یخزدایی مخزن

روش یخ زدایی از مخزن آب

فنی, مقالات

معمولا در فصل زمستان مخزن‌های موجود در مناطق معتدل و سردسیر دچار یخ زدگی می‌شوند که عدم یخ زدایی به روش‌های استاندارد، می‌تواند باعث آسیب به مخزن آب شود. آب درون مخزن راکد است و سرمای زیر صفر درجه در مناطق سرد و کوهستانی باعث می‌شود که آب مخزن یخ بزند. برای حل این مشکل می‌تواند از روش‌هایی برای از بین بردن یخ یا جلوگیری از ایجاد آن کمک گرفت که ما قصد داریم در این مقاله شما را با این روش‌های یخ زدایی از مخزن آب آشنا کنیم.

یخ زدایی مخزن آب

زمانی که متوجه یخ زدگی مخزن آب شده اید باید طبق نکاتی که در ادامه گفته می‌شود عمل کنید تا در این شرایط به مخزن آسیبی وارد نشود و نیازی به تعمیرات نباشد.

  • بعد از متوجه شدن یخ زدگی منبع، نباید پمپ آن را روشن کنید. باید در ابتدا آن را به طور کامل یخ زدایی کنید.
  • از ایجاد گرما توسط شعله و حرارت مستقیم خودداری کنید.
  • باید برای یخ زدایی مخزن آب، دما محیط را افزایش دهید و می‌توانید برای سرعت بیشتر از سشوار و هیتر استفاده کنید.
  • با افزودن آب داغ به داخل مخزن، یخ‌های درون آن را ذوب کنید.
  • می‌توانید با استفاده سشوار یا هیتر دمشی لوله‌های ورودی به مخزن و خروجی را گرم کنید و اینکار را تا انتها و قبل از کاسه پمپ ادامه دهید.
  • برای یخ زدایی مخزن آب می‌توانید از المنت‌های گرمکن شناور استفاده کنید.

به طور کلی بهتر است قبل از اینکه مخزن دچار یخ زدگی شود از روش‌هایی برای جلوگیری از ایجاد یخ استفاده کنید.

جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب

همانطور که پیشتر اشاره کردیم یخ زدگی مخزن آب باعث می‌شود که آسیب زیادی به مخزن وارد شود و در صورت یخ زدایی غیر اصولی، مخزن نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. فرآیند یخ زدایی فرآیند دشوار و پیچیده‌ای است که نیاز زیادی به دقت دارد. به همین دلیل بهتر است که از روش‌هایی برای پیشگیری از یخ زدگی مخزن آب استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

عایق بندی مخزن آب

بهتر است اطراف مخزن و بالای آن به خوبی عایق بندی شود. برای اینکار می‌توان از کاورهایی از جنس پشم شیشه استفاده کرد. در صورتی که عایق بندی به طور صحیح انجام شود، از اتلاف گرما مخزن جلوگیری می‌شود و گرما کافی برای جلوگیری از یخ زدگی وجود دارد. عایق‌ها با توجه به جنس و کیفیت باید در دوره‌های مشخص تعمیر و تعویض شوند تا عملکرد مناسبی داشته باشند.

استفاده از نور خورشید

برای پیشگیری از یخ زدگی مخزن آب از طریق این روش، می‌توان از دو لایه نایلون مشکی و بی رنگ استفاده کرد که هزینه کمی دارد. نایلون مشکی به دور مخزن پیچیده می‌شود و در لایه بعد نایلون بی رنگ قرار می‌گیرد. این دو نایلون با ایجاد شرایط گلخانه‌ای، گرمای نور خورشید را حفظ می‌کنند و مانع از فرار آن می‌شوند. استفاده از این دو لایه علاوه بر حفظ گرما، باعث می‌شود که در هنگام شب، گرما ذخیره شده با سرعت کمتری از مخزن خارج شود و به عنوان نوعی عایق تا حدودی از هدر رفتن گرما جلوگیری می‌کند.

بررسی اتصالات و نشتی

یکی از دلایلی که می‌تواند بر روی یخ زدگی مخزن آب تاثیر بگذارد، عدم اتصال درست لوله‌ها و وجود نشتی در مخزن است. وجود نشتی باعث می‌شود که سرما محیط به راحتی وارد مخزن آب شود و دمای درون آن را کاهش دهد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب، اتصالات و بدنه مخزن بررسی شود تا در صورت وجود نشتی، تعمیرات لازم انجام شود.

عایق بندی لوله مخزن

یکی از دلایلی که باعث یخ زدگی مخزن می‌شود عایق نبودن لوله‌ها است که با انتقال و جریان آب سرد در مخزن باعث کاهش دمای درون آن می‌شود. بنابراین بهتر است از نوارهای گرمایشی، پشم شیشه، عایق لاستیکی و… برای گرم نگه داشتن لوله‌های مخزن آب استفاده شود. در این روش می‌توان از دریچه آب گرم برای ایجاد جریان دائمی آب گرم استفاد نمود که در فصول سرد سال، دما مخزن کاهش نیابد.

وجود جریان آب

آب ساکن در مقایسه با آب جاری مقاومت کمتری در برابر یخ زدگی دارد. بنابراین برای اینکه آب درون مخزن برای مدت زمان زیاد ساکن نباشد، در دوره‌های مشخص خروجی و شیر تخلیه مخزن را باز کنید تا آب درون آن به جریان بیفتد. برای ایجاد جریان مناسب درون مخزن، توجه داشته باشید که تخلیه آب به میزانی باشد که آب ورودی به مخزن، بتواند دمای آن را افزایش دهد.

سیستم گرماده

در بعضی شرایط ممکن است دما به قدری پایین باشد که عایق کاری مخزن نتواند از یخ زدگی جلوگیری کند. در این شرایط می‌توان از سیستم‌های گرمادهی آب استفاده کرد تا دمای آب را بالاتر از نقطه انجماد نگه دارد. برای این روش می‌توان هم از سیستم‌های ساده چون هیتر الکتریکی شناور و هم سیستم‌های پیچیده استفاده کرد. برای جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب به وسیله سیستم گرمایشی، باید این نکته را در نظر داشته باشید که حرارت مستقیم به مخزن آسیب می‌رساند. بنابراین برای تهیه و نصب این سیستم از یک متخصص مشورت بگیرید.

شکل و حجم مخزن

شکل و حجم مخزن از دیگر موارد تاثیرگذار بر جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب هستند. چنانچه شکل مخزن به گونه‌ای باشد که سطح بالا و دیواره آن صاف باشد، احتمال یخ زدگی آب ناشی از باران که بر روی آن جمع شده است بالا است. بنابراین بهتر است از شکل‌هایی استفاده کنید که سطح بدنه و بالا آن شیب دار است. حجم هم از دیگر موارد مهمی است که مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند. هرچه حجم مخزن بیشتر باشد میزان آب موجود در آن بیشتر است و زمان طولانی تری برای یخ زدگی لازم است. بهتر است آب درون مخزن به طور منظم جابه‌جا شود تا با ورود آب تازه از ایجاد یخ زدگی درون مخزن جلوگیری شود.

علاوه بر تمام این موارد شما در هنگام خرید هم می‌توانید مخازن فوم دار یا مخزن دولایه به رنگ مشکی را تهیه کنید که به دلیل وجود عایق فومی و جذب گرما توسط رنگ مشکی، از یخ زدگی جلوگیری می‌شود و نیازی به اقدامات دیگر نیست.

جمع بندی

یخ زدایی مخزن آب یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از مصرف کنندگان مخازن آب با آن روبه‌رو هستند. ما در این مقاله به بررسی نکته‌های مهم هنگام یخ زدایی مخزن آب پرداختیم که شما می‌توانید با در نظر گرفتن همه آن‌‌ها از ایجاد آسیب به مخزن جلوگیری کنید. بهتر است در فصول سرد از روش‌هایی که در انتها مقاله بررسی شد کمک بگیرید تا از یخ زدگی مخزن آب جلوگیری کنید و دیگر نیازی به صرف هزینه زیاد برای یخ زدایی مخزن آب نداشته باشید.

 

 

خرید انواع مخزن سفارشی در مخزن وان

سفارش انواع مخزن : 44787936 - 88575964

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین مقالات

فهرست