منهول کامپوزیتی

منهول چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات

یکی از راه‌های بررسی لوله‌های مختلف و ایجاد تهویه در آن استفاده از منهول است. منهول وسیله گودالی برای  اتصال چند شبکه فاضلابی به یکدیگر است. به وسیله این محصول، تکنسین‌های فاضلاب می‌توانند لوله فاضلاب‌های مختلف را  تعمیر و نگهداری کنند. برای اینکه دسترسی به منهول آسان شود، از منهول استفاده می‌شود. دریچه منهول برای پوشاندن روی منهول استفاده می‌شود تا افراد و ماشین‌ها در هنگام عبور وارد آن نشوند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع منهول و کاربرد آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

علت استفاده از منهول چیست؟

منهول‌ها در همه شهر‌ها و روستاها کاربرد دارند. از این وسیله برای جمع آوری لوله‌های پراکنده و هدایت آن‌ها در یک مسیر استفاده می‌شود. از این محصول برای لوله فاضلاب، خطوط مخابرات، لوله آب و برق نیز استفاده می‌شود. این وسیله طوری طراحی شده است که امکان کنترل لوله‌ها و تعمیر آن نیز برای تکنسین‌ها وجود دارد. معمولا منهول‌ها را در جنس‌های مختلف بتن، آجر، پلی اتیلن و… می‌سازند و دریچه‌های آن که در بسیاری از خیابان‌ها قابل مشاهده است، از جنس‌های سختی نظیر فولاد و چدن ساخته می‌شود که در اثر عبور ماشین و آدم آسیبی وارد نشود. دریچه‌های منهول نقش مهمی در سلامت منهول دارند، به همین دلیل انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

پوشش و جنس انواع منهول

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، دریچه منهول کاربرد زیادی دارد و در حفظ سلامت منهول‌ها موثر است، بنابراین در انواع مختلف وارد بازار می‌شود که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

دریچه منهول چدن نشکن

این نوع دریچه به دلیل مقاومت و انعطاف پذیری، در صنایع هواپیمایی و صنایعی که وسایل نقلیه سنگین از روی دریچه عبور می‌کند، کاربرد دارد. این محصول می‌تواند تا 40 تن بار را تحمل کند و عمر بالایی دارد.

منهول توکار

این دریچه برای مکان‌هایی که زیبایی اهمیت دارد، استفاده می‌شود. می‌توان این نوع دریچه را مشابه با فضا طراحی کرد که از نظر رنگ، سیمان کاری و سنگ فرش با بافت اطراف یکسان باشد. از این دریچه برای بیمارستان، باغ، ورکشاپ و… استفاده می‌شود.

منهول نقره‌ای و روکار

دریچه روکار به دلیل بالا بودن از سطح زمین به این اسم شناخته می‌شود. این ارتفاع سطح و رنگ نقره‌ای، برای در معرض دید بودن آن است. جنس این درچه به گونه‌ای است که فرد روی آن سر نخورد. معمولا از این نوع دریچه برای مکان انجام تعمیرات و نیاز به شرایط ایمن استفاده می‌شود تا فرد متوجه آن باشد.

منهول آهنی

از دلایل استفاده از این نوع دریچه، استقامت و مقاومت بالای آن است. اما به دلیل ارزش بالای آهن، ممکن است دزدیده شود، به همین دلیل در بسیاری از مکان‌ها از این نوع دریچه استفاده نمی‌شود.

 منهول چدنی

این دریچه‌ها از دریچه‌های قدیمی هستند که به دلیل استحکام بالا به طور گسترده استفاده می‌شوند. این دریچه در دو مدل چدن خاکستری و چدن داکتیل عرضه می‌شود که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند. چدن خاکستری وزن بیشتری نسبت به مدل داکتیل دارد. بنابراین سبک بودن مدل داکتیل باعث نصب و جابه‌جایی آسان آن می‌شود. با این حال کاربرد چدن خاکستری بیشتر است، زیرا قیمت ازان‌تری دارد.

منهول فولادی

این محصول تحمل بالایی در برابر فشار دارد و می‌تواند 10 برابر بیشتر از آهن مقاومت داشته باشد. علاوه بر مقاومت بالا، این دریچه قابلیت  ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی هم دارد. اما به دلیل هزینه بالا، کمتر از بقیه مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر مدل‌های گفته شده این دریچه در انواع مختلف بتنی، کامپوزیتی، پلی اتیلن و… هم ساخته می‌شود که هر کدام از آن‌ها بر اساس میزان تحمل فشار، در صنایع مختلف کاربرد دارند.

موارد مصرف منهول

یکی از موارد مصرف مهم دریچه منهول، دسترسی آسان به تجهیزات زیر زمینی است. از این محصول می‌توان برای شبکه فاضلاب استفاده کرد و از بیرون آمدن گازهای سمی جلوگیری کرد. از دیگر موارد مصرف این دریچه، جلوگیری از سقوط افراد به درون منهول است. این محصول با مقاومت بالا نقش مهمی در سلامت منهول‌ها دارد و به عنوان عایق دما عمل می‌کند.  منهول برای صنایع و شرکت‌های مختلف گاز، فاضلاب، شهرداری، مخابرات و… کاربرد دارد، برای اینکه بتوانید کاربری آن دریچه را تشخیص دهید، باید به روی درب آن توجه کنید.

ویژگی‌ انواع منهول

کاربرد گستره و ویژگی‌های مختلف منهول باعث شده است که از آن در شهر و روستا‌های مختلف استفاده کنند و یکی ابزار‌های ضروری برای پوشاندن وروی منهول‌ها شناخته شود. در ادامه به بررسی هر یک از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

  • عدم رسانایی جریان الکتریسیته
  • عدم پوسیدگی در برابر گاز سمی
  • عدم خوردگی در برابر مواد شیمیایی
  • امکان سفارشی سازی و قابلیت قفل شدن و ضد سرقت
  • مقاومت در برابر فشار زیاد
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی باد، باران و نور خورشید
  • قابلیت حمل و نصب آسان
  • طول عمر بالا
  • جلوگیری از انتشار بوی بد

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، این دریچه به عبور ماشین‌ها در خیابان کمک می‌کند و عبور از این منطقه را برایشان امن و آسان می‌کند. این دریچه‌ها به تکنسین امکان دسترسی ایمن و آسان به منهول‌ها و تعمیر و نگهداری خطوط لوله را می‌دهد. بنابراین می‌تواند نقش مهمی برای استفاده کنندگان منهول داشته باشد.

استاندارد دریچه منهول

معمولا در مرحله تولید دریچه منهول، استاندارد‌های منهول با فشار قابل تحمل آن تعیین می‌شود. ابتدا باید وسایلی که بر روی آن قرار می‌گیرند و کاربرد آن دریچه مشخص شود تا بتوان میزان فشار و نوع استاندارد را انتخاب کرد. معمولا برای عبور دوچرخه سوار و پیاده از کلاسBS 497، C و تست فشار طبق استاندارد BS EN 124 ، 15 کیلو نیوتن تا یک و نیم تن استفاده می‌شود. در مکان‌هایی که عبور ماشین زیاد نیست، کلاس BS 497، B و تست فشار طبق استاندارد BS EN 124، 125 کیلو نیوتن یا 12.5 تن کاربرد دارد. برای مکان‌هایی با عبور وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون، از کلاس BS 497، A و D و تست فشار طبق استاندارد BS EN 124، 400 کیلو نیوتن یا 40 تن استفاده می‌شود. در بنادر برای قرارگیری کانتینر، از تست فشار طبق استاندارد BS EN 124، 600 کیلو نیوتن یا 60 تن و برای فرودگاه و عبور ایمن هواپیما، از تست فشار طبق استاندارد BS EN 124، 900 کیلو ‌نیوتن یا 90 تن استفاده می‌شود.

جمع بندی

منهول‌ها برای صنایع مختلف کاربرد مهمی دارند و وجود پوشش بر روی آن بسیار اهمیت دارد. این پوشش‌ها کمک زیادی به ایمنی منهول، افراد و ماشین‌ها می‌کند. اهمیت زیاد منهول باعث شده است که آن را در انواع مختلف جنس و مدل نظیر چدن، آهن، فولاد، توکار، روکار و… عرضه کنند، که هر کدام برای مکان‌های مختلف کاربرد دارند. علاوه بر جنبه امنیت، از این محصول برای عایق دما و جلوگیری از خارج شدن گاز سمی و بو بد هم استفاده می‌شود. برای تهیه این دریچه‌ها باید به میزان تحمل فشار آن توجه کنید. استاندارد‌هایی با توجه به نوع کاربرد آن در صنایع تعریف شده است که شما می‌توانید با توجه به آن، مدل مناسب را خریداری کنید.

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست