواع مخزن

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم مخازن علاوه بر نگهداری آب، برای نگهداری مایعات مختلفی کاربرد دارند. بنابراین این مخازن را در جنس‌های مختلفی وارد بازار می‌کنند تا استفاده کنندگان با توجه نیاز خود، نمونه مناسب را تهیه کنند. علاوه بر آن، جنس بر روی قیمت انواع مخزن و عمر آن هم تاثیر دارد. انواع مخزن از نظر جنس بدنه عبارتند از:

مخزن آب پلی اتیلن

انواع مخزن آب پلی اتیلن می‌توانند برای مدت طولانی مایعات را در خود ذخیره کنند و به دلیل وزن کم، حمل آن‌ها بسیار آسان است. مخزن پلی اتیلن مخزن وان، کاربردهای متفاوتی دارد که معمول‌ترین آن ذخیره آب آشامیدنی است. مخزن پلی اتیلن سه لایه آنتی باکتریال، یکی از انواع مخزن آب پلاستیکی برای نگهداری بهداشتی آب است.

مخزن پلی پروپیلن

این نوع مخزن وزن بسیار کمی دارد و مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف، باعث عمر طولانی آن می‌شود. مخزن پلی پروپیلن شرکت مخزن وان، عایق دما است و به راحتی دما خود را از دست نمی‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت که از این نوع مخزن برای نگهداری سیالات شیمیایی استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مخزن پلی پروپیلن می‌توان به استحکام کششی بالا، جذب کم رطوبت، مقاومت در برابر سایش، برش آسان، مقاومت در برابر خوردگی و… اشاره کرد.

تعداد لایه مخزن

مخازن بر اساس تعداد لایه در چهار دسته تک لایه، دو لایه، سه لایه و فوم‌دار، تقسیم بندی می‌شوند. هر کدام از این موارد ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مخزن تک لایه

 این نوع مخزن از یک لایه تشکیل شده است و کم بودن لایه باعث امکان رویت محتویات درون مخزن می‌شود. بنابراین شما می‌توانید بدون اینکه درب مخزن را باز کنید، از محتویات درون مخزن آگاهی یابید. مخازن تک لایه دارای فضای بهداشتی برای نگهداری موادغذایی هستند، بنابراین بسیاری از صنایع مواد غذایی می‌توانند از این مخازن برای نگهداری محصولات خود استفاده کنند. یکی از معایب این مخزن، عدم محافظت محصولات در برابر اشعه نور خورشید است. بهتر است صنایعی از مخزن تک لایه شرکت مخزن وان استفاده کنند که محتویات مخزن به صورت روزانه پر و خالی شود.

مخزن دو لایه

این مخزن با دو لایه درونی و بیرونی به عنوان مخزن چند لایه شناخته می‌شود. لایه درونی این مخزن سفید رنگ و لایه بیرونی آن رنگی است. لایه رنگی بیرونی باعث کاهش نفوذ نور به داخل مخزن می‌شود اما آن را به طور کامل کنترل نمی‌کند. به همین دلیل نمی‌توان مخازن دو لایه را ضد جلبک نامید. معمولا از مخزن دو لایه شرکت مخزن وان برای ذخیره سازی آب آشامیدنی، سیالات شیمیایی و مواد غذایی استفاده می‌شود.

مخازن برای چه کاربردهایی مصرف دارند؟

هر کدام از مخزن‌هایی که بررسی کردیم با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، کاربرد و کارایی متفاوتی دارند. ما در ادامه به معرفی برخی از کاربرد‌های انواع مخزن می‌پردازیم.

سپتیک تانک

این نوع مخازن به صورت تخصصی‌تر ساخته می‌شوند تا در فرآیند تصفیه فاضلاب استفاده شوند. این مخازن معمولا از دو قسمت خود مخزن و میدان تخلیه ساخته شده‌اند. این دو قسمت در کنار هم باعث به وجود آمدن سیستم سپتیک تانک می‌شوند.

ذخیره آب

انواع مخزن آب معمولا در شکل‌های متنوعی عرضه می‌شوند. این مخازن به صورت چند لایه هستند و در جنس‌های مختلف استفاده می‌شوند. این نوع مخزن کاربرد بسیاری دارد و معمولا از آن در رستوران‌ها، مراکز اداری، تجاری، مسکونی، کشاورزی، کارخانه‌ها و… استفاده می‌شود. یکی از پرکاربرد ترین نوع مخازن، مخازن آب هستند که هم برای نگهداری آب آشامیدنی و هم غیر آشامیدنی کاربرد دارند.

مخزن اسید

مخزن اسید شرکت مخزن وان یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع پتروشیمی و کارخانه‌هایی با سیالات شیمیایی است. این مخازن از مواد ضد اسید ساخته شده اند و می‌توانند مواد اسیدی و قلیایی را درون خود نگه دارند.  این مخازن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که منبع در اثر مواد شیمایی صدمه‌ای نبیند و خواص مواد شیمیایی هم تغییر نکند. انواع مخزن از جنس کامپوزیت یک گزینه مناسب برای نگهداری اسید‌های خورنده هستند.

آتش نشانی

امروزه وجود سیستم اطفاء حریق در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و… یک امر الزامی است. برای همین شما باید از مخزن آتش نشانی برای درون ساختمان استفاده کنید. برای استفاده از این مخزن باید ورودی مخزن آب را به مسیر ورود کنتور وصل کنید و خروجی مخزن را هم به ورودی سیستم لوله کشی اطفاء حریق متصل کنید. به یاد داشته باشید که مخزن آتش نشانی باید حداقل 50 درصد آب شیلنگ قرقره را برای مدت 15 دقیقه تامین کند. بهتر است برای استفاده درست از این مخزن، آن را در بالای پشت بام نصب کنید تا در صورت قطعی برق، جریان آب قطع نشود.

قیمت انواع مخزن وابسته به چیست؟

قیمت انواع مخزن به عوامل مختلفی وابسته است. شما برای خرید مخزن، باید ابتدا نیاز خود را شناسایی کنید و با توجه به آن، نوع ظاهری، جنس، ابعاد، تعداد لایه و کارکرد را انتخاب کنید. بهتر است برای انتخاب و خرید انواع مخزن، طول و عرض و ارتفاع مکان موردنظر را محاسبه کنید، سپس با توجه میزان سیالات، ابعاد آن را مشخص کنید. علاوه بر تمام عوامل گفته شده، کیفیت مواد اولیه در ساخت مخزن و جوشکاری آن، نقش مهمی در تعیین قیمت یک مخزن دارد. سعی کنید برای خرید مخزن دقت لازم را داشته باشید تا یک مخزن با کیفیت و مناسب خریداری کنید. شرکت مخزن وان از شرکت‌هایی است که با استفاده از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه به شما انواع متنوعی از مخازن در ابعاد مختلف را عرضه می‌کند. برای انتخاب مخزن مورد نیازتان، می‌توانید از مشاوران فروش کمک بگیرید و مخزن مناسب را انتخاب کنید.

لوازم جانبی مخازن

شناور مخزن یکی از لوازم ضروری برای اندازه گیری سطح آب است که جریان ورودی را قطع و وصل می‌کند. شناور مخزن آب از سر ریز شدن آب مخازن و هدر رفتن آن جلوگیری می‌کند. بنابراین برای اینکه بتوانید سیستم آب مخازن مختلف را کنترل کنید، به شناور مخزن آب یا فلوتر نیاز دارید. فلوترها در دو نوع مکانیکی و برقی وجود دارند که نوع مکانیکی آن به دلیل نصب آسان، هزینه کمتر و عدم نیاز به برق، طرفداران بیشتری دارد. به یاد داشته باشید که برای عملکرد صحیح این وسیله باید آن را به درستی نصب کنید تا دچار مشکل نشوید. شیر های ورود و خروج مایعات نیز از دیگر لوازم جانبی مخزن هستند.

جمع بندی

مخزن‌ها یکی از لوازم ضروری برای مراکز بهداشتی، مسکونی، تجاری، اداری، صنایع مختلف و… هستند. این مخازن کاربرد‌های مختلفی دارند و معمولا از آن‌ها برای نگهداری آب، سیالات شیمایی، سوخت‌ها، پساب صنعتی، تصفیه آب و فاضلاب و… استفاده می‌شود. کابرد وسیع انواع مخزن محصول باعث شده است که آن را در انوع مختلفی از نظر شکل، جنس، تعداد لایه و… وارد بازار کنند. از انواع مخزن از نظر شکل می‌توان به نوع مکعبی، استوانه‌ای، افقی، قیفی، زیر پله‌ای و… اشاره کرد. مخزن‌های شرکت‌های مخزن وان معمولا در جنس‌های مختلفی نظیرر پلی اتیلن، پلی پروپیلن، گالوانیزه و کامپوزیت تولید می‌شوند که هر کدام می‌توانند برای کاربرد‌های مختلفی استفاده شوند. شما برای اینکه بتوانید آب درون مخزن را کنترل کنید به یک شناور مخزن آب نیاز دارید تا آب ورودی به مخزن و سطح آن را کنترل کند. مخزن‌ها با توجه به تنوع زیادی که دارند در قیمت‌های مختلفی وارد بازار می‌شوند. بهتر است برای خرید انواع مخزن مناسب، ابتدا نیاز خود را مشخص کنید و با در نظر گرفتن محیط نصب آن، مدلی را تهیه کنید که با محل مورد نظرتان تطابق داشته باشد. شما می‌توانید برای راهنمایی بیشتر با مشاوران فروش شرکت مخزن وان در ارتباط باشید تا به شما در انتخاب انواع مخزن مناسب کمک کنند.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست